Bolbe 0 Postad 10 Mars , 2007 Jag skulle vilja fixa en badplattform på vår Winga 25 men har svårigheter att hitta något som passar och inte är vansinnigt dyrt. Har ni något föslag om hur jag ska fixa det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mattias_B 0 Postad 10 Mars , 2007 Ja jag har samma problem som dig.Jag har en Karlö 28 & kommer nog att göra min själv nu i vår.Att köpa en badbrygga till en snipa inebär offtast att man får köpa två små...en för barbord & en för styrbord sida & så har man badstegen mitt i mellan.Men jag har hittat en bild på hur man kan göra en snyggare......se själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bolbe 0 Postad 13 Mars , 2007 Den är verkligen snygg den bryggan. Kul om du kunde skriva hur det går för dig att fixa den. Bolbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dessin 0 Postad 14 Mars , 2007 Hej, är inne på samma sak, dvs att tillverka en egen badbrygga. Har fått svar i en tidigare tråd om att det går att svetsa RF med vanlig el-svets (har inte tillgång till TIG) och har äver hittat elektroder på Jula som passar. Nu undrar jag om någon kan tipsa om var man får tag på 1 RF-rör och även plattjärn i RF. Rören antar jag att man borde kunna köpa på Ahlsell med det övriga vete tusan. Ser fram emot bilder och ska själv försöka att bidra med några framöver. Mvh Dessin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mattias_B 0 Postad 14 Mars , 2007 JA svetsa RF är ju ingen större sak med en vanlig pinsvets/el-svets.Det man ska tänka på är att vanligt RF är mindre bra att använda...man ska ha syrafast RF.Är lite dyrare att köpa men betydligt bätre.Sen ska man ha bra tråd med (ok 63.20 eller 63.30) brukar gå bra. Varför man ska ha syrafast RF är pga att vanlig RF faktiskt rostar med tiden.Sen vill jag ju säga att har man inte svetsat en del så ska man INTE börja med RF men har du lite vana så är det ju bara köra på. Ja om man ska köpa RF så tror jag man ska handla på STENA...eller om man känner nån som jobbar på ett pappersbruk så brukar det att gå att fixa där.man kan även höra med nån rörfirma eller liknande. Senast ändrad av Mattias_B | 14 mars 2007 | 21:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marblu 0 Postad 14 Mars , 2007 När ni har svetsat i rostfrit så pensla på betapasta annars kommer det att börja rosta i svetsen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mattias_B 0 Postad 15 Mars , 2007 Ja man kan ju även slipa av svetsarna med en lamellskiva & sedan polera med lumptrissa & Autosol.Det handlar ju bara om att få svetsen ren & blank så rostar den inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jokijoker 0 Postad 29 Mars , 2007 Joker som alltid rekomenderar seasea.se gör det igen. Men badplattformer är nästan alltid dyra Allt är beroende på storlek och material. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johnnythef 0 Postad 31 Mars , 2007 Hej! Har också en Winga 25 och är ute i exakt samma ärende. Det måste ju gå att få till brygga bra stege utan bli ruinerad. Meddela gärna ifall du hittar någon bra lösning. Mvh Jim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bolbe 0 Postad 10 April , 2007 Ja du Jim Inte har jag hittat något jag är nöjd med ännu men jag letar vidare. Hör av dej om du hittar något bra före mig. Bolbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 15 April , 2007 Jag fick hjälp av en elektriker! Dom har maskiner som kan böjer rör snyggt. Jag monterade plattorna på akterspegel och punktat dit den böjda röret. Sen tog loss ramen och han svetsade färdig den. Teakribborna var spill från andra jobb. Vet inget om stålets kvalite men ingen rost efter 3 säsonger. Kostnad= en halv platta pilsner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mattias_B 0 Postad 15 April , 2007 Ja nu har man börjat med badbryggan. Ska göra en mall för hur rören ska bockas efter båten. Kommer att göra mallen av el-rör...sånna som man har i väggarna på huset. Får som för mig att det är lättast så. När det är klart så är det bara att bocka rören efter mallarna. Svetsa ihop & montera. Jag ska inte ha teak på min badbrygga....jag ska fälla in alu-durk i ställe. Senast ändrad av Mattias_B | 15 april 2007 | 17:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 15 April , 2007 Jag gjorde min mall av masonit. Jag tror el-rör skulle vara lite fladdrigt. Om du kan ordna bockar i rätt höjd bakom båten är det bara att skjuta fram masonitskivan tills det tar i akterspegeln och sen rita. Sidorna på min brygga gjorde jag som en förlängning av skrovsidorna, men en decimeter smalare. Närmast båten en glipa på 5 cm. Längden 60cm med samma böj som akterspegeln. Resultatet blev helt OK (tycker jag). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 15 April , 2007 En varning för att blanda aluminium och rostfritt. Aluminiumet kommer oxidera bort ganska snabbt eftersom spänningsskillnaderna mellan dessa material är stor och al. kommer fungera som offeranod och det bildas vit-rost av aluminiumet. Vi har på jobbet haft stora problem med just detta fenomen i basstationsutrustning. Det krävs att alu-durken är extremt bra ytbehandlad och ingen galvanisk kontakt för att den ska hålla. En badbrygga är utsatt för en mkt aggressiv miljö så mitt tips är att tänka om. mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slurpen 0 Postad 16 April , 2007 Tänk på att elpolera bryggan innan montering.(det finns inga genvägar, typ Autosol) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mattias_B 0 Postad 21 April , 2007 Det är ju inte presis första badbryggan man gör.... men det är den första på en snipa. Har även 15 år i värkstads yrket så jag vet om att alu & rostfritt reagerar mot varandra. Men det finns fina knep för att avstyra det. Men tack ändå för infon. Det finns ju dom som inte vet om det. Varför jag funderar på att använda el-rör/pvc-rör till min mall är nog bara mest för att jag är nyfiken på om det blir bra...masonit är ju beprövat & det fungerar bra. Men det är ju kul att prova olika saker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slurpen 0 Postad 21 April , 2007 Kasettstege? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 22 April , 2007 Jag köpte en badstege på Biltema, svårt att göra billigare själv. 498:-, art nr. 25-051. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mattias_B 0 Postad 23 April , 2007 Har handlat samma stege själv. Det är presis som du säjer att det går inte att bygga en själv biligare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jimmey 0 Postad 20 Maj , 2007 Tjena!!! Monterat dit en hemmabyggdplattform på min nu under vintern, såg en på båtklubben som hade köpt sin, den va 2-delad och stegen i mitten, men så blev inte min utan hel med stege ned till den o sedan så en stege till ned i vattnet, bifogar en bild på den i garaget men ska ta ett kort på den nu när båten är i sjön och allt är på plats. Såg lite om svetsning, allt utom TIG-svetsning är ju inte att rekommendera, blir inte så snyggt samtidigt så är det svårt att inte bränna hål med en vanlig elsvets då måste man ha ett ganska så tjockväggigt rör, sedan så är det bara färdiga böjar som blir bra (ganska dyra) om man nu inte kan bocka rören i en bockningsmaskin. Snacka med en plåtfirma vad de ska för att göra en ram i syrafast och TIG-svetsat (skall då också gasfyllas för att bli riktigt bra) och sedan så köp virke, borra, skruva och sätt den på plats själv.......... Fixar en bild på bryggan när den är på plats under veckan!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jimmey 0 Postad 27 Maj , 2007 Sådär blev den tillslut.................................... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 27 Maj , 2007 Den blev fin! Synd bara att det är för kallt i vattnet för att bada än så länge... Och vad blev slutnotan, om man får fråga? //Phil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jimmey 0 Postad 28 Maj , 2007 ca: 1500, men då har en kompis hjälp mig att svetsa o så lite rostfritt!! Har inte tillgång till de rätta prylarna på jobbet själv så han fick hjälpa mig, så du får nog lägga på en skaplig whiskey på det ............. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mattias_B 0 Postad 6 Juni , 2007 ja fin blev den. Jag har fixat klart min med nu & jag landa på 3000kr för min....men då är bockmaskinen inräknad i det. Handla mig en egen så jag har för framtida jobb. Jag fick backa på alu-durken som jag ville ha...frun tyckte inte om det. Hadde det på förra båten & hon tyckte det var fult. Men jag är nöjd med hur den blev. Hadde inte hunnit ta bort sikan på skråvet när bilden togs så det ser lite fult ut på båten.....men inte nu. Ps hadde ej fixat till avgasröret på denna bold heller. Den går med en böj ner igenom bryggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mattias_B 0 Postad 10 Juni , 2007 JA jag provar igen.....här kommer bilden! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsjoh51 0 Postad 11 Juni , 2007 Vad bad plattformen om eller bad den inte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 15 Juni , 2007 That was really bad........... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jomal 0 Postad 12 Juli , 2007 Tjena det var en fin badbrygga, fråga, vad köpte du för bock? Lite nyfiken att prova att svetsa lite själv... Vad för typ av svets och pinnar? /Nemo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jomal 0 Postad 12 Juli , 2007 Tjena det var en fin badbrygga, fråga, vad köpte du för bock? Lite nyfiken att prova att svetsa lite själv... Vad för typ av svets och pinnar? /Nemo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mattias_B 0 Postad 12 Juli , 2007 Ja Nemo jag handla mig en 12tons bock maskin från Jula (den går på ca 1000kr). Fungerar bar för hemma jobb & den klarar det mästa som man vill. Som det står tidigare i denna tråd så har jag haft svets tråd ok 63.20. Rören jag har använt är syrafast rf med en diameter på 33.7 med 3mm gots. Det gick 11m till hela bryggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser