Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
jsoderberg

Dåliga skrovgenomföringar?!

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en Albin 21, 1971 års modell

kranarna till alla skrovgenomföringar är dåliga, svåra att stänga osv...

Men hur vet jag om bordgenomföringarna är dåliga? Det är ju lite pyssel o byta. Tänkte annars om man bara byter ut kranarna/ventilerna.

 

rekommendationer o tips är välkommet.

 

mvh johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På våren t.ex kan man sticka in en skapligt lång järnstång och bända utifrån. De som rör sig eller går av tätar eller byter man. Jag har en rörtång modell större med en av skänkarna lagom tjock för att göra böjtestet.
 
Den är en halv meter lång och man kan ta i ordentligt. Metallen kan bli spröd av zinkurlakning. Bättre att det sker på landbacken än att en drickaback tar den på väg från Skagen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Känner du en osäkerhet så är mitt tips, ta dig omaket att byta, du kan ha vissa genomföringar som är 35år gamla, inget kul om dom ger sig!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen tvekan, byt ut dom det är inga dyra grejer och j-a va gott det är att kunna stänga kranen i vissa lägen, men det hjälper ju inte om det är genomföringen som gått....byt bara

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla era svar. Tror det blir att byta dem allihop då.

 

Men har ni ngt tips hur man får loss en bordgenomföring som suttit så länge. Bytte som sagt en förra året och jäklar vad den satt!

 

Kommer inte ihåg nu, men visst sitter det små kilspår i dem så om man tillverkar ngt lämpligt kanske man kan hålla i utifrån båten medans man samtidigt försöker med exempelvis rörtång från insidan?

 

mvh johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej! Har en Albin 25 från 74 och var i samma situation förra vintern/våren. 2 stycken skjutventiler gick inte att vrida/stänga, rostiga och allmänt i dåligt skick. Förre ägaren hade aldrig stängt dom.... Jag bytte både genomföringar och ventiler (till kulventiler), känns onekligen tryggare.

Först kapade jag bort så mycket som möjligt med vinkelslip på insidan, gick ganska snabbt. Klöv även muttern på insidan och tog bort den. Genomföringarna gick dock inte att rubba, inte ens efter att ha skurit en skåra på utsidan och försökt vrida. De var monterade med Sikeflex i gängorna och satt stenhårt i skrovet. De gick inte heller att knacka ut innifrån.
 
Till slut fick vi ta ett bågfilsblad och klyva genomföringarna i flera delar, mao en person på utsida och en på insidan och såga upp genomföringen på längden. Efter 4 timmar, oräkneliga svordomar, många bågfilsblad och helt genomsvettiga och med kramp överallt var dom borta. Sedan monterades de nya snabbt och enkelt.

Jag bävar för att bya ut återstående, även om jag nu vet hur man kan göra....

 

Så gjorde vi i alla fall, finns säkert fler sätt. Lycka till med bytet.

smiley-smile.gif\

 

Senast ändrad av ulfa | 07 mars 2007 | 18:46

 

Senast ändrad av ulfa | 07 mars 2007 | 18:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, man får kanske ta ett par per säsong :)

 

tack för goda råd

 

mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...