jsoderberg 0 Postad 6 Mars , 2007 Hej! Har en Albin 21, 1971 års modell kranarna till alla skrovgenomföringar är dåliga, svåra att stänga osv... Men hur vet jag om bordgenomföringarna är dåliga? Det är ju lite pyssel o byta. Tänkte annars om man bara byter ut kranarna/ventilerna. rekommendationer o tips är välkommet. mvh johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 Mars , 2007 På våren t.ex kan man sticka in en skapligt lång järnstång och bända utifrån. De som rör sig eller går av tätar eller byter man. Jag har en rörtång modell större med en av skänkarna lagom tjock för att göra böjtestet. Den är en halv meter lång och man kan ta i ordentligt. Metallen kan bli spröd av zinkurlakning. Bättre att det sker på landbacken än att en drickaback tar den på väg från Skagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 7 Mars , 2007 Känner du en osäkerhet så är mitt tips, ta dig omaket att byta, du kan ha vissa genomföringar som är 35år gamla, inget kul om dom ger sig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 7 Mars , 2007 Ingen tvekan, byt ut dom det är inga dyra grejer och j-a va gott det är att kunna stänga kranen i vissa lägen, men det hjälper ju inte om det är genomföringen som gått....byt bara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jsoderberg 0 Postad 7 Mars , 2007 Tack för alla era svar. Tror det blir att byta dem allihop då. Men har ni ngt tips hur man får loss en bordgenomföring som suttit så länge. Bytte som sagt en förra året och jäklar vad den satt! Kommer inte ihåg nu, men visst sitter det små kilspår i dem så om man tillverkar ngt lämpligt kanske man kan hålla i utifrån båten medans man samtidigt försöker med exempelvis rörtång från insidan? mvh johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 7 Mars , 2007 Hej! Har en Albin 25 från 74 och var i samma situation förra vintern/våren. 2 stycken skjutventiler gick inte att vrida/stänga, rostiga och allmänt i dåligt skick. Förre ägaren hade aldrig stängt dom.... Jag bytte både genomföringar och ventiler (till kulventiler), känns onekligen tryggare. Först kapade jag bort så mycket som möjligt med vinkelslip på insidan, gick ganska snabbt. Klöv även muttern på insidan och tog bort den. Genomföringarna gick dock inte att rubba, inte ens efter att ha skurit en skåra på utsidan och försökt vrida. De var monterade med Sikeflex i gängorna och satt stenhårt i skrovet. De gick inte heller att knacka ut innifrån. Till slut fick vi ta ett bågfilsblad och klyva genomföringarna i flera delar, mao en person på utsida och en på insidan och såga upp genomföringen på längden. Efter 4 timmar, oräkneliga svordomar, många bågfilsblad och helt genomsvettiga och med kramp överallt var dom borta. Sedan monterades de nya snabbt och enkelt. Jag bävar för att bya ut återstående, även om jag nu vet hur man kan göra.... Så gjorde vi i alla fall, finns säkert fler sätt. Lycka till med bytet. Senast ändrad av ulfa | 07 mars 2007 | 18:46 Senast ändrad av ulfa | 07 mars 2007 | 18:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jsoderberg 0 Postad 7 Mars , 2007 Ja, man får kanske ta ett par per säsong tack för goda råd mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser