Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
stortriss_hej

Stortriss

Rekommendera Poster

Hej! Nu ska jag köpa min första Stortriss Mark II. Nu skulle jag vilja höra allas erfarenheter om denna båt, kanske lite tips och trix och försöka att övertyga mej om att detta är den perfekta första segelbåten.

Föresten har ni en Stortriss mark II till salu så kan ni ju maila mej på stortriss_hej@hotmail.com

Mvh Martin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Martin! Stortriss blir perfekt! Älskar min. seglar finfint, rymlig för sin storlek. Lättseglad och lättskött! Har inget att klaga på, eftersom det inte finns någonting att klaga på. Tyvärr älskar jag min alldeles för högt för att kunna sälja den till dig. Men det finns alltid galningar som kommer på tanken att sälja en sådan fantastisk båt, som tur är!

// Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är väl bara hoppas på att en galning dyker upp och vill sälja sin båt:) Föresten så var jag och kollade en stortriss för ett tag sen och jag blev helt fast, man kan kalla det kärlek vid första ögonkastet.

Ha en bra dag.

Martin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte ta steget upp till Triss Magnum eller Trisskryssare? Känns som de båtarna har lite större ruffar mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo förvisso är det sant men det är så att detta är min första segelbåt och jag tycker att det känns lagom med en stortriss till att börja med. Sen kanske en vacker dag så köper jag en större när jag börjat få kläm på det här med segelbåtar. Sen en viktig punkt är att min ekonomi säger att en Stortriss ligger bäst till i pris eftersom att jag är studerande.

Men tack för tipset calle.

Ha en bra dag.

Martin.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konstigt det verkar vara hundratals som äger en stortriss på denna sida men bara en som ville berätta om sina erfarenheter? kom igen vakna upp ifrån eran vinter dvala och berätta om hur era båtsommrar i stortrissen var?

Ha en bra dag.

Martin.

Senast ändrad av stortriss_martin | 09 mars 2007 | 22:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undertecknad ägde en MK I på 80-talet (se bild). En alldeles utmärkt liten båt, som åxå överlag verkar var bra byggen.

MK II har ruffen dragen ända ut till skarndäck vilket på en så liten båt har stora fördelar på utrymmet i ruffen, bland annat med bättre sittkomfort då ruffkanten och skrovsidan turar.

Ett minus på segelsidan är att båten ofta är alltför lovgirig, vilket till största delen beror på ett för långt bomlik i förhållande till den relativt korta masten = för mycket segelyta akter ut.

Och att många kör med orginalseglen från 70-talet gör ju inte heller saken bättre! Det kan dock avhjälpas med ett nytt storsegel med indraget bomlik och en rejäl topprunda, vilken gott kan göras ännu större än den på bilden. Med det nya storeglet (på bild / www.waernhoffsegel.se ) balanserade båten perfekt.

Att motverka lovgirigheten med ett större försegel -som man ofta ser beskrivet -funkar dåligt då lovgirigheten ökar i kubik ju mer det blåser, å då är det ju inte en stor genua man vill ha!

Bild: Söndagsfocken satt; barkad bomull.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan ! Stortrissen är en väldigt bra båt , jag ägde en MK II förrut o den hadde jag många trevliga seglatser med . Det finns ju både positiva o negativa sidor med en stortriss men det gör det ju med allt här i världen iofs . Positiva egenskar är att den är ju väldigt lätt att hanskas med pga sin storlek , man mastar tex på utan att behöva mastkran o man kommer in nästan vart som helst med den när man går in til små öar för att bada o sola o den är ganska rymlig invändigt för att vara en av dom minsta ruffade segelbåtarna . Negativa egenskar som jag upplevde är att den har väldigt dålig kurs-stabilitet släpper man rodret för att gå o fylla på kaffemuggen eller hämta en öl så byter den kurs omedelbart , listen kring ruffluckorna är ofta ganska dålig så den kan du ju kolla skicket på så att den inte har krympt ihop för mycket så att den övre luckan blir svår att få på . Men i övrig är det som sagt var en väldigt bra nybörjarbåt o det finns väldigt mycket extra utrustning att få tag på till Stortrissen för den som gillar mycket extra grejjor , jag fick tex tag i genaker , spinnaker o spray hood till min o jag letade även efter ett bomtält till den . Jag hadde säkert hafft Stortrissen kvar ännu om jag inte hadde ärvt min fars Rock 20 när han gick bort .

Lycka till med båtletandet / Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skit bra tips och information nu vet jag vad jag ska kolla efter när jag köper min båt.

Tack.

MVH Martin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den dåliga kursstabiliteten som nämns här ovan sitter knappast i båten, utan kan trimmas bort med lämpliga segel. Bland annat genom att korta in bomliket å lägga ut toppen -som ja beskrivit här tidigare -,efter denna ändring blev min båt både välbalanserad och kursstabil.

Gamla utseglade och alltför bukiga segel försämrar åxå seglingsegenskaperna i mycket hög  grad, speciellt på en så liten båt som Stortrissen. 

Seglen är segelbåtens motor!

Bild: Lämplig topprunda!

post-1968-1394234962,7722_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min första segelbåt.. för 23 år sedan var en OptimistJolle :-) och har bara seglat sporadiskt som medföljare sedsn dess. Sedan funderade jag i flera flera år på att införskaffa en segelbåt. Då hände det sig inte bättre än att en farbror helt enkelt skänkte mig sin Stortriss MK1 förra sommaren.

Min roligaste sommar på länge, både jag och min sambo blev helt frälsta i den lilla skutan. Nu längtar vi enormt efter att få ge oss ut igen.

Mycket lättseglad båt, behändig på alla sätt och vis. Vi gillar den skarpt.

//Larsa 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...