Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
freddie1

Vad händer med elsystemet vid vattenfyllning?

Rekommendera Poster

Hejsan forumet!

Har en lite fundering om vad som händer med elen ombord vid en eventuell vattenfyllning av båten?

Är det så illa att elen slås ut helt då?

Vad händer med batteriet?

Bakgrunden till min fråga är att jag tänkte bygga bättre elcentral i båten och kom att tänka på att den kanske bör vara ganska högt upp.

/Freddie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, vid vattenfylld båt slås elen garanterat ut.

Beroende på vad du har för batteri så blir skadorna därefter. I ett ventilerat batteri blir batterisyran utspädd med havsvatten. Ett badat batteri är oftast bara att byta ut.

Enligt min uppfattning är det viktigare att tänka på hur man bygger upp ett nytt elsystem än oroa sig för hög eller låg placering av batteri osv. Att elcentralen bör sitta på ett sådant ställe att detta lätt går att komma åt är självklart. Ifall det sitter lite eller extremt högt är av underordnad betydelse. Att använda rätt material, dimesioner samt korrosionssäkra kablaget är en bra början. Om allt detta står det i båtelhandböcker. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, batterierna lär man få byta ut.

Men övriga elsystemet vad gäller kablar och mekanisk el borde fungera efter torkning. Klämda skarvar ska vara gastäta och riktigt åtdragna skruvanslutningar ska också tåla en stund i vatten.

Man kan behöva dra ur och sätta i alla säkringar och lampor och kanske byta en eller annan strömbrytare för att bli av med korrosion.

Elektroniska manicker är rena lotteriet. En del går igång efter att ha sakta torkat upp ett par dar, en del är borta för evigt.

Nu pratar jag alltså en kortare tid under ytan, något-några dygn.

Ligger båtskrället en månad under vatten lär man få gå igenom alla tekniska system ordentligt, inklusive elen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för synpunkterna. Vet ni hur det är med krypströmmar. Jag menar t ex ett batteri i saltvatten. Hur fort töms batteriet p.g.a. strömmen genom saltvattnet? Kan man bortse från det eller är det en stor effekt?

Slås säkringarna ut p.g.a. krypströmmar/ljusbågar? Vad jag har hört så blir ljusbågarna betydligt mindre vid 12 V än 230 V. Men andra ord kanske kopplingar (typ sockerbitar) ligga i vatten utan elektrisk risk?

/Freddie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du haft batteriet under vatten längre än...säg några minuter upp till en kvart så skulle jag lägga pengar på ett nytt. Relativt liten kostnad i sammanhanget.

Är batteriet några år gammalt så är det kanske dags att byta i alla fall.

Ljusbågar lär du inte få under vatten. Däremot lär det bli krypströmmar.

Jag är tveksam till att det blir såpass ström så att säkringar går. Däremot behöver du gå igenom och åtminstone snurra på alla säkringar efter doppet. Eller om man är riktigt noggrann, ta ut säkringen och krafsa rent hållaren och anslutningen på säkringen.

Att ha ledningar i vatten är ingen bra ide! Dvs du ska inte ha något elektriskt eller ens dra ledningar nere i kölsvinet utan bara på garanterat normalt torra nivåer. Jag skulle inte ens lägga en ren ledning utan skarvar där det finns risk att det står vatten länge.

Senast ändrad av Anders_St | 08 mars 2007 | 11:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Har du inte funderat på att skaffa en stabilare båt, även om elen klarar sig när du tippar över så kan det vara jobbigt att simma till land. Har du gäster ombord så kan jag tänka mig att de blir irriterade av ofrivilliga bad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det har jag inte funderat på. Är nöjd med båten, men ordentlig som man är, så var ju frågan om elcentralens placering spelar någon roll nu när jag tänkt fixa till den.

Båten som är ny från förra året vars säkringar återfinns bakom en väggskiva som sitter med 3 skruvar. Inte lätt att komma åt i nödsituation (att Örnvik bygger så...). Därför funderade jag på få dessa lättare tillgängliga i samband med ett annat lite projekt.

/Freddie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...