magnolia 0 Postad 8 Mars , 2007 Hoppas det går bättre med ny browser. Fick en chock när jag såg vad en ny sen-dure bränslekylare kostar. $985:-! Har någon erfarenhet av att byta bränslekylare? Måste man lufta hela bränslesystemet efter? Det nedre locket har tryckts ut, antagligen för att det frusit. Jag undrar om det kan vara värt att löda/limma/svetsa fast det igen. Det sitter en slangklämma över den nedre delen av kylaren på bilden. Under den är delen som lossnat. Ser ut som locket på en snusdosa ungefär. magnolia Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 8 Mars , 2007 Ursäkta, jag har hört mycket (och sett en del) men aldrig någon bränslekylare. Utan att veta skulle jag tagit det jag ser på bilden som en servokylare. Det vill säga en värmeväxlare (oljekylare) som kyler servooljan. Ifall det är det jag tror så skulle, jag i alla fall, först lämna in den till en välrenomerad kylarfirma för att höra ifall dom inte kunde laga värmeväxlaren )(oljekylet. mvh/Nitro Senast ändrad av Nitro | 08 mars 2007 | 18:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 8 Mars , 2007 Tror inte det är en bränslekylare på bilden. Har i öken klimat på bilar provat egen tillverkade bränslekylare men då snackar vi om utomhustemperaturer över 50 och då har det varit otroligt effektivt. Blir det för varmt i båten dra soppasledningen under båten så blir det nog kallt. eller lägg en slinga i inloppet för kylvattnet samma gäller intercooler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
captenmorgan 0 Postad 8 Mars , 2007 jag har fuel cooler på min mercruiser 7,4L mpi ser ut ungefär så där men målad svart borde inte va någon sak att löda ihop för den kunnige. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 9 Mars , 2007 Ifall det mot förmodan skulle vara en bränslekylare. Kan någon med vettet i behåll förklara vad man här i norden skall ha den till? Inte ... behöver bränslet kylas ner och inte kyls nämvärt ner av sommarens vattentemperatur. För bränslet brukar väl, även i jänkebåtar ligga lågt i båten? Det är då svalt när det kommer fram. Kan det vara så att någon smart jänke räknat ut att densiteten på kall soppa är högre en varm och på så sätt får fram mer bränsle utan att byta munstycke. I mina öron skorrar det jälvligt illa. Jag hittar ingen anledning till varför prylen över huvud taget behöver finnas. Så mitt förslag är att koppla bort/förbi skiten och var glad (ifall det nu är en bränslekylare. (bjud mej på en lättöl när vi ses i stället./mvh/Nitro ps Någon som är expert på jänkemotorerna kanske kan förklara varför bränslekylaren ifall det nu är en sådan, finns där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magnolia 0 Postad 9 Mars , 2007 Bränslekylaren kyler returbränslet innan det går tillbaks till tanken. Det är en värmeväxlare som är kopplad till sjövattenkylningen.Har inte så stor erfarenhet av marindieslar. Är detta alltså något ovanligt? Magnolia Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 10 Mars , 2007 Har jag aldrig sett på någon båt eller fordon. Bränslekylare kan du vara förutan. Om den går till bränsletanken så är det en kylare för soppan. Går den till backslaget eller till en anna del och kyler olja, så är det en oljekylare och då kan man inte ta bort den. Om du nödvändigtvis ska kyla ditt bränsle, så gör som Nikita här ovanför föreslog, eller ta en rörbit i en annan rörbit och slaglöda ihop detta för det behövs inte så många kanaler för att kyla lite ljummet bränsle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 10 Mars , 2007 är det en diesel med retur kylning ja du kan jag hålla med att vissa fördeelar finns. plocka bort den och gär ren den från diesel och löd ihop den igen, silverlod håller bättre än tenn och är den helt i koppar är kopparlod bäst och enklast att lö ihop den med. annars går det bra som kyl att linda vanligt kopparör runt kylvatten röret in (också koppar) och i detta lindade rör låta retur dieseln gå där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 10 Mars , 2007 Hej Lorden!! Vad ser du för fördelar med att kyla dieseln?? Blev lite nyfiken.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 10 Mars , 2007 returen kan bli lite varm och värma upp hela tanken om systemet är sådant att man imte bara satt ett t kors med retur direkt vid filtret, finns på vissa bilar. kall diesel är tjockare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 10 Mars , 2007 Däremot så blir det väl bättre förbränning om dieseln är lite förvärmd?? Och inte iskall,men motorn värmer ju såklart upp den en hel del innan förbränning... Ha en trevlig dag!! Här i Övik skiner solen och det är 5 grader varmt och i eftermiddag spöar Modo Timrå...Kan det bli bättre den här årstiden?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 10 Mars , 2007 kall diesel fram till pumpen ger högre bränsle tryck sen den stund det står i rören till spridaren så blir den förvärmd. kör en diesel riktigt varm med sliten pump så är det inte mycket ork när den är kall däremot går den bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magnolia 0 Postad 10 Mars , 2007 Kommer precis ifrån båten. När jag tittade närmare och följde slangarna så insåg jag att det är en oljekylare. Som sagt, färsk på det här med marindieslar. Den ena slangen går in i botten på oljetråget? om det nu heter så. Den andra går in i vad jag tror är oljepumpen. Materialet på kylaren verkar vara någon form av lättmetal. Är det silverlod som gäller då? Kan det också vara så att något annat i kylaren kan frysa sönder. Har någon erfarenhet av detta.Sorry, men man fick ju lära sig en del om bränslekylare i allafall.m Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 10 Mars , 2007 Lättmetall är lika med aluminiun och detta går inte silverlöda. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 10 Mars , 2007 troligen är det magnesium mm i blandningen kan även vara knepigt att tiga. gå till närmsta rör mockare och be han loda ihop ett kopparör med ett innerör för oljan. en halvtimmes till en timmesjobb och det blir bättre än alminium kyl och billigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magnolia 0 Postad 19 Mars , 2007 Lämnade in oljekylaren och fick den lödd, silverlod, den var gjord i koppar: Har monterat den och startat motorn. Allt funkar och det kostade 300. magnolia Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser