Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
RDauksz

Varmvattenberedare monterad på MD32A

Rekommendera Poster

Jag skall montera varmvattenberedare på en Volvo Penta MD32A och skulle vilja veta var på motorn man tar ut het-vattnet och var på motorn man leder tillbaka det?

 

Är det någon som har ritningar eller bilder vore jag väldigt tacksam

 

MVH

Robert

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för försöket men det fanns inget om MD32 och 31:an är inte samma motor tyvärr, Mitt problem är att det inte verkar finnas något ställe att ta ut hetvattnet, några pluggar finns men jag vet inte med säkerhet vilken som är rätt.

 

jag vill hitta och öppna en plugg där vattnet kommer ut från motorn varmt och gott, leda genom beredaren och sedan tillbaka in i sugsidan på vattenpumpen.

Om jag leder det fel kommer inte termostaten att fungera som den skall och om jag tar ut vattnet på fel ställe får jag ingen cirkulation.

 

en sprängskiss på expansionskärlet och vattenpumpen vore mumma

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har du värmeväxlare för kylning av din motor, dvs glykolvattenkyld?


 
Finns det möjligen slangar som går till den? Det är troligen fyra slangar som är anslutna till den varav två är glykolvattnet. Det är den som är varmast av de två dvs den som matar vatten till värmeväxlaren (kylväxlaren snarare) som ska dras till VV-beredaren. Returen går in till värmeväxlaren. Om de två rören som slangarna sitter på är intill varandra så kan du installera allt klart nu och byta plats med dem när du upptäcker att du dragit kallt vatten till VV-beredaren. När kylvattnet gått igenom VV-beredaren har det blivit kallare och ska vidare för ytterligare kylning i värmeväxlaren (ibland står det Martec på den). Kapa slangarna lite med en dm extra eller så att du är säker på att kunna byta plats om du missar.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars kan Du prata med Fredrik på Drevia så får Du svar på Dina funderingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har också lite funderingar på beredare, finns det någon rekomendation man kan få?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp det sitter färskvattenkylning på de flesta dieslar som orginal, så även mina MD32A.

Problemet är inte att lösa cirkulationen i beredaren det är lätt, problemet är att veta, klarar den mängd vatten som beredaren kan cirkulera genom sig att dessutom kyla motorn tillräckligt? Gör det det då är saken biff!

Om inte! hur skall man koppla in sig utan att äventyra cirkulationen i motorn? alla typer av inkopplingar ger konsekvenser och jag vill gärna ha klart för mig dessa redan nu innan sommaren.

Helst av någon som har gjort det förut eller som har sett installtionen i drift.

 

Jag har ställt frågan till Drevia och väntar på svar, och dom vet nog hur det skall gå till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min rekommendation

Vet hur man skall göra på din motor, gör det! så stor beredare som möjligt, kör du mycket så har du alltid varmt vatten att tvätta dig med, diska utan att tända spisen, mer vatten ombord, bara fördelar alltså.

 

Utom möjligen att själva installationen inte är bara, bara tydligen!! men det löser sig så småningom, det gör det alltid!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevia svarar

Ta ut hetvattnet på trycksidan av cirkulationspumpen på något sätt led det genom varmvattenberedaren och tillbaks in i blocket någonstans.

Motorn kommer att ta lite längre tid på sig att bli varm med anledning av den större vattenmängden i kylsystemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha lite extra koll på temperaturen på olika pådrag. Den larmar när det blir för varmt. Jag had eockså funderingen om det skulle bli tungt för vattnet att ta omvägen över VV-beredaren men tröstade mig samtidigt att det blir extra kylning.  Men när beredaren är uppe i 80-90 grader så får man ingen extra kylning där. Är det så att kylningen ligger på gränsen så kan det bli kokning när värmaren är var.
 
Då kan det vara igensatta kanaler eller utsliten pump som kan behöva åtgärdas. Det är normalt rätt mycket överkapacitet på kylning så det är nog inga problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...