Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Gesse

Färskvatten i båten.

Rekommendera Poster

Jag står inför ett båtbyte och tänker mont. en liten diskho med vatten därtill i den båten. Är det någon som har en aning om vad för pump m.m jag ska köpa till det? Är det något speciellt man ska tänka på?

Är det någon som tar vattnet med pump direkt från sjön?

Är grön på detta och tar tacksamt emot förslag på mont. m.m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Kommer du att ha färsvattentank ?

//Tresse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja. Vet inte än vilken storlek och var den ska placeras, men det visar sig sen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen! Jag har min Båt i Vättern, så jag fyller tanke ute i sjön.Jag har en tryckvatten pump av märket QL (Volvo Penta) 7 min l (rekom kraftigare).Jag har även mont några kulventiler och slangar som är kopplade till ett fäskvattenintag i skrovet. Det gör attt jag kan använda samma pump till att fylla färskvattentanken.

//Tresse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul. Jag har också hemmahamn i Vättern.

Hur gör man med avloppsvattnet då?

Ska jag mont. kulventil också om jag tar sjövatten? Jag kör vintertid och annars fryser väl slangar sönder utan kulventil? Hur är det annars med vattenkran med handpump? Inget vidare antar jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Färskvattensystem vintertid lär frysa. Du måste fundera ut hur du ska tömma systemet innan vintern om du ska ha båten i sjön. (Går ju inte att hälla i glykol direkt. :-)

Jag har två system;

En elpump som tar in sjövatten, för avsköljning och koka ägg i.

En elpump från en separat färskvattentank med dricksvatten.

Dvs jag har två separat pipar över diskhon, avloppet går i sjön direkt.

Båda pumparna har inbyggd tryckkännare, dvs startar när man öppnar kranen, stannar när kranen stängs och vattentrycket i ledningen ökar.

Färskvattentankar kräver lite skötsel och eftertanke. Jag låter inte vattnet stå länge i tanken, ska jag inte åka på ett par veckor så pumpar jag ur allt vatten. Jag tänker också efter var någonstans jag fyller tanken, föredrar kommunalt renat vatten.

Senast ändrad av Anders_St | 03 mars 2007 | 15:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det. Jag har ändrat mig nu och kommer nog inte att sätta in tank utan tar nog bara sjövatten. Vad har ni för slangar? Ska man ta plastslangar eller kopparrör?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plastslang, vävarmerad och genomskinlig så man kan hålla koll på hur mycket gegga som växer inuti och byta när det blir för äckligt.

Kopparrör låter som väldigt bökig överkurs tycker jag.

OBS på intaget från båtbotten ska det sitta dubbla slangklämmor satta åt varsitt håll! Viktigt för att minimera risken för läckage.

/A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det. Vilken genomföring ska man använda? Plast eller mässing?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Metall känns väl stadigare än plast. Speciellt i genomföringar under vattenlinjen.

Glöm inte att sätta en kulventil som första steg innanför genomföringen! Och dubbla slangklämmor satta åt varsitt håll! Slangar kan spricka och även en liten läcka kan sänka båten när den ligger vid bryggan.

Regeln är att stänga ventilerna på alla bottengenomföringar när man lämnar båten. För att undvika obehagliga överraskningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det. Kan man använda tryckvattenpump direkt till vattenkran vid disko eller måste man ha vattentank till en sådan pump?

Senast ändrad av Gesse | 11 mars 2007 | 16:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en vattenpump med inbyggd tryckkännare direkt från bottenventilen. Via ett enkelt filter med metallnät som tar det värsta krafset man kan råka suga in. Fungerar bra. Om man bara kommer ihåg att öppna bottenventilen först. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har fast metalltank på 50 liter. Vad kan man hälla i för att få den fräsh nu efter att den har stått i vinter? Nåt som gör rent och man kan spola ur?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

På bilsidan brukade jag köra med vanlig spolarpump saab volvo vdo modelen funkade bäst, och för att ha händerna fria och spara vatten så är fot kontakt att rekomendera, tänk bara vid fiskränsning eller diskning.

Sen för att få varmvatten en enkel växlare eller slinga i kylaren ett t kors och när varmvattenkranen öppnas och kallvattnet stryps lite då tar vattnet från pumpen vägen genom växlaren, detta enkla har alltid funkat felfritt.  Trycksystem har nackdelen att går något söbnder så töms tankarna och sen för att få vatten så måste kranen vridas på ingen handfree med fotkontakt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du tömde tanken i höstas och den har stått och luftat så vet jag inte om man ska göra mera.

Själv har jag en plasttank med stor öppningslucka så man enkelt kan kolla ev beväxning inuti och kommer åt att tvätta av om det behövs. Än så länge har jag inte behövt göra något alls.

Problemet med att använda kemikalier i färskvattnet är att nog nästan allt gör att vattnet smakar konstigt. Vad man än använder måste kan kunna skölja ur ordentligt efteråt. Ren sprit utan denaturering i (alltså INTE T-röd, den smaken får man aldrig bort ur systemet!) borde fungera. Offra en halvflaska ren vodka kanske? Sprit är hyfsat ogiftigt, löser sig bra och sköljs enkelt bort med vatten och borde döda ev bakterier.

Den här tråden pratar om ättiksprit: länk.

Dawkins lösning finns på apoteket. Jag har inte provat detta själv. länk. Hm, kanske en bra ide överhuvudtaget att fråga på apoteket?

Andra erfarenheter och kommentare från övriga på forumet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...