fluffen 0 Postad 10 Mars , 2007 hej! undrar om någon kan hjälpa mig med tips och vad jag skall tänka på, skall titta på en solö 25 lyx med plastskrov från 71. mvh nybörjaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 10 Mars , 2007 Hej!Båten som du skall titta på har över 35 år på nacken. Plasten på den tiden var oftast handlagt. Titta ute ifall det finns små, små prickar (som ungdomsfinnar) under vattenlinjen, ifall du skulle trycka sönder någon så rinner det vätska ifrån den. Då har båten så kalla plastpest och det är bäst att leta efter något annat exemplar. Se vidare på genomföringar, ifall de ser ut att vara täta, skruvförband ifall plasten spruckit runt dessa tyder på att det kommer in vatten där. Gå in i båten titta efter att det inte finns inne finns rinnmärken i rutornas nederkant. Att det inte ligger grå sörja i kölsvinet. Att bränsletanken inte läcker, att slangar har dubbla slangklammar och att slangarna ser OK ut. Titta på motorn att den inte har bruna rostränder. Se på batterierna att de sitter ordentligt fast och att anslutningarna är OK. Kontrollera att eldragningen är OK osv..... Det jag redovisat är en del av vad man bör titta på, det finns lika mycket till. Därför föreslår jag att du tittar allmänt på båten och ser/känner ifall detta kan vara en båt för dig/er. Känns det rätt, ta kontakt med en besiktningsman och få en besiktning gjord. Då vet du vad det är för något du är intresserad av. Kostnaden för en eller annan besiktning är ringa i förhållande till vad du får för pengarna. Låt med andra ord ett proffs besiktiga båten innan du köper!mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fluffen 0 Postad 10 Mars , 2007 tackar!! oj det var lite att tänka på. Skall titta på den imorgon, bra ide med besiktningsman. mvh nybörjaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 10 Mars , 2007 Hej, Om motorn är den som satt i från början så börjar det dra ihop sig för motorbyte/renovering inom inte alltför avlägsen framtid. Ha det i åtanke. Solö 25 finns med mittmonterad motor och rak axel resp aktermonterad motor med drev. Den senare lär vara lättare att manövrera. Motorerna som använts varierar från 78 hk disel till 185 hk bensinare. Farten blir med den lilla dieseln i bästa fall uppåt 15 knop, med bensinaren uppåt 30 knop (när båt och motor var ny). Kvalitetsbyggen sägs det, Sorebro tillverkade Solö fram till 1977 och de är ju kända för verkliga kvalitetsbyggen. Har sett att Solö 25 har rutramar i trä och då får man se upp med röta och så, att man sköter dessa trädetaljer är nog A och O. Lyckat till! /Bo Senast ändrad av bossee | 10 mars 2007 | 23:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser