Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
Isola

Målartips?

Rekommendera Poster

Hej!

Ska måla om däck på min båt. Hade tänkt mig en ljus grå kulör. Vet inte om båten är målad tidigare för den ser ut som original.(Gullringenblå) Kan det vara så att gelcoten har den färgen från början och inte är målad. Vad ska man tänka på när man slipar? Räcker det att rugga upp de halkskyddade ytorna med mässingsborste eller ska man slipa ner allt och göra om från grunden. Hur vet man om man ska använda 1 el. 2 komp.färg när man inte känner till tidigare färg? Tips mottages tacksamt/Mogge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök här i forumet med ex sökorden måla båt så får du läsning för åtminstonde en kväll. lycka till/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan tipsa dig om en bra färg i alla fall, Internationals brightside teflonbaserad, jäkligt bra på dom ytor som du inte ska måla med halkskyddsfärg, så om du är ngt sånär händig med penseln kan du få ett jättebra resultat som knappt skiljer sig från sprutlackerat.

Som halkskydd kan jag rekomendera Internationals interdeck, enkel att jobba med, bra resultat, nackdelen är väl att smuts lätt fastnar som på alla sträva ytor, men lätt att förbättringsmåla .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Teflon låter ju inte så kul nästa gång det behövs ett lacklager. Teflon är det material jag minst skulle vilja få en färg att fästa på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

??? vadå måla om? Gör det en gång så slipper du ju det sen!

Nä ärligt talat, inga problem, otroligt bra färg faktiskt, om du sen nångång i framtiden ska göra om det, gör som förra gången, slipa grunda måla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också hört flera andra som rekommenderar den. Synd bara att den inte fins i fler kulörer..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...