Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
jimjam

Köp av ny generator

Rekommendera Poster

Hej. Tänkte byta min generator i vår på min B23 motor

Är det någon skillnad mellan en maringenerator & en bilgenerator angående gnistskyddet alla pratar. Sitter det kol i marin generator??
Såg att biltema hade en perfekt bilgenerator till min motor för en billig penning.
 Kan någon förklara detta för mig?

//Jimjam 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Gnistskyddet är såvitt jag kan se ett finmaskigt nät över alla öppningar vilket fungerar som en Faradays bur, det här har diskuterats i flera andra inlägg. Personligen så tror jag att risken är minimal att använda en vanlig generator om du använder motorrumsfläkten innan du startar motorn. När väl motorn går så ventilerar ju den motorutrymmet automatiskt så att säga.

Vad försäkringsbolaget skulle säga vid en eventuell brand vet jag inte.

Jag kör med en generator från biltema eftersom en maringenerator kostar för mycket och den till B20 ger endast 35A original.

Mvh Dessin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade lätt köpt en vanlig bilgenerator. Finns ju i drivor till kanonpriser. Maringrejer är ju oftast vansinnigt prissatta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Faraday var ingen gasgubbe. Han höll på med det elektriska och kom på att man inte blir åskad på om man sitter i en stålbur.

Det här är ju tvärtom att gnistorna är inne i nätet och gasen utanför (och kan sippra in). Skulle tro att det går bra att tända gasspisen i en stålnätbur t.ex.

Troligen båtgeneratorsäljaren som hittat på en ramsa. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej: Jag har kört med Bilgenerator på min båt i 10 år, men har köpt en Maringenerator som ska på till  kommande säsong. Har tänkt till lite mer angående säkerhet.om det händer nåt så blir det booom.köpte min hos hansen Racing för 1650 .den va ca 500 dyrare en bilgenerator.det är ju inga stora pengar man lägger på bättre säkerhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Misstänkte att det kan bli en bra smäll, fast biltema lockar när priset är lågt.
Har ni några bra länkar till bra och billiga Marin generatorer?

//Jimjam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog satsa på en marin generator.biltema kvaliten är ju känd

var i sverige bor du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Volvo Penta Aq 170c (B30) med orginal generator märkt Volvo Penta 35 amp och den är helt öppen.

Det finns ingen skillnad på den mot en bilgenerator förutom märkningen. Har tidigare köpt generatorer på skroten och klämde in en 118 amp Mercedes generator i en tidigare båt. Det fungerade perfekt.

Viktigt är dock i alla fall att man kör med motorrumsfläkt. men glöm inte att kontrollera om den är gnistsäker eller gassäker.

Dom flesta motorrumsfläktarna i båthandeln är endast gnistsäker, vilket betyder att dom håller inne gnistor men släpper in gas in i elmotorn. Då kan det smälla i allafall.

Jag rekommenderar dig inte att köpa varken det ena eller det andra, men jag kommer att byta till bilgenerator nästa gång.

Mvh  Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enda skillnaden är  att Marin generatorn är isolerad och gnistskyddad men som bilgeneratorn inte är...det går inte jämföra bil och båt.

Varför vara dum snål

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag köpte min från usa en 1-wire 100A jag betalade 72 dollar 45 dollar ifrakt och det är en Marin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte min hos Hansen Racing , 3-Wire 68A för 1650 kr. Det är en Marin Generator

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag köpte min maringenerator (Bosch 90 A) till en VP AQ 225 hos Blixtservis i Stockholm för 1980:-. ( Incl. jätte bra service )

Mvh. Zahni 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Tack för alla svar.
Det får nog bli en marin generator trots allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...