Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
arkivdykarn_lw

Kvinnor har alltid seglat ...

Rekommendera Poster

Å en annan som seglar själv å måste ha egen koll på pilsnern! Men inkilad mellan det aktra brännvinsspantet och benzintanken/jeepdunk klarar man det galant.

Trotts en del bryggsnackares uppfattning att mitt huvudinlägg inte platsar här -vilket det givetvis gör -så hålls ju debatten vid liv rätt bra, och det talar väl för att ämnet angår. Sen VAD man tycker om ämnet det är ju en annan femma!

post-1968-1394234999,3223_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Vad snackar ni om?
Personligen struntar jag totalt i vilket underplagg rorsman har, (trosa eller kalsong) så länge den styr rätt och inte dummar sig eller bär sig illa åt för andra båtar med eller utan segel.
Å inte bryr jag mig om heller hur mycket vederbörande har slitit och vems pengarna är för båten (bankens?)
Däremot är min personliga erfarenhet den att det är ytterst få kvinnor som verkligen gillar att segla, även om de har blivit fler med åren.
Men det är egentligen ganska många män också som har tummen på fel plats och det straffar sig fort på en båt. I synnerhet om man inte har en fet plånbok. Och de törst inte erkänna det, det blir lite Farbror Melker över dem. Så alla sorter finns ju....

Avsluta snacket om kön, ut och segla och bry er om varandra vetja.... 
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det är bra att den här tråden finns, för gång på gång får jag höra att det vore kul med fler tjejer på sjön, i styrelsen, i klubben eller på jobbet.

Vi tjejer som frångått den bilden som andra tjejer har av vad tjejer ska tycka är roligt, kan ofta känna oss ensamma och lite utanför. Vi är inte en av grabbarna och inte heller en av tjejerna.

Vi har roligt, men det är lite ensamt ibland. Jag kan inte prata bottenfärg och knopar med väninnan och går jag till båtjanne på verkstan så blir det tjat om romanser på jobbet..

Ni killar som möter oss som är intresserade av okvinnliga saker ska veta att vi emellanåt känner oss som förrädare. När vänninan med tom blick lyssnat på mina bekymmer med skrovskada och lite snyggt avbryter mig med att säga att hon köpt nya stövlar.. då känner man sig inte bara malplacerad utan även som en dålig kompis som mal på om sånt hon inte bryr sig det minsta om.

Det är balsam för själen att veta att det finns fler!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var någon som sa det rätta varför dela upp människor i kön? Ja det är väl så bara... än så länge men om sådär 10 år, pratar man då om tjejsegling,tjejlopp etc? Själv har jag alltid seglat med tjejer och även mot, t o m flera VM i världens största jolleklass, Hobie Cat 16. Oftast vinner en mixad besättning (2 pers). Själv får jag ofta den här känslan av att segling är en hård och manlig sport även om det händer mer sällan nuförtiden -i mitt tycke känns det rätt töntigt och gubbigt, förlegat helt enkelt. Töntigt är väl även att vi är inne i en period av revansch på vissa saker, t ex varför finns det en massa tjejlopp. Historiskt (tex fick ju bara killar göra Vasaloppet) sett finns det svar på detta men vad har det med idag att göra? Som tur är finns det väl inte så många tjejregattor vad jag vet? Att många tjejer fortfarande inte vet att killar är fysiskt starkare är för mig helt oförståeligt. Däremot finns det många som tror/ vet att tjejer kan vara psykiskt starkare. Bland världens hårdaste seglare finns en liten engelska nämligen Ellen MacArthur. Se hennes hemsida http://www.teamellen.com/en/ellen.asp Träffade henne för några år sedan på Archipelago Raid då hon mycket oturligt fick en kniv i benet (gasten en kille slarvade..) och dom fick bryta. Filmen om hennes världsrekord jorden runt 2005 har visats i SVT. Det finns även svenska seglartjejer som är lika hårda.

Ja det är fortfarande så att tjejer med killegenskaper kanske inte passar in varken hos killarna eller tjejerna. Vilket är synd då vi uppmanar tjejer att ta för sig. Dubbelmoral antar jag.
Ska försöka göra mitt bästa för att min dotter även ska kunna mecka med båten. Min generation fick ju killarna lära sig matlagning, barnkunskap etc men tjejerna verkade man glömma bort att de skulle kunna killgöra. 
Bort med gubbväldet! och bojkotta FI! så blir allt bra;-) 

post-24643-1394235061,8621_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...