Gronlund 0 Postad 8 Mars , 2007 Hej! Har en flipper 575 från -79 med en helt felaktig längd på styrkabeln, ca 1 meter för lång!! Upptäckte detta då jag kröp runt i båten eftersom styrningen gick lite trögt. Inte konstigt när styrkablen låg fastskruvad som en dubbelvikt åtta under styrbords skarndäck. Hur som helst, hur mäter man ut rätt längd på en ny kabel? Någon som har några bra tips så det blir RÄTT längd denna gång. Tack!! Senast ändrad av Gronlund | 08 mars 2007 | 21:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 8 Mars , 2007 Jag har inte uträkningen i huvudet men om du tittar i Watskis eller Interboats katalog på sidorna för styrvajer så finns det instruktioner på hur man mäter. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 9 Mars , 2007 Varför mäta? När du nu har en styrkabel som är för lång kan du ju lätt märka hur lång den dubbelvikta åttan är och sedan dra ur hela kablen och mäta längden utan åttan. Ett annat sätt är att lossa i akterna och dra ut kabeln då ser du samtidigt hur kabeln skall ligga för att få mjuka fina böjar osv. Min erfarenhet säger att uträkningarna som finns är ungefärliga och vill du ha något bra så är det viktigt att böjarna inte blir för skarpa. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser