Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
piratboy

nybörjare på långseglat

Rekommendera Poster

hej, jag är rätt grön va gäller segling, men undrar bara om det e möjligt att segla från irland till new foundland i en 29fot lång motorseglare och vilken tid på året som är bäst lämpad för denna resa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att båten är 29 fot eller en motorseglare gör inte sig att det är möjligt eller omöjligt. Kolla brittiska admiralitetes kortserie 5124 (1-12) som är ruttplaeringskort för norra Atlanten. Kan också vara intressant att läsa Tim Severins bok Brendans resa som går just från Irland till NF. Du kan hoppa genom en lite överdriven storcirkel norrut mot Orkney-, Shetland-, Färöarna, Island, Grönland och så över till N Amerika så blir delsträckorna kortare. Starta så att du kan ta sista etappen i slutet av sommaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har nog inte med storleken att göra ( oupps, jag menar ... ni vet vad jag menar ) Jodå, kan Yrvind segla i liten liten båt och Matsson i en MAXI 68 så kan du säkert i en 29-fotare, vad storleken anbelangar. Men på de stora haven är det sjömanskap som gäller? Min första tanke om en motorseglare är att antingen är väldigt sjövärdiga eller motsatsen, rullar hårt och har dålig stabilitet. Vad har du för båt? Kan du skaffa en stabilitetskurva, den ger bra indikation vad som händer i större vågor och hård vind. Är båten konstruerad från början för oceansegling? Jag tänker bla på infästning av stag och vant? Hur sitter motorn infäst osv osv. Kontakta tillverkare eller konstruktör så kan du få tips kanske? Själv såg jag en Naticat 33 i Västindien med ett finnländskt par men jag själv skulle tveka med den båten trots att det bevisligen funkar. Då är det ett personligt val också? Du får fundera! Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan säkert klara nordostpassagen i en stortriss och självklart kan man gå över nordatlanten i en motorseglare. Det är nog inte båten som sätter gränserna.

Men en del motorseglare, just Nauticat 33 (som annars är en förträfflig båt i sin typ) t ex har ju ett riskmoment i att de stora glasytorna leder in i ett utrymme som inte är självlänsande, dvs en överbrytande sjö som tar sig in i båten antingen via ett sönderslaget fönster eller en öppen sidodörr har potential att sänka båten.

En mer konventionell segelbåt har ju självlänsande sittbrunn och ruffluckor med förhoppningsvis så hög tröskel att det skall ganska mycket till innan båtens stabilitet äventyras. Om din båt har sådana svagheter så kanske det enkelt går att minska risken för en sådan händelse, stormluckor, höjda trösklar etc.
/Greip 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och du har provat?

Svaret är definitvt nej!

Vet du inget om atlantseglingar?

Jag har gort det och det krävs seglingsgkada pojkarsmiley-smile.gif\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...