nmop 0 Postad 8 Mars , 2007 Hej. Installerar en ny strömpanel. Nu undrar jag hur jag ska dimensionera kablaget mellan säkringsdosan och strömbrytaren. Det är ca 1 m. Tänkte ta 6 mm2 till pumpar, Wallasvärmare, autopilot och kyl. Men GPS, logg, vind, kompass, ekolod? Hur gör ni? Mvh NP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olof_M 1 Postad 9 Mars , 2007 Lånar böcker på biblioteket och kollar på 12V-el. Har dessutom köpt en el-bok från nautiska förlaget. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
satori 0 Postad 9 Mars , 2007 Jag använder följande formel (hämtad från en bok) Area = 0,0174 * A * L / 0,4 A = Strömstyrka i ampere L = Längden på kabeln * 2 ( strömmen skall fram till förbrukaren och tillbaka) Då får du arean i mm2. Höj denna till närmst högre för att få marginal Ex. en 25W (25/12 blir strömstykan) lampa och du behöver en kabel på 10 meter Area = 0,0174 * (25/12) * (10*2) / 0,4 Area = 1,8 mm2 Närmsta högre blir 2,5 mm2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Puffarius 1 Postad 11 Mars , 2007 Hej I boken Ström Ombord av Jon Winge sid 103 finns en enkel tabell som direkt talar om hur grov kabel man ska ha utifrån effekt och kabelns längd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser