Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Nyvik

Motorval Triss 48?

Rekommendera Poster

Hej!

Till sommaren så ska jag köpa en nyare motor. Sitter just nu en 25hk på min båt, men den är försvag och gammal(80-tal något) för att dra vattenskidor som jag hade tänkt.

Hittade ett gammalt produktblad för min båt: http://ulan.se/erik/TRISS 48.pdf

Jag har bokat en 50hk Johnson -01 hos ett företag. Har läst ganska många trådar om motorstorlekförslag, prop och trimplan. 50hk är en dubblering av motorstyrkan men kommer det att räcka för att dra en vattenskidåkare och några i båten?

Senast ändrad av Nyvik | 08 mars 2007 | 15:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Om det är en triss 480 du menar så satte jag på en 40-hästare på min när det begav sig och det räckte i alla fall att dra tube med. Provade aldrig med vattenskidor men jag skulle tro att det int är några problem. Vad du däremot ska se upp med är vikten på motorn, jag hade problem med att båten grävde ner sig och fick montera trimplan på motorn. Min spontana reaktion är att 50 hp är för mycket på din båt, om det nu är en likadan båt vi talar om...*L*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja det är en Triss 48, eller 480 är kanske samma sak? Kolla produktbladet jag länkade till. Kan hända att den blir lite baktung, men är rätt ny motor så borde inte väga likamycket som en äldre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det är nog ingen större skillnad i vikt på lite äldre 2-taktare och den Johnson 50 hk från -91 du ev tänker hänga på.

Många gånger är dock 40 och 50 hk samma motor i grunden så kolla upp det. Då spelar det ju ingen roll för vikten om du har 40 el 50 hk.

40-50 hk 2-takt brukar viktmässigt ligga på mellan 80-90 kg.

Finns även en lätt 4-takt, Honda BF40 resp BF50 som väger 90 kg.

Tror inte du får några problem att dra upp en vattenskidåkare med 50 hk, även med några passagerare i båten. Men mycket hänger på båtens skrov hur det ser ut. 

/Bo

Senast ändrad av bossee | 11 mars 2007 | 00:12

Senast ändrad av bossee | 11 mars 2007 | 13:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, tack för svaret. Tänkte bara påpeka att det är 01, inte 91 ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...