Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
Mossberg

Evinrude/Johnson VRO

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Hur är det med den här VRO separatsmörjningen på de äldre OMC motorerna?

-Fungerar den bra och tillförlitligt - eller skall man skippa detta och istället blanda 2% olja i tanken som förr i tiden?

 

Jag hade själv en Evinrude 70 (-86) med VRO (ja det var första året...) som jag köpte demokörd och som kördes och vårdades ömt.

-Fungerade klanderfritt fram tills 1994 då den såldes.

 

Nu har en kamrats tonåringar köpt en Fletcher med en likadan Evinrude 70 därbak.

-De funderar nu på tips om hur denna motor funkar....

 

I mellantiden har jag en kamrat vars Johnson 70:a (91) skar på mittencylindern och vid studie av det hela misstänktes orsaken vara oljebrist...

 

Jag ser att föregående ägaren till Fletchern nog litat på VRO:n eftersom oljetanken var fylld med olja men...

 

Jag minns att jag brukade tejpa en liten eltejpsbit utanpå oljetanken och flytta ner efterhand som oljenivån sjönk ( för att hålla koll på att olja försvann)

att man väl brukade ta rökridån vid start som ett positivt tecken på fungerande smörjning...

 

Men finns det flera som har erfarenheter av detta?

-Finns något smart sätt att kolla om VRO:n fungerar som den ska?

 

-Lita på VRO:n eller blanda olja direkt i tanken - Vad tror ni?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har hört att folk brukar blanda cirka 1-2% plus vro för att vara på den säkra sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har en VRO från -91, 50 hp. Jag blandar i bensinen och har kopplat bort sladden till oljepumpen för att vara på den säkra sidan! 14.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så gör man inte...då sotar motorn igen, antingen förlitar du dig till att VRO:n funkar eller koppla ur den o blanda i soppan, först förlitade jag mig till alternativ 1...det blev jäkligt dyrt...så nu håller jag mig enbart till alternativ 2...fast det är klart...Marinorna ska ju leva dom oxå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag brukar köra lite olja i första tanken(ca 1%) ryker det mycket

då häller jag bara bensin i fortsättningen.

då har man gaderat sig lite.jag har också en tejp på olje dunken.

 Det är alltid jobbigt första båt-turen på våren!!

 

Jag hoppas att det går bra för oss i år också!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej !

Jag har en Johnson 70hk-88 som jag köpte i höstas, och säljaren som har hållt på med OMC i många år hade koppplat ur VRO:n och han satte dit en vanlig bensin pump och kopplad ur varningssummern oxå. Jag har pratat med flera som säger samma sak att har motorn fått några år på nacken så är det säkrast. VRO:n är dyr och renovera oxå, så det är nog billigast att koppla ur och slippa ett motorhaveri.

 

 

 

Senast ändrad av Posu | 05 mars 2007 | 19:41

 

Senast ändrad av Posu | 05 mars 2007 | 20:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...