Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
nuklex

el-Verk

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har min båt på Varv. Nu har mekanikern ringt och frågat om jag vill köpa ett el verk som passar till min båt. Det är ett 4Mw Bensin det ska vara ganska nytt. Monterat och klart skulle det kosta ca 12000. han sa att det va ett väldigt bra pris. Tips nån please.

Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vad hade du tänkt att ha elverket till, ladda batterierna eller ansluta förbrukare?

/Persk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska driva min förbrukning med el verk kan jag ju köra AC´ n micron spis radio Tv osv osv...

Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, AC i Sverige;), micron kan jag förstå. Spis, radio, Tv går väl på 12V?

Hur många watt på elverket?

Bensin eller diesel?

Monteras var?

Jag kan ju tycka att det är lite overkill med 12000:-...

Just my 2c

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok AC kan låta lite overkill i Sverige men det är jätte skönt för den driver ju ut all fukt bättre än nått annat sen kan det va riktigt varmt även här. El verket är som jag skrev tidigare på 4KW och går på bensin.

Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

elverket är väl 120V och går på bensin, kan det vara på 4kW?

om du kan ta vikten och tycker att det är en kul pryl att ha

så är 12000kr billigt om det är hyffsat gott skick.

skall du ha ett nytt får du nog räkna med en 100` monterat o klart

Men att tänka på är att de brukar inte vara speciellt tysta

Klart du skall ha ett elverk!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vikten är inte så stor tror jag typ 50-100kg (jag har ingen aning) det kan ju inte spela så stor roll.. Han sa att det skulle vara på ca 4kW och vara väldigt tyst. Jag ska dit och lyssna på en båt med samma verk installerat. Jag bestämer mig nog då.

Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

4MW?! Då skulle jag ha slagit till! Det kan du nog driva tre-fyra mindre städer på...

Nej, skämt åsido, förstod att du egentligen menade KW.

4KW för 12000:- lät inte superbilligt... Ett vanligt landbaserat litet elverk med bensinmotor och 4KW brukar ju sällan kosta över 8000:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De som man har på land i den storleken är oftast luftkylda och därför är de mycket billigare.

Så under förutsättning att det är ett vattenkylt, 230 Volts, 4 kW elverk så skulle jag hugga direkt. Det är ju tokbilligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det är 4kW he he...

Jag hade tänkt att köpa ett hand buret verk först men ett tyst Honda 4takt kostar 8000-10000 och hand burna el verk låter mycke mer än fasta installationer med ljuddämpare och vatten kylning. Sen blir det ju inte så stöld begärligt. Sen skönt att det går på den fasta bensin tanken. Och det höjer samtidigt värdet på båten.

Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte inte på det där med kylningen. Det är nog ett helrätt pris om man kan få ett vattenkylt verk som går på båtens ordinarie bränslesystem. Jag hade salgit till om jag varit i samma sits. (Man är ju inte sämre än att man kan ändra sig...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag tror att det är helt rätt. Jag har bokat verket men vill gärna lyssna på det först. Har blivit lovad att han håller på det tills jag bestämt mig. Ska få lyssna i en båt som har samma el-verk.

Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju smidigt med ett fast elverk men samtidigt är det många som kommer att tycka att det väsnas när du kör det i naturhamn.

Men bara det att kunna ladda upp batteribanken när det behövs är ju skönt. En fördel med handburna är att man kan bära upp elverket i skogen en bra bit så det inte stör båtarna som ligger intill.

Men 12 000 för ett fast installerat elverk låter ju ok.

MVH

Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag skulle ej välja ett bensin elverk utan diesel,men 4kw då förutsätter jag att den är vatten kyld,se bara till att släppa avgaserna i vattnet likt det man gör med ett drev då får du ner ljudet inormt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han kör ju på bensin, elverket för 12000 går på bensin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja vet men jag skulle ej vilja ha ett bensinverk ändå.jag kör bensinare men jag får ändå inte använde en bensinvärme i båten enligt reglerna utan jag har en dieselvärmare med en 12liters tank,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vilken jävla flax att det det inte var du som fick erbjudandet att köpa då!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilket bök att ha olika drivmedel orkar inte släpa.. lättare att köra på bensin eftersom jag har det i båten. Om jag vill ha värme kan jag vända på AC´ n så får jag värme istället för kyla. Det blir inte jätte varmt men det räcker.

Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom den enda värmare jag har i båten är att man vänder AC blir det inte så där jätte varmt räcker på en kall sommar kväll men jag tänker på tidigt maj kan det vara ganska kallt. Kan jag koppla in en liten kupe värmare om jag har el verk?

Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag förstår så är elverket vattenkylt. Då får du hetvatten från elverket som kan värma varmvattenberedare och kupévärmare. Speciellt varmt blir det om du belastar med en elektrisk värmare.

Just att det är vattenkylt är den stora finessen ombord. Då spillvärmen är trevlig att ta hand om. Kråkorna har det ändå tillräckligt drägligt på sommaren. 75% av energin från bensinen blir kylvärme. Får du ut 2kW el så får du också ut c:a 8kW i form av varmvatten och en del luftkylvärme. Jag tror vattenkylda generatorer dessvärre kommer att bli rätt vanliga i båtar.

Slut på friden i viken. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gick det här då, blev det något elverk Jonas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...