Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
ymer

Furuno GP-7000

Rekommendera Poster

jag undrar om någon har erfarenhet av att koppla en GP-7000 plotter till pc.Och en annan fundering mitt C-MAP kort visar ett felaktigt läge för Rindö i Sthlm skärgård och nu funderar jag på om det finns fler fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Eftersom ingen svarat dig på dina frågor ger jag mig in i denna tråd.

Jag har ingen erfarenhet av att koppla ihop Furuno plotter och PC men kan försöka mig på en gissning på din andra fråga.

Om ditt C-map kort visar fel läge kan det bero på främst två orsaker.

Den ena är att du har fel kartdatum (=kartsystem) inställt i plottern. Det ska för alla nyare sjökort vara WGS84.

I så fall borde du ha fel på andra sätt och alla öar borde ligga lite fel.

Det andra alternativet är att sjökortet är felritat. Detta gäller alla kort (utom Hydrograficas nya fantastiska specialkort) eftersom korten många gånger bygger på över hundra år gamla mätningar med handlod och syftningar mot öar etc. Detta gör att även om plottern visar EXAKT var du är vad gäller positionen (med reservation för sin felmarginal) kan kartan positionen är inritad på vara felaktig.

Alla sjökort har mer eller mindre felaktigheter i sig och man kan aldrig lite helt på sin plotter eller på sjökorten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Bara ett felaktigt läge?

Jag har hittat massvis med fel i mitt Navionics elektroniska sjökort över Vänern. Ibland är jag uppe och kör på land fast jag är en bit ut i vattnet.

Antar att man borde rapportera in fel man hittar.

Men på det stora hela stämmer det mesta.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är ju att det är ju när man skall till ex en ö där man aldrig har varit, står då namnet på fel ställe så blir det ju problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...