Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Batingenjorn

Massor av förstörda batterier!

Rekommendera Poster

Kolla era båtar!!!

 

I år är det fler batterier än vanligt som blivit förstörda under vintern. Den höga temperaturen/luftfuktigheten har lett till högre självurladdning eller rena elfel i båtarna. En vanlig spänning är 11,9-12,0 volt för dom som laddade fullt i höstas med fräscha batterier. Och dom som inte laddade fullt kan räkna med mycket försämrade batterier.

 

Det är bara att gratulera dom som laddat batterierna med 2-3 månaders mellanrum. Ni slipper köpa nya.

 

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl för att slippa den här typen av problem som man tar med sig batterierna hem på hösten. Då kan man ladda dem när det passar en själv, det är lite bökigt att bära ur dem ur båten men hellre det än att köpa nya i onödan, de kostar ju trots allt några kroner.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Själv tar jag alltid hem dem och placerar dem i källaren där det är en jämn temp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ähh! Jag har all respekt för dina kunskaper om elektronik men...

Batterier blir väl inte förstörda för att de självurladdar till ca 12V?

Var går gränsen för när de blir förstörda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fräscha höstladdade batterier är inte förstörda än. Men nu kommer våren med sin värme. Och har men så här låg spänning med 2 månader kvar till sjösättning. Då kan man räkna med kraftigt försämrade batterier till maj om man inte laddar batterierna.

 

11,89 volt motsvarar 100% urladdat batteri med en syravikt på 1,120 vid 20 grader celsius. Vid denna spänning har ett vanligt förbukningsbatteri fått en sulfatering som inte kan repareras om det inte laddas inom ett par dagar. Det behöver inte betyda att det är förstört men definitivt försämrat. Ett gel-batteri klarar en månad utan laddning i urladdat tillstånd.

 

Gränsen för batteriernas service life brukar anses vara när bara 80% märkkapaciteten finns kvar. Det är däremot många som använder sin batterier till 20-30% av kapaciteten.

 

/Marcus

 

Senast ändrad av Batingenjorn | 10 mars 2007 | 08:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snick snack, blaha blaha....

 

I år är det betydligt färre batterier som frusit sönder, tack vare den milda vintern...

 

Laddade mitt batteri i helgen, 2 tim. med ctek sen var det fulladdat.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

OJ OJ OJ, våra återvinningstationer kommer att fyllas på bredden av kasserade batterier2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett batteri som kan frysa sönder skulle ändå ha varit kasst. Ett batteri måste vara laddat för att inte sulfatera. Ett laddat batteri klarar polarkyla.
 
Batterier som står varmt måste laddas oftare för att överleva.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var och kollade mina idag. Fortfarande fulladdade. Lämnade dem fulladdade i mitten av september och idag ingen direkt skillnad.

Vet inte vad du snackar om 9.gif\  (lyckligtvis)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du går in på min hemsida så ser du också att jag inte säljer batterier. Kan möjligtvis vara en av orsakerna till att det är tråkigt att kasta batterier.

 

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har ni för sunk-batterier i era båtar som självurladdar.

 

Kollade just mina och de var fortfarande nästan fulladdade enligt syra vikt och spänning trots att de ej laddats sedan sept.

 

Håller just på att ladda upp den där sista procenten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om du hade orkat läsa inläggen i tråden så framkommer tydligt att bara en person tror att alla har sunkiga batterier vilket naturligtvis inte är fallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla kemiska processer avtar med temperaturen.
 
Batteriet lugnar ner sig och självurladdningen minskar. Man behöver inte ladda så ofta m.a.o. Att lämna batteriet ett halvt år utan att ladda är inte tillrådligt även när det står i båten. Numera är det ju ganska varmt även i båten med vårt nya klimat. 
 
Ladda varannan månad om batterierna är i gott skick och oftare om de är lite sämre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej alla latmaskar :)
 
Ni som struntat i att ta ut batteriet över vintern och struntat i att underhållsladda det typ 1ggr/månad kan ju leva i den lyckliga tron att batteriet är i samma skicka som när ni lämnade det i höstas! 10.gif\


 
Även om får upp det till hyfsat volt på batteriladdaren ... så lär det ladda ur klart snabbare än om ni tagit ur det och ägnat 2 minuter/månad för underhållsladdning ... jobbigt värre var det, jag är helt slutkörd pga den arbetsbördan ... frågan är om jag orkar sjösätta i år 2.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm

Fattar inte riktigt.6.gif\

Jag hade i princip samma volttal på batterierna i mitten av mars som jag hade i mitten av oktober - utan att ladda dem. Tror det diffade åtta hundradels volt. Vad är det ni snackar om???smiley-sealed.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har även råkat på bilister som inte tror att blyaccar kan laddas

köper helt enkelt ett nytt istället för å fixa fläktremmen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...