Gå till innehåll
lördag 02 november 2024
bennaj

Segling Höganäs till Gävle i maj -07

Rekommendera Poster

Vet ngn vilka förhärskande vindar man kan förvänta sig under denna årstid? Har för mig att jag läst ngn gång att det är mest nordliga vindar längs ostkusten denna årstid. Har att välja på Göta Älv -kanal eller att segla runt. Det är dyrare att åka Göta kanal men har inte heller lust att ligga på kryss från Skåne till Gävle. Tacksam för råd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det var ingen lätt fråga att svara på! Du får kolla med SMHI! Men det är väl också som ett lotteri. Du kanske inte skall ha för brottom upp så får du väl avvakta tills du får sydliga, västliga eller ostliga vindar för att få hyffsad segling upp. Kryssa är ju ingen hitt. Annars kan du kolla vad det kostar att hyra en transport och kanske köra upp båten landvägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej bennaj

Jag seglade min storfidra från Stockholm till Kungshamn på västkusten med start 15 Maj 2005. Om du får de vindarna jag hade, kommer du att få en fin resa. Det var för min del Sydlig eller sydvästlig vind från Stockholm till Kåseberga.

Då jag var i haparanda med båten sommaren 2004 kännde jag ett inre tvång smiley-cool.gif\ att gå in till Ystad. När jag gick från Kåseberga fick jag en svag Ostlig vind. Halvvägs till Ystad hade det mojnat så mycket att jag knappt gjorde styrfart. Jag satte under gjutgärnsgenuan och tog mig in till Ystad.

Nästa dag hade vinden vridit mot Väst och jag fick en härlig kryss till Falsterbokanalen. Sjöraporten på morgonen när jag skulle gå från Höllviken, sa - Nordlig vind. Dom hade inte fel, nordlig vind var det.

Låg ett dygn i Råå i ösregn och städade och väntade på svärsonen som skulle följa med från Helsingborg. Vi fick faktiskt Sydlig vind från Helsingborg till Glommen. 15 - 17 m/sek och en allt mer tilltagande sjö. En härlig seglats tyckte jag. Det tyckte inte min svärson.

Från Glommen till Kungshamn blev vinden normal igen - dvs Nordlig.

Jag tror att du får medvind större delen av sträckan. Du skall ju segla åt rätt håll. Om man har tid och möjlighet bör man ta tillfället att segla. För mig är lastbilstransport inget allternativ om båten är sjöduglig.

Dessvärre rasade hårddisken min navigationsdator när vi kom till Göteborg, annars skulle jag bifogat en bild på en bogserbåt som släpade på en ubåt vid Ven. Jag bifogar en annan bild i stället. Var är bilden tagen och vad föreställer den?

tommy

Senast ändrad av toaen | 07 mars 2007 | 15:12

post-945-1394234953,6444_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska själv segla på ungefär samma sätt, från Göteborg till Kalmar, i månadsskiftet april-maj.

Blir det fint väder så är ju sjöbrisen ganska stark den här tiden. Den blåser ju alltid mot land så den går ju alltid att utnyttja.

Generellt är det ju så att vinden vrider mot lägre grader desto närmare land man kommer. Dvs på ostkusten ute till havs kan vinden vara 090 grader (ostlig). Närmar man sig land sätter friktionen in och bromsar och vrider vinden och den vrider därför närmare nord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej toaen! Jag tror att du har åkt i Kalmar Sund och där fotat fyren Dämman. Det som ser ut som en ubåt i bakgrunden tror jag är Dämmans släckta fyr.

Att åka på landbacken med en seglingsklar IW 31:a är ju ingen hit! Hellre då kryss. Man kan ju stå ut med att kryssa på fm och ta järnjenuan på efm.

Eller som du andre styrman här säger, hoppas på fint väder och sjöbris.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bilden är tagen ......ja kan de va samma vy?

Härligt ställe att vara på!!

Benny

post-7599-1394234963,4298_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kollat med SMHI och så här ser det ut i maj månad på ostkusten.

Det finns ett visst maximum för N, NE och O-vindar längs ostkusten (speciellt under våren) men det är trots allt, som i övriga Sverige, lika vanligt eller vanligare med vindar från S, SW och W. Nedan har du vindriktningsfrekvenser (%) i maj för Ölands södra och norra udde samt Landsort.

N    NE   E      SE     S      SW    W    NW     Lugnt

Ölands södra udde  10.1  15.0 19.1  6.8   12.2  16.1  16.0  3.7    1.0

Ölands norra udde  14.4  16.2  8.7  10.6  17.0  13.6  11.5  6.4    1.8

Landsort                   6.3  15.1 14.8  8.6  13.3   22.2   11.7  7.6   0.5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...