Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Sommar_eller

Motorbyte till diesel Hammerhead

Rekommendera Poster


Hej, Funderar på att byta ut min bensinare till en V8 diesel, Hammerhead 300 hk. Har en rätt tung båt, 5000 - 5500 kg fulltankad inför semestern.

 

Har du monterat in en Hammerhead diesel i din båt????

 

Skriv och berätta!

Vad kostade det?

Hur blev det?

 

 

Mvh

 

Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepps!

Jag har monterat in en hammerhead 330 hk. Jag ersatte en VP 7,4 lit på 330 Hk. Räkna med ca 50 papp för installation, nya propellrar och extra grejer som tillkommer. Mycket enkel installation, kan knappast tänka mig att det kan bli enklare faktiskt såvida du inte byter till en lika dan som du redan har. Jag hade ett 290dp drev så det fick sitta kvar.

Det som var svårast och jobbigast var att hitta rätt propellrar. det lyckades till slut och då gick båten hur fint som helst. Frågan är hur hårt din nuvarande motor får jobba i den båt du har, vilket varvtal marschar du på och vad är maxvarv?

Du kan inte räkna med att få upp toppfarten, effekt som effekt, skit samma om det är diesel eller bensin. Däremot kan du räkna med att få en betydligt rappare båt. detta förutsätter naturligtvis rätt propellerval, akta dig för fel propellerval, om inte motorn varvar ut får du ju aldrig ut full effekt! Det går bara tungt och sakta.

Betänk att dieseln har ett lägre ekonomiskt varvtal än bensinaren, ofta även ett smalare ekonomiskt varvtalsområde. Du kan se detta på diagram från marinedisels hemsida. Detta innebär att om du marschar nära maxvarv så kommer du inte att komma ner så hemskt mycket i förbrukning, tror dom rekommenderar 2800-3200 rpm på marschen. Med vägledning av din nuvarande motors max och marchvarv kan vi räkna ut förväntat marshvarv med hammerheaden. Detta förutsätter naturligtvis att du har rätt propellrar i dagsläget.

Big blocken var även tystare på framför allt tomgång. vid marsch är nog skillnaden marginell men jag bedömmer den till bensinarns fördel.

 

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...