ville 0 Postad 3 Mars , 2007 hej jag har en four winns 200 jag vill bygga rakarör och ha det gammla kvar så man kan köra det ena eller det andra sättet hur ska jag bygga då ? kan man köpa färdit eller? mvh ville Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjens 0 Postad 3 Mars , 2007 Hej! nu kommer suragubben in med ett inlägg! Lämnade Fendern pga. av raka rör och får väl förmodligen lämna Marinan nu. Om du åker förbi mig en varm sommar kväll med med raka rör när skärgården ligger stilla och livet leker , då önskar jag att jag hade en basoka!!!! Raceputtar hör inte hemma på sjön! Ni kan väl hålla till någonstans där inte stör oss andra ( kan inte komma på var?) xxxxxxxx jens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 3 Mars , 2007 kan bara hålla med MVH Laxen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke92 0 Postad 3 Mars , 2007 Hej, Silent Choice är en bra lösning för dig, Där har du elektronisk ställning av spjäll så du kan snabbt och enkelt få fram eller bort soundet.Tyvär så är dem svindyra att köpa nya. Självklart kan du tillverka eget som i princip fumgerar likadant, det ska inte behöva vara så svårt att göra eget med kankse manuella spjäll m.m. Även jag ska uppfinna något liknande innan sjösättning så jag har nog igentligen samma frågor som du har. Hoppas jag har sagt något som var av nytta och kunde hjälpa dig en bit på vägen. Bifogar även en bild och länk från annons, http://www.blocket.se/vi/10572575.htm?ca=21_s /Henke Senast ändrad av Henke92 | 03 mars 2007 | 20:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjens 0 Postad 3 Mars , 2007 För att göra det hela ännu värre. Jag kan se oss skärgårdsälskare sitta på en klippa tillsammans och tävla om hur många raka rör vi eliminerade denna dag med hjälp av basokan. Efter några säsonger är ni borta o då kan vi äntligen njuta av havet igen. Anser ni att jag överdriver? Ja givetvis gör jag det men jag avskyr allt oljud på sjön. De få veckor vi har i denna underbara miljö måste vi få ha för oss själva. De andra som bara se sjön som en racebana kan väl hitta på något annat. / jens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snurran 0 Postad 3 Mars , 2007 Men hallå!!!! Killen ställer en fråga, och vad händer? Jo han blir totat hånad! Starta en egen tråd där ni skuter bazoka på båtägare med rakarör!Jag försvarar inte killen på något sätt, det är möjligt att jag med skulle bli irriterad om det timme ut o timme in skulle fara förbi en med rakarör.Alla måste väl få sälla frågor utan att bli tillrättavisade/skutna med bazoka! Och att inte ADM på forumet gjort nått är för mej ett under i detta fall! Tack för mej! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 3 Mars , 2007 Köp seateach silentchoice jag kör med dom funkar bra!. Jag ska leta upp motståndarna och köra runt runt runt och igen runt dom tills öronen popppar ut,det är bara avundsjuka!!. Varför tror dom att man vill ha silentchoice inte fan är det för att köra med raka rör i vikar och på natten utan för att kunna köra tyst och ej störa i vikar och på kvällar och sen kunna blåsa på på öppna fjärdar där ingen störs!!!!! Senast ändrad av draco | 03 mars 2007 | 21:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lamon 1 Postad 3 Mars , 2007 Jag håller med ! Han ställde bara en fråga, och fick svar. Men samtidigt tycker jag att han kan få veta vad vi som njuter av skärgården anser om sådan utrustning... Det är ju visserligen inte förbjudet men man måste ju inte förstöra denna idyllen med 300 db. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 3 Mars , 2007 Jag ska säga vad jag hatar mest det är seglare som seglar med motorn igång och tycker dom har rätt överallt det är nåt som jag hatar men inte skriver jag såna här svar när någon vill fråga saker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke92 0 Postad 3 Mars , 2007 Håller med dig, Här kommer en ny in på forumet och det första han får ett en hel***** massa skit!! Min tanke med raka rör är inte att jag ska plöja runt vid närmaste bad och föra ett jä*la oväsen, utan bara glida och få njuta av det fantastiska soundet, och visa hänsyn för folk i min omgivning. visst att alla inte har samma intressen är i livet och inte kan fatta vad det är för häftigt med en V8 osv. Jag vet inte vad ville hade tänkt sig, men att göra som ni gör nu tycker jag är oerhört taskigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 Mars , 2007 Nog kan man stå ut med ljudet den lilla stund det tar för racern att svischa förbi. Värre måste det vara för stackarna i båten som måste stå ut med ljudet hela tiden. Eller med volymkontroll på avgasröret kan man ju ana i vilket läge det trots allt blir. Eller som han som köpte en segelbåt av oss. Han hade styrt motorbåt ett par år men ville kolla segling. Han fick sig en provtur och vi stängde av den dånande utombordaren och det blev nästan helt tyst. Det här kan man ju stå ut med var hans kommentar och köpte båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke92 0 Postad 3 Mars , 2007 klart kan jag hålla med att det är hur jobbigt som helst när folk ligger och pumpar i samma vik dag ut och dag in, om det kan jag inte förstå att man kan vara så hänsynslös och göra på det viset... Bara det att det skulle bli ett sånt krig för killen hade en fråga och var ute efter seriösa svar och inte bli påhoppad.. Jag förstår er som stör er på oväsendet, och jag står inte på någons sida i ämnet. Vill inte heller ha några så kallde ovänner på forumet. nu har jag skrivit min sissta mening i denna tråd... /Henke Senast ändrad av Henke92 | 03 mars 2007 | 22:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 3 Mars , 2007 Hej laxoring vi syns i sommar!!!!!!!!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 3 Mars , 2007 En båtgranne här har byggt ett dry-stack dvs raka rör utan att blanda i kylvatten överhuvudtaget till sina två vässade bigblock V8or. Han kör vattenmantlade headers och slutrör. Båtfan hörs på flera kilometer på tomgång!!!! På fullgas hörs den utan problem på 1 - 3 mil avstånd. Jag kan till och med höra honom hemmifrån lägenheten när han drar iväg trots att vi bor långt från havet. Tror inte han är helt poppis....... Senast ändrad av Janne111 | 04 mars 2007 | 00:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 4 Mars , 2007 Det finns ingen bullergräns i nautisk miljö. Så är det bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 4 Mars , 2007 Till flipperjens, laxoring och andra surgubbar:Vem tror ni att ni är? Har ni ensamrätt på sjön?Ligg kvar i sängen om ni inte tål människor som har andra intressen än ni! Jag kan förvisso också störa mig på folk som ska bara varmköra i 15-20 minuter, men jag lyssnar mycket hellre på ett V8 ljud än en skrikig tvåtaktare.Köp en egen skärgård så ni kan vara ensamma! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 4 Mars , 2007 Skulle man inte vilja leda ner avgaserna under vattnet så finns även andra lösningar på silent choise. Så här ser det ut i min båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 4 Mars , 2007 Lite perspektiv Förra sommaren så var vi ett gäng som gick längs Smögenbryggan och käkade glass. Bryggan var full med folk som gick och kikade denna vackra söndag förmiddag. Dagen före hade det varit Smögen Offshore Race (båttävling) Längs bryggan låg det fullt med båtar. Bland alla fina familjebåtar så låg det ett antal sportbåtar med enkel och dubbelmontage av V8:or. Så plötsligt drar en av dem igång motorerna för att ge sig av. Genast hade de säkert ett hundratal åskådare inkl. mig själv. Ljudet av två nystartade V8:or med sitt floffande och ploffande ljud kan ingen ta misste om. De pekade och snackade, båten hade raka rör säkert många hästkrafter och drog säkert rejält med soppa. Så sakta ger de sig av, ut längs hamnens 3 knopsområde. Poff floff muller. Alla stog bara och väntade på att de skulle komma ut till där hastighetsgränsen upphörde. Och där kom det som vi alla drömde om, ett underbart ljud av två perfekt vässade V8:or. Vilket ljud, underbart. Fart, frihet och solen som lyser en varm sommardag. Man kan bli religös för mindre. Alla vi som älskar och drömer om det, låt oss ändå få behålla lite frihet och de korta stunder som man får njuta av ljudet. mvh Roland (som än så länge drömmer om en stor v8:a) Senast ändrad av Ringhede | 04 mars 2007 | 08:58 Senast ändrad av Ringhede | 04 mars 2007 | 09:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 4 Mars , 2007 V8dc mfl. Ni har ju inga raka rör på din båt. Ni blandar ju i kylvatten i avgaserna sista biten, det gör att du bara får ut en 1/10 del av det ljudtryck man kan uppnå annars. Så här ska det se ut, titta på bilden. Ett sådant här system är dubbelmantlat hela vägen och får upp ljudetrycket till het andra nivåer. Vattenet avleds i ett helt eget utlopp. Du kan garanterat inte en stå på bryggan intill när båten går på tomgång utan att ha maffiga öronskyddskåpor. Här kan finns en svensk leverantör av likande. http://www.a-alt-avgassystem.se/prislista.htm Räkna med bort mot runt 100.000 / motor för headers, utblås montering och smådetaljer. Senast ändrad av Janne111 | 04 mars 2007 | 09:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 4 Mars , 2007 Jodå, jag är mycket väl medveten om headders. Kör själv med GIL-limpor och slutrör som är avsedda för torra avgaser, men har valt att vattenblanda dem. Film på en kompis uppstart. Han kör med headders http://www.magnum28.se/movies/38KV.avi Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 4 Mars , 2007 ja eftersom vissa tycker jag är en surkuk så ska jag inte störa här mer hej då för gott Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 4 Mars , 2007 kom du med raka rör där jag ligger i hamn så ska du få veta att du lever Skriver man som ovan och sen inte kan ta kritik? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 4 Mars , 2007 HA HA HA HA HA!!!!! Kul att träffas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 4 Mars , 2007 Det finns det visst. Du är inte påläst. Läs Sjöfartsverkets Författningssamling 2005:4 om säkerhets och miljökrav på fritidsbåtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 4 Mars , 2007 Och det gäller nytillverkade båtar. Inte min som är från -89 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 4 Mars , 2007 Det står inget om att det gäller endast nytillverkade båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 4 Mars , 2007 Ring till dom i morgon så får du se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 4 Mars , 2007 Bullerkravet vid CE-märkning kom 1/1-2006 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_125 0 Postad 4 Mars , 2007 Ussch du är en sån där person som åker runt och gör massa oljud! fy skäms! hade du åkt förbi mig så hade jag tagit fram min enormt stora bazookaaa och sprängt dig i småbitar!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser