Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
skibbe

Kyl & el

Rekommendera Poster

Tre frågor:

1. Var hittar man en enkel digital voltmeter 12/24V?

2. Vem har reservdelar till ENGEL kylskåp?

3. Batteribank 24v (2x140Ah). Någon nackdel-komplikation, att koppla ytterligare 2 batterier, 2x100Ah (olika fabrikat och ett års ålderskillnad) till denna bank? Obs. har två motorer och denna bank kopplad till ena motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej,vet inte riktigt vad du menar med voltmeter,finns många såna,,,biltema kanske.

Koppla aldrig ihop olika gamla batterier,om ett är sämre ryker båda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar en digital fast panelmonterad voltmeter.

Kan du utveckla detta med batterierna. Finns ju många skrönor och uppfattningar om detta men någon bör ju ha testat och kommit fram till en någorlunda hållbar teori.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skyllermarks har voltmeter för panelmontage har jag för mig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Klicka här. Ont om billiga digitala voltmetrar, den som finns på länken är det vettigaste jag hittat hittils.

3. Generellt bör man bara koppla ihop likadana och lika nya batterier.

Jag tror inte det händer något speciellt om man har olika. Om man gissar lite så kan de gamla batterierna stjäla ström från de nya så man inte får den sammanlagda kapacitet man tror.

Någon som vet mer exakt vad som händer om man blandar batterier?

Senast ändrad av Anders_St | 10 mars 2007 | 17:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

ang dina batteri bankar inga problem att utöka dessa med två extra batterier.

Lite förenklat: 

är det detta som gäller ingen bank blir bättre än den sämsta cellen eftersom den kemiska processen stävar efter att så att säga noll ställa sig, har du en cell vilken inte klarar av att få upp syreladdningen då kommer alla de övriga vilja jämnställa sig med denna så snart de inte laddas, gör klokt att skaffa en syremätare och se till att alla har friska celler annars kan du få hela banken urladdad.  Mät noga på sista cellen den närmst plus den får mest stryk och brukar gå först.

ang amp talen och ålder så spelar detta mindre roll du vet ju inte hur länge de stått i lager sen de tillverkades någonstanns i kina.

Skulle jag ha gjort samma som du tänker göra så  hade jag först parallekopplat 140amps med 100amps och sedan i serie med det andra paret om nu det hela bara ska bli en stor bank och  med rätt pinne så kommer det sen gå bra att svetsa om du behöver reparera något, haa haaa  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Digital panelvoltmeter finns hos Kjell & Co för 69/129 (LCD/LED).

Dessa kan dock inte mäta spänningen på den strömkölla de själv strömförsörjs ifrån.

Det problemet borde kunna lösas genom att strömförsörja antingen med ett separat 9 volts batteri, eller en galvaniskt separerad DC/DC omvandlare från exempelvis ELFA, exempelvis

69-537-07 18-36 volt in, 12 volt ut för 183 kronor plus moms

eller

69-565-69  21,6 - 26,4 volt in, 12 volt ut för 78 kronor plus moms.

Dyraste med DC/DC blir då 129 (LED) plus 229 = 358

Billigaste med DC/DC blir 69 (LCD) plus 98 = 167

Båda priserna inklusive moms.

Jag hade också gjort så som Nikitalord säger(koppla ett gammalt 140 AH och ett nytt 100 AH paralellt i två grupper och sedan varje sådant paket i serie för att uppnå 24 volt..)ser inga större problem med det.

Senast ändrad av Gunnar_ | 10 mars 2007 | 18:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får tacka så mycket för svaren. Så slog vi då hål på ett par gamla myter vad gäller batterier. Jag har varit inne på samma linje själv men ville bara bolla med ytterligare kunniga på området.

Voltmeter; En enkel digital panelmonterad för varje batteri eller grupp anser jag är ett fullvärdigt sätt att ha kontroll över dem.

Vad gäller ENGEL kylskåp så har jag nu hittat tillverkaren, finns i JAPAN.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade också gjort så som Nikitalord säger(koppla ett gammalt 140 AH och ett nytt 100 AH paralellt i två grupper och sedan varje sådant paket i serie för att uppnå 24 volt..)ser inga större problem med det.

Bara en liten undring: Något problem med att först koppla i serie och sedan paralellt? Kanske ger en djupare urladdning av de mindre?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så vitt jag begriper kommer då den klenare banken alltid att laddas ur typ 40% mer än den starkare (140/100)..inte nåt att sträva efter ?

