loken 0 Postad 8 Mars , 2007 Hej! Hur reparerar man mindre skador på gelcoaten,vad slipar man med vilken kornstorlek? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 9 Mars , 2007 Hej! Eftersom din frågeställning är så elementär (ta inte illa upp) så hänvisar jag till att det finns en bra gör - det - själv instruktion i tillbehörskatalogen hos ett företag som har sjönamn. Katalogen är gratis, sidorna 26 - 27. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Moore 0 Postad 9 Mars , 2007 Mera ledtrådar på leverantör.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ollbrs 0 Postad 9 Mars , 2007 Jag måste bara få reagera lite på inlägget. Jag fårstår varför Nitro inte nämner företagsnamnet (MG policy/regler) men jag tycker att det är synd att man ska behöva använda sig av kodord för att kunna dela med sig av information som eftersöks av en besökare på forumet.Bara min åsikt i fel forum dessutom.Hoppas ni har översikt med att jag använde mig av er tråd.Vänligen Ola Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Moore 0 Postad 10 Mars , 2007 Jag håller helt och hållet med. Vad är det för fel att rekomendera leverantör. Det är väl så det går till i livet. Man tipsar om bra affärer, då de förtjänar fler kunder. Reklam från en försäljare är en helt annan sak då de gör de i deras eget syfte! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 10 Mars , 2007 Hej, Mindre skador kan man laga med gelcoatspackel i den kulör (färgkod) din båt har. Jag använder en lite tjockare transparent ca 5-6 cm bred tejp som finns på rulle och täcker över gealcoten så den blir slät. Man ser ju genom tejpen eftersom den är genomskinlig att lagningen blir bra (man kan behöva pressa lite med fungret runt kanterna så gelcoaten jämnas ut lite. Sen får det sitta så nån dag och när man sen drar bort tejpen blir det i princip en osynlig lagning. Träna först på nån bit innan du gör det skarpt på din båt. Ovanstående funkar klockrent för mig i alla fall. Större skador får man åtgärda på annat sätt genom att först laga hålet med polyester och glasfiber så hållfastheten uppnås på skadan. Sen efter att ha fixat till detta så kan man lägga på flera lager gealcoat i rätt kulör (maska runt skadan så du avgränsar ytan du skall fixa till) och slipa ner mellan lagren och sist våtslipa ner och sist rubba/vaxa till fin finish. /Bo Senast ändrad av bossee | 10 mars 2007 | 18:54 Senast ändrad av bossee | 10 mars 2007 | 19:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 10 Mars , 2007 Sök i forumet eller kolla här. http://www.maringuiden.se/forum/;searchstr=gelcout&forum=0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bagge 0 Postad 3 Februari , 2009 för att laga tex gelcoat rosor, kross skadar osv måste 1. allt löst bort 2. all måste slipas med ca ett 400-600 papper så man får fram orginal färgen då gelcoaten har bleknat under tiden gör man inte detta kommer man alltid se skadan, att den fäster inte riktigt har du en skada så slipa den så du får avrundade kanter, torka rent med aceton med en trassa blanda topcoat 2%paraffin 2-3% härdare, måla i skadan OM den inte är djupare är kanske 1-2 mm är den djupare, blanda gelcoat spackel, arisol 2% paraffin, 2-3% härdare blanda det riktigt torrt nästan så det smular med hjälp av arisolen låt det så 30 min upp till ett dygn (ingen härdare tillsatt ännu) detta gör man för att få ut luftbubblor som blir i gelcoat spacklet ta sedan en sickel tvätta den med aceton då alla siklar innehåller ett oljeskims för att inte rosta. tejpa sedan skada runt om ca 5mm - 1 cm utanför skadan lägg dubbla tejpar på varann så spacklar du (dra siklen över tejpen så får du spacklet 1-2 mm utanför skrover på så vis behöver du inte ora dig för att det sjunker, kan hända man får spackla igen. när skadan har torkar efter ca ett dygn, torka åter skadan med aceton ta där efter ett 600 våtslip slipa tills det nästan är perfekt (svårt att förklara) ANVÄND kloss om det är plant annars är risken stor för genomslip, gå därefter över det med 1200 våtslip när skadan är borta har du en jämn helt matt yta för att på upp högglansen tar man autosol en polertrissa av bomulls typen, so snurrar ca 500-600 v/min när du ser i släpljuset ska du inte se några smårepor, försvinner dom inte hur mycket du än polerar med autosol så får man våtslipa lite till med 1200 våtslip brukar räcka med 2 ggr autosol, sen en fin rubbing typ m3 eller dyl, sedan ett hardwax och TADA helt väck! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 4 Februari , 2009 Det är väl inga problem för etablerade skribenter, som Nitro, att hänvisa till olika företag? Men när helt nya medlemmar gör reklam för t.ex. nån hjärtstartare, i sina två första (och sista?) inlägg är det ju uppenbart att det bara är reklam. Här kan man, på Watskis sajt, läsa om att laga gelcoatskador: http://www.watski.se/www/renderPage2.asp?pageID=941&catId2=9 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamma 0 Postad 4 Februari , 2009 Vi får hoppas att han redan löst problemet då inlägget var från 07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 4 Februari , 2009 Det kan finnas flera som vill laga sin båt... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser