Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
angelo

Hur viktig är propellern?

Rekommendera Poster

Jag är införstådd med att propellern har en vesentlig del i hela maskineriet MEN. Hur viktikt är skicket på den? Jag förstår oxå att de verkar dumt att köra med en propeller som tex bara har två blad MEN. Låt säga att där e ett litet jack på bladen eller en grövre repa på ett annat blad. Vad har de för betydelse på fart och kanske motor? Kan motorn gå ojämt för en sån sak? Vad gäller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur viktiga är fötterna för benen? En sten i skon - det går att ta sig fram ändå. 1.gif\

Propellern är oerhört viktig för prestandan på båten (distans/förbrukning) samt balansen hos prop. för lager och drivaxlar.

Satsa på en balanserad prop. med rätt stigning så utnyttjar du båtens prestanda optimalt.

En avslagen bit eller en grov repa kan påverka balansen i prop. och då är det def. inte bra.

Senast ändrad av Sarnblad | 04 mars 2007 | 13:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag hade på min första båt en propeller som var obalanserad (visste jag inte först). Jag köpte en reservpropeller och satt på den för test och då märkte jag vilken skillnad det blev, mycket mindre vibrationer.

Sen dess är jag mycket noga att propellern skall vara balanserad och i övrigt i bra skick.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På motorbåt är det av avgörande betydelse att ha propeller

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja du har inte riktigt rätt där. Man kan ha vattenjet och då har man en impeller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nån som vet nåt bra ställe att reparera en skadad propeller på, å isåfall vad kostar det ungefär? kanske är svårt att svara på...
mvh Johan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick en ny mässingspropeller till min motor jag köpte begagnad,

hur vet jag att den är balanserad?

tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad finns de för olika propellrar. Den jag har nu är väll någon standard grej men finns de någon annan som kan göra ett par knop till på båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ett stort antal prop. till utombordare och till drev eller axlar. På den du har nu bör det finnas siffror som talar om diameter och stigning. Du kan låna några prop. hos en handlare och pröva dig fram. Det bästa sättet att få reda på vilken som är snabbast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...