Om man kopplar de klenare batterierna paralellt kommer de att urladdas fortare, deras interna resistans ökar då snabbare än de starkare:s, vilket innebär att reservkraften som finns kvar i de starkare inte kan utnytjas till 100% då polspänningen över den totala banken sjunker fortare än nödvändigt vid belastning.

men..vad vet jag.. 

Senast ändrad av Gunnar_ | 12 mars 2007 | 20:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, jag håller med dig. Risken är att de blir djupare urladdade. Får bli enl. det första förslaget.

Tack för hjälpen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

det var just därför du skulle paralell koppla så du fick 2st 12v bankar med samma totala ampertal som sedan serikopplas. Vad har du att välja för bättre alternativ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, just det. Klart som korvspad.

Nästa fråga: Kommer att ha c.a. 2m mellan bankarna. Spelar det någon roll var i batteribanken jag tappar ur och fyller på och är det något speciellt problem med att ev. tappa ur från två eller fler håll?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det spelar roll.

värsta scenariot:

pluspol till resten av världen: batteribank_1_plus ------ 2 meter kabel -- batteribank_2

minuspol till resten av världen: batteribank_1_minus ------ 2 meter kabel -- - batteribank_2

bank1 kommer då att belastas med ett högre strömuttag än bank2, eftersom kabelresistansen mellan bankerna kommer att se till att bank2 belastas mindre, med kapacitetsförlust som följd.

Samma problem uppträder vid laddning, batteribank1 blir fullladdad före bank2, och har man laddat ur bank2 hyffsat djupt och samtidigt har klen kabel mellan bankerna kommer bank2 att lida av underladdning som extra bonus smiley-surprised.gif\.

För att minimera belastningsskillnaden mellan bankerna ska du helst dra pluskabeln till resten av världen från bank1 och minuskabeln till resten av världen från bank2, och se till att det så långt möjligt är samma mängd/längd kabel och kabelskor (alla övergångar från ett medium till ett annat adderar en resistans) mellan uttagspunkten till resten av världen och strömkäll(an)/(orna) (batterierna).

Det krävs förbenat grov (a.k.a svindyr) kabel för att eliminera problemet.

Urladdning med relativt liten ström i förhållande till kabelresistansen mellan bankerna är i praktiken inte ett problem, men om laddningen avses ske under relativt kort tid och man har laddat ur bank2 förhållandevis mycket, då får man nog räkna med att man får problem med bank2:s kapacitet...

Allt är relativt 14.gif\

Senast ändrad av Gunnar_ | 13 mars 2007 | 23:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Vet inte om du riktigt vet vad du frågar efter eller bara driver med oss.

Om du ska få 24 volt måste du seriekoppla bankarna med varanndra hur skulle du då kunna ta ut 24 volt ur bara en bank?  visst skulle du kunna göra två 24 volt bankar och parallekoppla dessas och  sen ta ut stöm ur bara ena banken och snebelasta men varför denna hypotetiska dumhet?

Nästa konstighet har du 24 volts laddare eller kommer du köra 12 volt annars är frågan om laddningen lika orelevant.

Ju högre voltal ju klenare kablar behöver du så även här gäller ohmslag och så inte blir det så dyrt med någon meter kabel. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

eftersom alla inlägg hamnar på google så var försiktig med adressuppgifter mm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gunnar: Heders för dina förslag och fördjupanden, de kommer väl till pass.

Gäller ju att göra rätt från början.

Carina: Tack för erbjudandet men vad jag är ute efter är de båda   dörrpackningarna. Jag har fått tag på nya via en firma i tyskland.

Annars hade jag samma ide som ni, släng den gamla - köp en ny.

Nikitalorden: Oj, oj, oj, vad irriterad man kan vara.

Om man nu ondgörs sig över andras försök att få så många              inputs som möjligt för att i slutändan göra rätt, så tycker               jag att man kan låta bli att yttra sig. Övriga comments              överflödiga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ny dörrlist skulle inte skada på vårt skåp heller. Var hittade du dem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova denna firma.

ROEGA Technik Handels GmbH

Sägewerkstraße 3

83395 Freilassing

Germany

Tel.: 43(0) 2254/72031-16

Fax.: 43(0) 02254/72031-9

email: www.roega.com

Alternativt:  Kawakami [nkawakami@engelaustralia.com.au] som är huvudleverantör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kostar c.a. 360SEK incl. frakt att få hem den från Australien. Dörr till dörr.

Ang. batteribankar enl. ovan. Vad är att föredra? En stor bank eller två separata med en swich emellan? Generatorn är på 28V/60A och 24 volts laddaren på 25A, kanske lite för lite för en så stor bank. 

Om stor bank, 2 paralella i serie, så borde väl en 70mm2 kabel räcka trots att avståndet är c.a. 2m?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...