Gäst wave Postad 9 Mars , 2007 Vi har kommit en bit på vår långsegling som kommer gå dit näsan pekar om lusten är med,,förhoppningsvis även över atlanten till hösten, vi är nu i Portugal. Undrar om det är krångligt att medföra katt på resan`? Vi lämnade vår kvar hemma men skulle vilja ta den med om det går! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 10 Mars , 2007 Vänd om och hämta katten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst wave Postad 10 Mars , 2007 Tack för det uttömmande svaret vi har nu vänt om till Sverige!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jokijoker 0 Postad 10 Mars , 2007 Jag har aldrig seglat med en katt, men jag skulle tro att det beror på om katten är sprallig,eller inte, Den måste nog mycket av tiden vara i hytten.. Iaf när det är mycket sjö. Om du tar med dig den, även om du är i mot idEn det så köp en kattväst så att du hittar katten om den åker i vattnet. Jokijoker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bennaj 0 Postad 11 Mars , 2007 Sandlåda med ordentligt sittande lock är nog oxå bra att ha med på resan en klösbräda om man inte vill att katten ska gå (k)lös på övriga inredningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 18 Mars , 2007 En segelbåt är väl inte en plats där man skall ha en katt. Det är djuplågeri att ha en sådan med på långfärdssegling Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 18 Mars , 2007 Visst har många långseglare med sig en katt. Dom tycks anpassa sig och trivas ombord. Man träffar ofta på långseglare med katt ombord i utlänska hamnar ! Själv har jag ingen erfaremhet av detta ! Senast ändrad av anemos | 18 mars 2007 | 14:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karibu 0 Postad 14 April , 2007 Det är skitsnack.många seglare har djur med sig. De trivs alldeles utmärkt. I början kan det vara lite oroligt, men de vänjer sig fort.Själv skall jag ta en liten terrie med mig (med flytväst). Så djurplågeri är det inte. Ha det bra med kattskrället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars1 0 Postad 14 April , 2007 Ta för all del med katten. Den kommer anpassa sig snabbt till livet ombord.Det är fascinernade att se hur bra den är på att hitta den punkt som är snabbast båtens gravitationscentrum när det gungar mycket. Ha med kattanpassad frälsarkrans; dvs. något att kasta i som flyter och som en katt kan få bra grepp om. jag föreslår mycket textil kring ett flytföremål. Katten kommer vara snabb att simma till den om katten råkar trilla i och får en andra chans på det sättet. De eventuella problemen med katten är i hamn, särskilt gentemot myndigheter som kan vara lite känsliga för djur ombord. I bästa fall får djuret indragen landpermis, i värsta fall får ni inte lägga till vid kaj och/eller tvingas djuret i lång och dyr karantän. Ska ni lite längre så kan jag varna särskilt för NZ och Aus. i det senare avseendet. Sammanfattningsvis ska ni alltså självklart ha skeppskatt. Utmärkt att hålla undan råttorna om ni ligger i hamn och plockar dessutom en och annan kackerlacka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Greip 51 Postad 7 September , 2007 Vi träffade ett par mycket trevliga norska långseglare i Port St Louis. S/Y La Boheme. De var på väg hem efter tio år på haven och hade med sig sin skeppskatt Puccini (operafreakar? ja lite kanske). Han var i stort sett född ombord och hade alltså bott ombord i närmare ett decennium. Trevlig kisse. Varje morgon hade han som ritual att, om gummibåten var uppblåst hoppa ombord och vänta på flygfisk. Han hade nämligen suttit i Zodiacen en gång i sin ungdom när en flygfisk hade landat i densamma! Mums.Själv har jag bara seglat med katt på semster i Sverige och där är det ju sällan några problem förutom att kattskrällena blir så förbenat sjösjuka./greip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser