Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
arkivdykarn_lw

Kvinnor har alltid seglat ...

Rekommendera Poster

... och rott bland vår bofasta skärgårdsbefolkning, och är idag motoriserade. Men när det gäller fritidsseglationen är det sämre beställt! 

I de tidiga båtsällskapen härskade ett strikt patriarkat, endast besuttna herrar ur överklassen var välkommna. Menige män och kvinnor gjorde sig icke besvär! Och ränderna har väl inte helt gått ur än; år 2007!?

Totalt sett gör kvinnor 80% av allt arbete i världen,

de får 10% av all lön och äger 1% av all egendom!

Bild: Bruksbåt / Majoriteten av besättningen är kvinnor, varav de aktiva är 2 av dom; till rors och hjälpstyrande med lovartsåra.

I

post-1968-1394234954,3588_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det symtomatiskt att ovanstående bild å text har 0 svar å 1/3 så många läsningar som pin-upan på fördäck??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vart vill du igentligen med denna tråd?
Klart du inte får något svar när du inte ställer en fråga utan bara klankar ner på män som grupp. Tror du majoriteten här, som jag gissar är män, blir glada och ivriga att svara dig med detta inlägg?
Feministiska idéer och kamper kan du hålla på med hos Fi! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj! där trampade ja visst på en riktigt öm tå! Men om Du läser min text en gång till så kanske Du upptäcker frågetecknet Du efterlyser.

Och man behöver egentligen inte lägga någon värdering i texten, ja bara refererade redan kända båthistoriska fakta. 

Och Du å andra är välkommna att motbevisa dessa påståendenMen det är ju alltid enklare att klaga å gnälla, än att komma med något eget konstruktivt.

PS börjar det bli lågt till tak här? med tanke på att mitt    huvudinlägg har fått ett varningsmärke! DS

post-1968-1394234979,254_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag känner det ,är det så här.Vi kvinnor söker något annat...Det kan ha att göra med att det faktiskt är så att vi kvinnor betalar så mycket .Kroppsligt.Inte bara byta blöjor etc,utom hela vår kropp.Numera kanske vi också inser att vi har möjligheten att få den frihet som män alltid haft.Problemet blir då kärringjävlarvid rodret.....osv....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja och det är trist att när man tar upp något annat än det dominerande prylsnacket* så plitar nån dit en varningstriangel!?

*forumet heterSeglarsnack, men det snackas ju mest prylar och utrustning!? Typiskt grabbigt/gubbigt? 

För egen del är båten och seglandet inget självändamål utan snarare ett idealiskt instrument för att att i sakta mak närma sig naturen, vilket ja försöker förmedla med mina inlägg (och som öbo är ju båten ett måste som rent transportmedel).

Och det här med könsfördelningen innom fritidsseglandet/båtlivet är inte den enda ömma tå man kan trampa på. Det finns många lik i garderoben man kan gräva fram, inte minst när det gäller bakåt i tiden kring kappsegling, konstruktörsgnabb, regelkrig etz., och börjar man peta där så är det som att stoppa in huvet i ett getingbo!

Bild: Islossning Svartvik / Minneberg Stockholm. Området är nu helt bebyggt med bostäder. Vid tiden när bilden togs var där rena vischan.

post-1968-1394234979,614_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur en relation fungerar blir ju extremt tydligt i en båt och vid båtägande, jämlikheter och ojämlikheter blir så mycket tydligare än annars. Att det normalt är männen som tar initiativet när det gäller många praktiska saker blir också tydligt (typ måla hus, tvätta bil, byta däck etc) vid båtägande och leder även det till ojämlikheter.
Jag tror hela diskussionen skulle gagnas av att kvinnor generellt försökte bli mer genuint intresserade av det traditionellt manliga ( i alla fall gav sken av att vara intresserade genom att utföra arbetsuppgifterna, hur genuint intresset sedan kan vara är egentligen ointressant.) Jag tror mig om att leva i en jämställd relation, men det har hittills aldrig hänt att min fru spontant har sagt att hon funderade på att byta däcken på bilen (o i samband med det ev. balansera dom..)
Däremot förväntas jag se när det är dammigt och det behöver tas ett tag med dammsugaren etc. Lite luddigt tänkt och uttryckt kanske, men det finns ett jämställdhetsproblem där någonstans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett grundproblem är vårt schablontänkande, kategoriserande och förutfattade meningar. Om vi i större utsträckning  bemötte våra medmänniskor just som jämnbördiga människor i första hand, istället för att stirra oss blinda på kön, ålder, nationalitet etz.

Ett mycket intressant fenomen -som jag av en slump uppmärksammat -är när ja å äldsta sonen exempelvis sitter på tunnelbanan, å polare till honom dyker upp.

Personernas beteende i förhållande till mig skiljer sig alltid markant åt, beroende på om jag omedelbart presenterar mig som farsa, eller vid namn. I det första fallet riktar sig polarna mest till sonen å ja blir inte en naturlig del i sällskapet/samtalet. Däremot i det senare fallet, involveras jag omedelbart som en jämnlike!

Detta givetvis i mer eller mindre grad, men alltid så att det märks. 

Det gäller nog i ännu större grad mäns bemötande av kvinnor. Om man utgår ifrån att vem som helst kan klara av vad som helst, då växer automatikskt medmänniskans kapacitet flera pinnhål. 

Eller för att citera poeten Oscar Wilde/1888: 

Man ska respektera personligheten som den är. Inte beklaga att en poet är berusad, däremot är det beklagligt att inte alla berusade är poeter.

Bild: Ingen poet, men en pilsner kan man ju alltid svinga!

post-1968-1394234979,8908_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du efterlyste ju något i detta ämne, kom med det då!  

En god debattsed är att när man klagar/kritiserar något -vilket man givetvis får och ska göra -är att man samtidigt bidrar med en kommentar/förslag som tillför debatten något. Alltså inte bara gnäller.  

Ja hajar inte vad du menar med att de sociala relationerna ombord inte har på Seglarsnack att göra!? 

Om Du aldrig har någon med Dig ombord då kan ja förstå Ditt ointresse för ämnet, men det tror ja knappast är fallet!?

Ja å min sida tycker det är för mycke prylsnack här, då försöker ja kompensera det med att bidra med inlägg som handlar om annat exempelvis; rent seglarsnack, upplevelser till sjöss, skärgårdens djurliv, båtlivet förr, och sociala relationer ombord.

Bild:30 olika sätt att skära i ett storskot Ur Segling nr.12 1912.

post-1968-1394234981,1278_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

L åt tjejen köra båt om hon är intresserad men av egen erfarenhet så finns inte intresset för båten utan intresset som finns det är solen och därmed sola. Det finns väl delar där tjejer är mer aktiva än killar också?

Intresset för båtar/havet är större hos män generellt, svårare än så är det inte. Dock funderar man ibland när nån stor båt kommer, så får frugan hoppa över te bryggan me tampen o knappt orka h lla båten, byt roller, lär henne köra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

ett par kommentarer till ditt ursprungliga inlägg:

Det är säkert sant som du säger att kvinnor alltid rott och seglat. Men det handlar väl om hemmavid, transporter mellan öar och hemmafiske? På havet har väl män alltid dominerat. Kvinnor (och präster) har väl till och med ansetts ge olycka? Eftersom du kallar dig Arkivdykarn så har du kanske koll?

När det gäller båtsällskapen som ett överklassens tillhåll så stämmer säkert det för de från förra sekelskiftet. Men när man uppfann fritid och semster uppstod också ett båtliv för vanliga männsikor.

/Lars J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är riktigt att kvinnor å tjejer förr rodde å seglade mestadels innomskärs, precis som flertalet kvinnor och män innom fritidsbåtlivet gör idag! (inte ror kanske!)

Skillnaden till havs är att det idag finns många befarna kvinnor ombord i vår handelsflotta, men ytterst sällan förr i tiden.

Vad det gäller båtsällskapen förr så var det tack vare det restriktiva medlemsintaget och snobbismen i de kungliga sällskapen, som biddrog till uppsvinget för de små lokala båtsällskapen, där vem som helst var välkommen oavsett kön, yrke/samhällsställning. Som exempelvis SSS/Stockholms Segel Sällskap och Svenska Kryssarklubben. 

Bild: Min-i sin ungdom -aktivt seglande farmor Blenda (född Köllerström). Hon, hennes systrar och vänninor väckte så stor uppmärksamhet med sitt seglande att det skrevs om dem i Aftonbladet och lokalpressen!

post-1968-1394234981,3001_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är riktigt att kvinnor å tjejer förr rodde å seglade mestadels innomskärs, precis som flertalet kvinnor och män innom fritidsbåtlivet gör idag! (inte ror kanske!)

Skillnaden till havs är att det idag finns många befarna kvinnor ombord i vår handelsflotta, men ytterst sällan förr i tiden.

Vad det gäller båtsällskapen förr så var det tack vare det restriktiva medlemsintaget och snobbismen i de kungliga sällskapen, som biddrog till uppsvinget för de små lokala båtsällskapen, där vem som helst var välkommen oavsett kön, yrke/samhällsställning. Som exempelvis SSS/Stockholms Segel Sällskap och Svenska Kryssarklubben. 

Bild: Min-i sin ungdom -aktivt seglande farmor Blenda (född Köllerström). Hon, hennes systrar och vänninor väckte så stor uppmärksamhet med sitt seglande att det skrevs om dem i Aftonbladet och lokalpressen!

post-1968-1394234981,3518_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Arkivis för ett lovvärt försök att bredda diskussionen.

Båtar i sig och allt som hör till dem tycker jag ofta är en befrielse att få sjunka in i. Att få lämna allt annat en stund och försjunka i en gammal båttidning. Du har dock rätt, vi har nog både kraft och anledning till att se ovanför kanten på våra tillbehörskataloger och då t.ex. begrunda relationer ombord och inte minst det pinsamma faktum som du tog med från början. Det tål att upprepas och borde uppröra vem som helst, även de som av någon anledning inte är  feminister.

Totalt sett gör kvinnor 80% av allt arbete i världen,

de får 10% av all lön och äger 1% av all egendom!

Lennart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill inte röra till det .men det är väl så här,att vill man så kan man.Så kör kvinnor,Eller hur.?  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl så att vi män måste erkänna att vi gör saker utan att kunna, beror kanske på vissa hormoner, medans kvinnor gör inget utan att kunna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man bortser från att man förmodligen har mycket roligare tilsammans på båt under jämlika förhållanden så är det en viktig säkerhetsaspekt att både man och kvinna kan framföra båten på ett bra och säkert sätt. Jag har som man också ett ansvar mot nästa generation för jag vill ju inte att min dotter ska bli en ruffhäxa, hon ska bli seglare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men är det inte så, i längden, att man speciellt på en trång båt gör vad man kan bäst? Utan att experimentera alltför mycket? Inte för att man i akt o mening vill vidmakthålla könsrollerna, utan för att det helt enkelt fungerar bäst då? Om sen den ene eller andre kör spelar mig åtminstone mig själv NOLL roll. Jag lagar gärna maten o sånt, men INTE om jag samtidigt ska hålla koll på var vi är o var andra är.... Har man tillbringat en längre tid i sträck, tillsammans, på sjön så faller det sig helt naturligt... väl? Annars lär det väl inte bli fler semestrar, åtminstone inte tillsammans. Låt kärringar o gubbar göra det dom kan bäst FÖR ATT dom kan, inte för att dom har tuttar eller ballar.. s.a.s

Same goes i arbetslivet, kvinnor ska inte ha ett givet jobb FÖR ATT dom är kvinnor, likväl som dom inte ska förbigås av samma skäl. Kompetens, inte kön tack. Vilket många FI:are misstycker till. Om gubben ska dammsuga osv så är det väl inte helt orimligt att tanten i sin tur byter däck på bilen, mekar med båtmotorn osv...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, vilket drag det blev på denna tråd! Kan man få höra ett tack, Arkivdykarn, för det var väll det du ville? *skratt*
 KillerBoo, kunde inte ha sagt det bättre själv. Håller med till 100%.
Självklart skall kvinnor få föra båt om intresse och kunskap finns. Jag lämnar rodret mer än gärna till tjejen om hon vill. Tyvärr så är det inte så ofta som tjejer vill detta, utan är endast ute efter, som någon tidigare sa, sol och bad. (generalisering, jag vet)

Men det är helt åt skogen(!) att vissa kvinnor vill att fler kvinnor skall föra båt utan att intresse och kunskap finns, sk kvotering. Det kan dom hålla på med i Fi.
Annars anser jag fortfarande att denna tråd inte hör hemma i SeglarSnack. ÖvrigtSnack eller DöSnack ;-) borde passa bättre. Det berör nämligen inte bara segelbåtsägare detta utan även motorbåtsägare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste erkänna att jag tycker det är kul att köra själv. Hustrun gillar att köra men har ibland fått knuffa sig fram till ratten.

Generellt så ska alla i båten veta hur man får stopp på framfarten, vända och hämta upp någon som trillat i. Även ungar såfort de når upp till ratten. Öva med en fender så alla har fått prova själva hela proceduren åtminstone en gång. Ganska kul dessutom.

Av någon anledning har vi inte samma slagsmål om deltagande när det gäller att ligga under en båt och frysa på våren och bli svart av färg och olja... :-)

Senast ändrad av Anders_St | 28 mars 2007 | 10:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jämställdhet.. ofta käner jag att andra kvinnor är en betydande bov i dramat..

När jag skaffade båt sa sambon direkt: det är din båt, och han lägger sig inte i något annat än att han propsar på säkerhet, så jag kommer hem igen.

Tillsammans med honom är jag fri att vara jag. Behöver jag hjälp får jag det i samma sekund jag ber om det, resten av tiden får jag vara ifred.

MEN... alla runt omkring, framför allt kvinnor, blir förvånade och förfärade när jag säger att det är min båt och att jag ska slipa bottenfärg och måla själv, och att jag VILL göra det själv. De lägger skuld på sambon för han inte hjälper sin stackars kvinna, som om jag saknade armar och ben att göra jobbet själv.

Han är min underbara prins som låter mig få syssla med mina intressen och folk klandrar honom för det!

Det är i sanning inte lätt att vara man, för är du hygglig mot din kvinna och behandlar henne som en like så ser andra dig som en ohjälpsam usling.. och om du hjälper din dam med allt så nervärderar du henne. 3.gif\

Och jag, som gillar konstiga maskiner och att vara vid sjön, jag är i andra kvinnors ögon exentrisk, så jag känner ett tyst krav på att jag ska falla in i en roll som de sedan kan klaga på att männen tvingat in oss i.

Kvinnor kommer inte bli fullt jämställda förrän kvinnor själva släpper sina fördomar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Saphire för ett jättebra inlägg!

Vi delar på det mesta & det är vår båt

jag var den som ahde seglat förut & det var jag som ville ha båt.

Jag skrapar också bottenfärg (och havstulpaner som satt som bara f-n senast idag!) & visst tittar andra kvinnor på en som man inte är klok-särskilt om man säger att man tycker att det är kul, akta naglarna!!!

Får också kommentarer från andra både killar & tjejer på jobbet som: jaja du ligger väl bara på fördäck och solar, men dröm om deras förvåning när vi möter dem på havet ( har hänt!)& vi segalr för fulla ställ & jag står vid rodret!

jag sa senast i helgen till min man att det finns nog inga fler så konstiga kvinnor som jag. med skit under naglarna & en roller i högsta hugg - men det gör det ju uppnebarligen!!!

(Nu känns det bättre)

post-969-1394234984,8022_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart man vill ha med kvinnor på båten! Vem ska annars laga maten och hämta en öl när man sitter vid rodret? Förstår inte vad arkivdykaren klagar på, dels får kvinnor inte vara med och segla, dels gör de 80% av arbetet. Är de inte med på båten kan de väl inte göra något arbete?
Nej, ovanstående är ett skämt. Jag har inget emot att ligga vid fören och bara njuta när vi seglar, och har inga problem med att hämta en öl eller vad min fru vill ha då hon sitter vid rodret. Förstår bara inte varför man behöver prata så mycket om det på ett forum, det är väl bättre att prata med varandra om hur man vill dela på jobben?
När det gäller vårrustningen som ju kan vara lite skitig och svettig så tycker jag det är kul när man ser par som delar även på det jobbet. I det fallet är det dock sällan kvinnan som gör 80% av arbetet.... ;-).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ärligt talat så tror jag att 80% av kvinnorna nöjer sig med att (bara) vara med. Självfallet finns det en del av dessa 80% som kanske vill, men inte vågar. Delvis på grund av kommentarer från mannen som gör att kvinnan tappar allt av sitt självförtroende. Om man verkligen vill så kan man.

En del män tycker säkert att det känns obehagligt att inte få vara befäl över skutan. Släpp rodret till frugan, låt henne prova på.

Hon hinner säkert hämta en öl åt dig i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...