Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Westfjord26

Hamster ombord?

Rekommendera Poster

Vi funderar på att skaffa hamster, men vet inte om det är realistiskt. Vad ska vi tänka på om vi väljer att skaffa hamster? Hur funkar det med båtliv? I naturhamn? I Gästhamn?

 

 

Vi räknar med att behöva ha koppel till hamstern för att den inte ska springa bort på större öar etc. Ska vi tänka på någon särskild ras, eller kan vi köpa en hamsterunge av bonden i närheten?

 

 

Osv, osv...

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt viktigt med flytväst...

Tänk på att den ska vara väl utprovad för just din hamster och CE-märkt, och godkänd av jordbruksverket. Medborgarskolan har börjat med navigering för hamstrar vilket är jättebra om du låter den gå en sådan kurs. Prata gärna med säljaren om hamstern har fått sjöfartsverkets sjösjukevaccin. I annat fall är det bra att du ger den det, helst innan den är 3 veckor. Koppel är inte så dumt att låta den ha på okända öar, ett tips är en rejäl bit ankarkätting... Lycka till !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag föredrar de två benta musdjuren, tycker du och polarn borde ta en titt på dessa.

Fördelarna är många: trivs bra i solen,  klara av att simma, utför gärna små tjänser till kapten, inget koppel tvång i alla fall inte in public. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är smidigt om du vill tvätta trånga stuvutrymmen.

Då är det bara till att dränka pälsen i avfettning och sedan låta hamstern springa runt en stund.

Sedan är det bara till att skölja, mycket effektivt.

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vi funderar på att skaffa hamster, men vet inte om det är realistiskt. Vad ska vi tänka på om vi väljer att skaffa hamster.

 

Tolkade det som om beslutet skulle fattas av mer en en person, och eftersom  min snuskiga natur gjorde sig påmind samt att ämnet inte låg under matsnack utan istället dösnack så tolkade jag det så att hamsterfrågan ännu var ett outforskat område för er.

 

Men eftersom jag ser att tolkningen tydligen ska vara 4-bent så vill jag rekomendera ett strålande recept:

 

Innförskaffa en hamster. Då vi i vår del av världen inte hittar villtlevande hamster så köp en från en djuraffär. Låt slaktare eller annan kunnig person avliva hamstern på ett humant sätt. Att ta ur hamsten kan vara svårt om du är ovan. Låt om kunnig person göra detta, förslagsvis någon jägare eller slaktare du känner.

 

Skär sedan av huvudet med ett snitt emellan två kotor. Förslagsvis emellan 3:e och 4:e kotan. Använd en vass kniv. Flår hamstern gör du lättast genom att hänga upp hamstern stadigt i bakbenen så att den hänger värtikalt emot en vägg eller annan stadig yta. Utomhus går bra om du inte hittar lämplig yta innomhus. Skär loss skinnet först runt bakbenen och sedan med ett snitt längs med dessa hjälp av en vass kniv. Skär loss fliken vid grenen  och dra skinnet en bit nedåt och kontrollera att skinnet låssnat runt om. Drag sedan hela skinnet nedåt. Som när du drar av en strumpa. När skinnet dragits ned över frambenen knäcker man dessa vid armbågsleden, drar av skinnet och skär av bakbenen vid knät. Stycka hamstern i 7 delar. Frambenen och låren sparar du till garnetyr eller fryser in och gör en god gryta på senare tillsammans med halsen och bröstpartiet. Det är sadeln, det vill säga ryggen och sidan du skall använda. Nu är det dags att putsa hamstersadeln. Detta innebär att du skär bort alla hinnor runt köttet. Var uppmärksam på två senor som du kan stöta på längs ryggraden. Både på in och utsida. Torka när hinnorna är borta av det kvarvarande blodet och tvätta köttet.

 

Lägg köttet på ett galler över en ungssäker form och täck eventuellt med en späckskiva för att behålla mer vätska. Särskillt för äldre hamster. Genomstek och strimla. Lägg strimlorna e en pajform ihop med kål, morötter, linser eller vad du har tillgång till och krydda efter smak. Här kan man experimentera lite. Lite fett kan även vara bra så att det inte blir för tort. Täck hela härligheten med ett lock av pajdeg. Stick om du vill fyra små hål i locket i vilka du för ner benen som garrnityr. Grädda i ugnen på medelhög värme tills pajdegen fått fin färg. Servera genast medan den är varm. 

 

pajdegrecept samt sockervarianten på hamster:

1 saftig hamster

4 dl vetemjöl

200 gr smör

5 msk vatten

3 dl. sockerlag

 

Lägg hamstern i sockerlaget. Hacka samman mjöl och fett i en skål till en grynig massa. Detta går bra att göra med fingertopparna. Tillsätt vattnet och blanda snabbt ihop till en deg. Låt stå minst 30 min i kylskåp. Jämna ut degen med fingrarna i en smord pajform och lägg i hamstern. 

 

Smaklig spis.

 

 

Ska ni ut på långresa så skaffa flera hamstrar och låt dem roa sig på naturlig väg så hålls alltid skafferiet välfyllt.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ska du tillaga den för soppa eller paj rekommenderas att man flår är det bara för grillen så går det bra att hopa över att flå den tipset att använda den för att städa ut trånga utrymmen går bra att följa upp med påtändning och då slipper man plocka fram grillen vid tillagning.

 

är det den tvåbenta hamstern typ beawer räcker väl för beredning en dusch och ladyshave.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


Tror nog det var Kommendör Markus_R baktanke med sitt inlägg för vad tusan kan man göra med en hamster som luktar avfettningsmedel den är ju liksom ändå förbrukad.

 

Ska man ändå ha husdjur ombord så skaffa ett rejält ekkorhjul och häckta på en generator så har ni underhållsladdning problemet löst, funkar även bra som bantningshjälpmedel för er med kvinnor ombord.

 

Eller varför inte bygga vattenhjul drift direkt och projektanställa några säsongs arbetare från arbestförmedlingen på fulla bidrag, de kunde knata runt där i vattenhjulet både nyttigt och miljömedvetet framdrivningsätt.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej då nikitalord!

 

Efter det att hamstern knatat färdigt, och det är rent.

Så tar man fram högtryckstvätten och håller munstycket på 5 cm:ers håll.

Spola sedan i fem minuter. Är det problem att hamstern vill flytta på sig så sätt foten lite lätt över nacken så är han still.

 

Sedan fram med hårfön och kör en stund har du bråttom så går det lika bra med varmluftspistolen, men kör för bövelen inte lika länge som med hårfönen. Max 2 min.

 

Sedan tar du en wounderbaum och två buntband (det går med Slangklämma oxå) sätt wounderbaumen på ryggen på hamstern och dra åt så att den sitter ordentligt.

Låt han ha den över natten så luktar han gott igen på morgonen.

 

H/M

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ta mig tusan..... sitter dom inte och sabbar hela forumet..... till ex-moddklubbens förtret...  2.gif\

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja det var väl självaste fan, jag skaffar nog ett marsvin, men det tänker jag inte tala om för er, men det var konstigt att tråden om kattjäveln på seglarforumet inte blev sabbad2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte nog med att det är djurplågeri och lustigheter i hela tråden.

Varför ska alltid kapenen ha tjänster utförda?

Kaptenskan ska hon inta ha tjänster utförda åt sig?

Varför hela tiden göra sig rolig på vår bekostnad?

 

 

Tina som tittar in i bland

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kaptenskan

Vad fan är det för något. måste kolla med Svenska akademin och kolla om dom har hört talaas om det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kaptenskan omtalar att det är en kvinna som det handlar om.

Svårbegripligt?

 

 

Tina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

något märkligt inträffar på google om man skriver i bildsöket Kaptenskan

 

se sidan 2 och de 2 näst sista träffarna.

 

 

 

Senast ändrad av nikitalord | 11 mars 2007 | 10:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du skaffat nån jä..a hamster än ??

Och i så fall, lever den än ???

Om inte annat kan du få min !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok... hittade min och Laands skuta 13.gif\ och en hel tråd ... orkade inte plöja igenom den just nu för jag har rotat med papper ovh ögonen är nere vid knäna.

Fasen vilken liten tallebild det var på båten.

Får skaffa en 50 skärm 2.gif\

 

 

Nu hittade jag det hehehe vi har ju en gullig Kaptenska här i forumet så det behövsingen forskning hos S-akademin.

 

Nä för fasen fel av mig, nu har vi två kaptenskor 21.gif\

 

 

Senast ändrad av orven | 11 mars 2007 | 15:25

 

Senast ändrad av orven | 11 mars 2007 | 15:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tror nog han tröttnat på tiderlag och skaffat en beawer istället, så du får nog slita en stund till på din hamster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beawer är större att s...a på, men har farligt stora tänder smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det blev en kanin istället, inköptes på saluhallen,färdigflådd och urtagen.

Åts igår med fransk senap och dragon i såsen, utmärkt2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade jag velat smaka på !!!

Kan du inte göra samma sak med en hamster ?

Jag har ju en som är ledig !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åt du den..13.gif\.. å fan jag trodde .... 2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hi... Kul att få höra senare i sommar hur det går med hamster i koppel. Vår Piggelin (se bilden) ska med ombord i sommar, men vi tar med buren för säkerhets skull eftersom vi även har katt ombord...9.gif\

post-5713-1394234964,2729_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har bestämt mig för att inte ha hamster mest med tanke på vinteruppläggningen, det är ju upp till 3 veckor mellan gångerna jag tittar till båten, tror att hamstern blir lite ledsen då, eller vad tror ni ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...