Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
van_duung

Dator

Rekommendera Poster

Tjena Martin!!

Givetvis är det Nicator, jag har nog ringt dit 50ggr nu.

Senast ett långt samtal igår.

Dom anlitar ett serviceföretag som heter Powermill, det är dom som beslutar om jag får en ny dator, men jag har skrivit att jag skickar tbx datorn igen om det inte kommer en ny.

Vid fjärde servicen så ska dom byta ut den.

Nu vid Backreparation 2 alltså tredje gången så har dom provkört den i ett par timmar med musik och skickade sedan tbx den orörd.

Det tog 3 veckor för dom att göra det. Patetiskt!

Det skulle enligt Nicator ta 2 dagar.

Så nu var dom inte så glada på Powermill och lovade att göra allt för att jag skulle få en ny dator. Upp till bevis!!

H/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Uppgraderar max en gång i månaden men lever inte så farligt på nätet, oftas när det börjar gå trögt så är det adwarer o0ch för det finns det små program man kan slänga in och rensa lite med. Kör för övrigt med mycket lite skyddd och lägsta tankbara nivåer bara för att hålla upp hastigheterna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Min första dator,  TANDY-TRS80 !

Early Z80-based home systems  

History

Announced at a press conference on August 3,1977, the Tandy TRS-80 Model I was Tandys entry into the home computer market, meant to compete head on against the Commodor Pet 2001 and the Apple II. At $599 for a complete package including cassette storage, the computer was the most expensive single product Tandys Radio Shck chain of electronics stores had ever offered. Company management was unsure of the computers market appeal, and intentionally kept the initial production run to 3,000 units so that, if the computer failed to sell, it could at least be used for accounting purposes within the chains 3,000 stores.

Tandy ended up selling 10,000 the first month and 55,000 its first year. Before its January 1981 discontinuation, Tandy sold more than 250,000 Model Is.

Denna dator hemburen från USA, 1978, var min första dator.

Man kunde gjöra basic program själv till den. Litet spel och tekstbehandling. Det fanns nästan inga färdiga program att få.

Nu är den på museum, förståss ! Men det var början !

Senast ändrad av anemos | 07 april 2007 | 08:59

post-7154-1394234997,3854_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hade en sådan här - jag skojar inte.

Farsan gick en datakurs i början av 80-talet och fick lära sig Basic där man fick datorn, det var visst en byggsats. Jag snodde den av honom och gjorde lite enkla program. Det mest avancerade programmet var ett program på 42 rader som följde med instruktionsboken och gjorde att man kunde spela Master Mind - kul var det! Rörlig grafik var bara att glömma.

Vi hade också ett TV-spel där man var varsitt streck och en fyrkant åkte över skärmen och skulle föreställa tennis, hockey eller sqwash. Man manövrerade strecken med varsin ratt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Det tv spelet hade jag med, min farsa köpte några av de första miniräknarna otroligt dyra saker, för något år sen slängde jag dem och tog då ut batterierna vilka funkade fortfarande att ladda helt otroligt nästan 40 år.  Själv köpte jag den första kreditkorts miniräknaren gav 600 eller 800 för den idag får man sådana som reklam.  I skolan skulle vi tvingas ha dator och göra några tror det hette abc program detta var istället för att köra med räknestickan på matelektionen vilket gjorde att jag vägrade röra datorer till för något år sedan då det var dax för dottern att börja leka med dator och jag kände mig tvungen att lära mig hur de funkade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag gick gymnasiet fick vi byga en dator som kunde skriva en text....oerhört avancerat....

Sedan när det var dags för lumpen så var vi snabbt med i utvecklingen på

I12, då vi hade en skjutsimulator som fick instuktioner från ABC 80 tror jag att det var.

Krevaderna markerades av vita blixtar, fantastiskt avancerat....2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt eget ihop plock :)

1024 mb RAM

3 ghz Intel P 4 4mb cache

ATX super cold

nVidia 4400 EP 128 mb

Chassi Cold fusion reactor

250 w nätagg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt eget ihop plock :)

1024 mb RAM

3 ghz Intel P 4 4mb cache

ATX super cold

nVidia 4400 EP 128 mb

Chassi Cold fusion reactor

250 w nätagg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Förstår att du var tvungen att bygga två likadana när du bygger med prescott,14.gif\  

köpte första prescotten och lämnade tillbaka den för byte mot en vanlig 2,8 dvs ej prescott och därmed går den mycket kallare, kolla medföljand orginalfläckten bara den drar det dubbla amp för att kyla tillräckligt.

Är det några som kör Hd med sina burkar, jag har ju min Bonk uteslutande för att mata projektorn med film och efter lite trixande klara den hd bra fast enl datafolket så behövs dualcore mm.

post-15930-1394235009,6827_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu efter att ha haft en lång dispyt med Nicator hem-pc så får vi en ny dator.

Dom skulle laga den en fjärde gång och brydde sig inte om vad vi sa.

Då ringde vi upp deras chef och sa några väl valda ord.5.gif\

Det gick inte många timmar förräns beslut togs att vi skulle få en ny dator.

Det är bara så man ska inte prata med röven, man ska prata med huvet.21.gif\

Får den nya datorn i veckan, samt en extern hårdisk på 300gb som plåster på såren.21.gif\

H/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hp skulle jag akta mig för om det gäller stationär dator. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Själv håller jad de kubanska märkena högt, notera den passande musen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...