Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Arve28

försäkring. Hvilket bolag? Hvilken pris?

Rekommendera Poster

Hei.

 

Har kjøpt en villa i Finnebäck ved Värmelen. Ønsker å kjøpe en båt.

Har tittet litt på Bella 512 Excel med 75hk-90 hk. Ny koster denne rundt 186000kr. Försäkring www.dina.se kostet 6413kr/år med 90hk.

Bayliner 175br 179000kr 135hk koster försäkring 6480kr/år

Pioner 15 Viking 30hk pris 98000kr koster 1974kr.

 

Er det riktig at Bella og Bayliner er så dyre å försäkre? Hva betaler dere i försäkring for en slik liten båt. Bella 5,01m 2,08 bred. Bayliner 5.35 2,11 bred.

Er det andre försäkring bolag dere anbefaller. Hjelper det å være medlem av en klubb. Andre ting som kan gi rabatt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nautisk kompetens brukar ge rabatt.

 

Ifall du är med i en båtförening så kan du gå med i ett försäkringsbolag vars namn slutar på -sjö. I detta bolag vilket har föreningskravet ger nautisk komp rabatt. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en Bella 512 Excel med en Honda BF90.

Den kostar ca: 4000:- /år

Och jag är inte medlem i någon klubb, har heller inte något förarintyg.

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hva er nautisk komp? Betyr det at man har et båtførebevis/kurs?

 

Noen som vet om en bårforening/båtklubb i Värmland og helst i Värmelen.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nautisk kompetens är ex förarintyg. Jag vågar knappt skriva det men en assistansorganisation har en utbildning på CD-skiva som är toppen för hela familjen. När man gått igenom alla lektionsdelarna kan man tenta av förarintyget hos någon av NFB:s examinatörer. Den som inte klarar tentan efter det att denne gått igenom skivans alla lektioner har inget att göra på sjön. 

 

Tänk på att det inte bara är skepparn som skall kunna klara av att ta hand om båten utan hela familjen har nytta av att kunna reglerna för umgänge på sjön. Är det så att barnen bara väntar på att komma fram är den interaktiva datautbildningen toppen även för dom. För kan ungarna sjömärken osv är det också roligare för dessa att vara ute på sjön.mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du vad en sån skiva kostar?

 

Ska leta reda på deras hemsida,men tänkte endå frågan medans jag är här inne smiley-tongue-out.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Norge er det nå obligatorisk å ha båtførebevis. Da å kunne reglene.

Man må også ha eget skipssertifikat for båter over 42fot. Kan man i Sverige ha enda et sertifikat som dekker mer enn denne lille CD platan og gir mere rabatt. Er det ikke noe bonus poeng på båt slik som med fordon? Får 10% hvert år om man kjører feilfritt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CD:skivan  inkusive sjökort, passar och transpotör kostar (tror jag) 875 SEK nu på båtmässan. Jag tror riktpriset är 950 150.mvh/Nitro

 

Angående försäkringar, har nog inget försäkringsbolag bonus för skadefria år. Man får rabatt för nautisk kompetens samt i ett fall för medlem i båtklubb, slut kom.

 

Senast ändrad av Nitro | 06 mars 2007 | 13:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju underbart. Då vet man iallafall en sak som man ska inhandla på fredag. fast det lär ju inte sluta där

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...