Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
CalleN

Förslag på billig värmare.

Rekommendera Poster

Hej,

Har köpt en större motorbåt från staterna och tänkte komplettera med en värmare som går på Fotogen eller dylikt. I båten sitter en värmare som går på ström, vilket inte är så smart om man vill vara ute en längre tid.

Så min fråga är:

Vet någon var man kan få tag på en värmare som inte är svindyr och som klarar att värma upp en cabin som på bilden. Har sett värmare för 8000:- men de tycker jag är lite väl svettigt...

Eller vet du om det finns några andra alternativ för att få de varmt i båten, förutom att ta med sig frugan förstås, haha

Tacksam för svar!

post-23830-1394234953,4402_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Origo Heatpal eller en vanlig POD

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns inga billiga värmare om man hade tänkt sova i båten.  Rekomenderar inte att sova med en billighetsvariant igång.  Förbränningsluften ska tas utifrån och avgaserna ska ut, inte stanna kvar i båten.  Så tyvärr, 8000 är nog i minsta laget det också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt tips

Har du dieselmotor köp dieselvärmare!

har du bensinmotor köp bensinvärmare!

det blir aldrig bra med fler bränslen som skall sölas med i en båt,

välj nått du kan koppla i på båtens bränsletank, det blir enklast, jag lovar!

Kolla hos sleipner, dom har bra grejer, det kostar, men vill man så?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här klippte jag från en tidigare tråd:

Bensinvärmare må vara i en bil som du kan springa iväg från, men absolut inget att rekommendera i en båt.  Jag har för mig att det inte ens är tillåtet.  Har du ett slutet kylsystem?  I så fall kan du utnyttja motorns kylvatten för att värma upp båten, det finns prylar till det på tex Hjertmans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Kolla in bättre begagnade värmare typ Wallas-serien, köpte för ett par år sedan en Wallas 1800 Sail-00 i nyskick för 3000:-, funkar klockrent att värma både kabinen och under kapellet.

/Persk

Senast ändrad av Persk | 07 mars 2007 | 15:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De är ju det ultima, tyvärr är det lite svettigt att köpa nytt. Har försökt hitta såna på blocket och dylikt men de verkar vara hårdvara därute. Du får gärna höra av dig om du av en slump skulle se någon.

Tackar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...