Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
arkivdykarn_lw

Kvinnans roll ...

Rekommendera Poster

Du verkar vara på hugget idag.smiley-laughing.gif\Kan det bero på att det är en alldeles speciell dag smiley-tongue-out.gif\ Jag tycker att män också borde få en egen dag, så vi också kan känna oss speciella, eller är det så att resterande dagar av året är våra??

Mvh

stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja precis! Var är våran dag? Annars snackas det mycket om jämnställdhet osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag är våran dag..vi får bestämma vad hon ska äta, vad hon skall få för blommor......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Både ja å nej! Men ämnet är bara ETT exempel av flera käpphästar när det gäller lik i båtvärldsgarderoben, som ja med envishet petar in här å där när tongångarna blir alltför självgoda.

Å vad det gäller speciella mansdagar tar vi väl för så det räcker å blir över, de övriga dagrarna på året!

Som ett exempel på ovanligheten med fritidsseglande kvinnor för 100 år sedan kan nämnas en gulnad artikel från en dagstidning som ja hittat i ett gammalt familjealbum. Rubriken löd nåt i stil med Seglande damer! 

Bakom rubriken döljer sig det enkla faktum att farmor Blenda och hennes systrar skulle ut å segla några dagar. Deras planer väckte stort uppseende, och herrar seglare i deras omgivning uttalade sig nedlåtande, och läckte till pressen som åxå skrev raljerande.

Seglatsen blev dock av, och som ett svar på den nedsättande artikeln skickade de in en egen anmälan om den väl genomförda segling och en egenskriven dikt, som åxå blev publicerad. En välförtjänt lång näsa till gubbsen! 

post-1968-1394234954,554_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj,Nu vill jag inte förstöra för alla män......Det är väl så att vi kvinnor inte vill synas,men verka.....vilket vi gör.....Men männen tror att de bestämmer....vilket de inte gör.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad gulligt! synd att denna tråden var på seglarsnack, nu kan bara svaret bli grattis på kvinnodagen! (så hunsad är jag)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade tråden varit på dösnack så hade man ju kunnat skämta till det lite grann, det var inget illa menat med detta. Personligen tyckte jag det var en bra tråd, annars hade jag inte läst den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, det låter bra! Dock trist att andra skämtar bort kärnan i själva ämnet. Men det är väl känsligt kan ja förstå, precis som det var för 100 år sedan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni kan få den 28 Dec , vi kvinnor kan nog gör den till er dag,

menlösabarnsdag // menlösmänsdag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tycker vi skall utropa alla dagar till menslösakvinnorsdag. då skulle den fruktade sjukdomen PMS utrotas för gott

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, det bästa som sagts på länge..2.gif\

Och på samma gång kan jag hälsa fyrens välkommen.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kvinnorna bruka ro när jag vill relaxa.

Bra träning för dom, så dom håller sig i trim.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

måste vara du som har båten bredvid mig, hans kärring ror när han trollar och det är inga dåliga stäckor hon avverkar, kan vara ute i timmar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan nog vara jag.

Man måste ju hålla kärringen i trim.2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Vad äre dä här för dösnack?
För det första:
Rubriken ä ju dösnack---alltså........
Sen har någon uttråkad själ med gott om tid slängt ut en krok och vi har nappa på den. Ja me....

Snygggt.
Men när jag ändå har tangentbordet igång, vad äre för fel på kvinnor å båtar? De flesta är begåvade med en ganska stor och ganska gömd instinkt med att sky allt farligt för att släktet skall fortleva. Det kan väl inte de rå för? Har en å annan lyckats komma över det och seglar som en hel karl så är det väl bara bra. Gift er med en sådan om ni hittar.smiley-laughing.gif\
Personligen är jag helt nöjd med min seglarhustru som gillar att segla när det blåser högst 5 m/s och sjön är spegelblank och solen skiner och det lutar inget och vi gör 5 knop. Då vill hon gärna vara med.Och hon lagar god mat.
Andra dagar lutar det och blåser mer och det är skitväder. Då är hon i land och jag får dåligt käk. Värmer burken direkt och spar på disk. För segla är ju viktigare eller hur?
Ja ni känner säkert igen er hela bunten.smiley-innocent.gif\
Räck upp en hand om ni törs.... 
 .....
....
Trodde väl det....
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst stevemedselconIII

äh fan...gör som jag...köp en diskmaskin o släng ut pöket! mat kan man alltid få hemkört !Städhjälp är avdragsgillt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför köpa en maskin det fins ju papperstallrikar o plastbestik ett annat alternativ är att ha en sjö krog innom synhåll

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Vet inte hur bra den hanterar disken men den är nog användbar till mycket tex  fender, badleksak, flytväst, mm

post-15930-1394235266,0815_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dags att vara lite udda då...

Vi har letat efter en mindre motorbåt/styrpulpet se'n i våras - köpte en i september. Under själva köpfasen var hon väldigt! aktiv, sambon. Men nu när jag sitter och tragglar med navigationskursen/förarbeviset, då vill hon inte vara lika aktiv..... trots att jag tjatar!!!

Men hon skulle definitivt ha en bowrider, annars kunde vi lika gärna vara utan! \Wink\

Jag har sagt att hon också måste lära sig, jämställd som man är, men där talar jag för döva öron. -Klart du ska köra - jag ska ju dricka vin....! Attans, att man inte är herre i sitt hus. \Embarassed\

Men hon är ju guld värd - och inte kommer jag att bli ledsen om jag måste köra under de första åren, hmmm, nääää - inte ledsen alls!!!! Snarare tvärtom, då får jag ju ALLTID köra....

Hehehe, inte lätt att vara man av idag....

// Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte du/ni är ett dugg udda... Stämmer exakt med mina erfarenheter\Laughing\. Men vänta hur kul du tycker det är när du vill ta 1 (5?) kalla och bar du kan hantera båten\Cool\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, nog har jag tänkt den tanken... men då blir det ju upp till oss båda att stanna iland! \Tongue

För om jag dricker nå'ra kalla och hon inte vill köra - jaa, då kör ingen!!! That's life....

Men i sinom tid tror jag att det kommer att ordna sig, vet ju hur det var när vi skulle åka snöskoter första gången.... jag fick väl köra första kilometrarna, se'n var det bara att byta plats o hålla i sig för allt vad tygen höll! \Cool\

Så jag tror att det kommer att ordna sig - och hon är ju alldeles för fin i övrigt, så skulle det nu skita sig så illa så att det bara är jag som kör, jaa - då avstår jag biran till förmån för att vi ska få åka!

/ Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

......jag tycker det skulle va jävligt kul om man lyckades hitta en dam som gillar att segla....och som kan segla....lite iallafall...Dom flesta jag bjudit med på en segeltur har antingen blivit skiträdda eller spytt....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst SwanBoat

Kanske det !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Köp en riktig båt med motor och erbjud dem mössan och rodret så ordnar det sig nog. 

post-15930-1394235267,3448_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...