Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
gost

Byta durk på min Century Raven 195 Bowrider

Rekommendera Poster

Köpte förra helgen ett objekt, en Century Raven 195 Bowrider som saknar motorkåpa, stolar bak mm mm, märkte idag att durken va rutten, så det blir till att dela på skrov/överbyggnad och ta fram sågen....

 

Frågan är bara HUR man ska gå till väga, den nuvarande durken är plastad på både ovan samt undersida.

 

Jag hade tänkt mig att bara lägga dit en plywoodskiva (iställer för den gamla) samt limma/skruva i balkarna samt plasta fast den i kanterna? - några kommentarer? - bör den plastas på både under samt översidan? - isånafall varför?

post-24608-1394234956,3858_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt märkte du att durken var rutten? Rutten i glasfibern eller finns det fanér med i bilden?

 

M@s

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fanér (plywood) fanns det ju ja, läste slarvigt...7.gif\ Finns väl inget direkt behov av att plasta in den nya durken om du gör den av vattenfast plywood (den bruna). Men är hela durken rutten, eller är det bara på en begränsad yta?

 

M@s

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delade på överbyggnad / skrov igår, har dock inte kyft bort det från båten ännu, men det är löst i alla fall..

 

Golvet va lite dåligt i fram, liksom svampade där fanns en lucka på undersidan av durkan kunde man peta sönder plyfan, den ramlade i bitar samt va blöt. Tror att jag bara behöver byta golvet i fram dvs de första ca 2.5 meterna, så 2 skivor borde räcka. tänkte mig 12mm lacka undersidan samt skarva de på Balkarna skuva samt limma med PL400 samt plasta längs kantera, för att sedan avsluta med att plasta in allt med ca 2 lager glasfibermatta

 

Kommentarer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga till demoniak:

 

Som jag ser det på dina bilder så plastade du in lådorna på sidorna helt. Gjorde du någon luftningshål för att lufta ut kondens?

 

Ser snyggt ut för övrigt.

 

/ M.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Åkte på att bya hela durken. Tänkte spara som en kant och lägga den nya durken ovanpå dvs höja durken ca 15mm, döm om min förvåning när jag idag såg att durken inte e lika hög på båda sidor, skiljer säkert ca 5 cm längst bak. Blir nog till att lägga den vågrätt - dessa amerikanare.....

 

Har sågat upp ca 60% av golvet nu, där va det fyllt med blöt flytskum. Jag kommer säkert att, bara genom att byta till torr durk/flytskum få ner vikten avsevärt. Ska snart gå ut och såga lite mer....

Måste ju få det klart tills i sommar, Bild kommer under morgondagen, eller senare ikväll.

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore mkt kul att se bilder fran under durken.

Din Century Raven 195 ser namligen MISSTANKT lik en bowridervariant av min bat, Wellcraft 195 Sport/Classic.

Hade en lacka i presenningen i julas och fick in en del vatten. Baten star nu inne sedan nagra manader i varmlager och torkar.

 

Durken i min ar dessutom vanlig byggplywood under matta. Tyvarr alldeles for vanligt i Amerikanska batar.

 

Tank pa att nar du delar pa skrov/overbyggnad sa ar det latt att skrovet vrider sig lite och blir skevt. Med andra ord, overbyggnaden ar en mkt viktig structural member. Bara att tanka pa innan du plastar ihop allt igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bifogar bild från Under durken, se inte så mkt. ska fixa mer bilder när allt e urrivet

post-24608-1394234965,2566_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack for bild. Ser fram emot flera och progress rapport.

 

Nar du anda ar pa gang sa kanske det ar lage att aven satta in en eller tva inspectionluckor for att om inte senare kunna blasa ut/torka ut utrymmet under durken, alternativt fa ett litet stuvutrymme under durken.

 

Kan vara lite trassligt om du planerar at fylla med skum igen, men du kan ju ocksa (om du vill ha kvar en hyfsat garanterad bouyancy) lagga i fasta flyttankar som inte suger upp vatten (typ tunna PET flaskor). Du kan du latt halla tortt samtidigt som du behaller viss passiv sakerhet.

 

Senast ändrad av Wellcraft19 | 15 mars 2007 | 10:02

 

Senast ändrad av Wellcraft19 | 15 mars 2007 | 10:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag hade tänkt ha någon typ av matta i båten, så det blir inga stuvfack, inte heller luckor, tänkte plasta igen helt på sidorna, i mitten ligger tanken, där blir en lucka, framför den ett långt stuvfack, för ex vattenskidor. Men jag vet inte om samt isånafall vad för slags flytkraft man skall ha - har tänkt på både fogskum samt cellplast - några tips?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När ni pratar om att dela överbyggnad från skrov, hur menar ni då? Inte så haj på det här med båtkonstruktion men väldigt intresserad:)

Jag trodde att man bara bröt upp det gamla golvet för sedan sätta in ny balkar att lägga golv på?

 

Vore som sagt kul med lite bilder senare på hur bygget fortskrider och hur du går tillväga.

 

MVH/

    Alexander

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bifogar en bild där man ser det delat, dock bara upphöjt och löst, ej bortlyft, väntar på massa muskler....

post-24608-1394234965,6411_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så, har nu lyft av överbyggnaden, vägde kanske 150kg på fyra man så det va lättare än vi alla trodde. Bilder kommer under morgondagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer. Jag plastade igen lådorna på sidorna helt och hållet. Fyllde med fogskum under och tätade även gamla lufthål. Utöver två lager glasfiber och polyester så är det polyesterspackel och tvåkomponentsfärg på det. Så det borde vara helt och hållet tätt.
Har undvikit att dra i en endaste skruv genom den nya plasten, limmat durken i stället, så det borde kunna hålla tätt även forsättningsvis.
Har skrivit om arbetet i min loggbok nu: http://www.maringuiden.se/u/demoniak/;action=loggbok
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

demoniak,

 

Imponerande arbete. Ser oerhort bra ut. Dessutom, tack for en bra write-up i din loggbok. 

 

Lycka till med en bra batsommar!

 

Senast ändrad av Wellcraft19 | 26 mars 2007 | 21:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...