Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Mossberg

Blyfritt bränsle i gamla 2-taktare

Rekommendera Poster


Hej på er!

Vad gäller?

-Rekommenderas det att använda blyersättningsmedel i bensinen ihop med 2-taktsolja i gamla 2-takts utombordare?

Har av experter fått olika besked - vad är den allmänna uppfattningen?

 

Motorn i fråga är en gammal Mercury 80hk från 1981 som går toppenfint (senaste sommaren på bly-fri 95 TC-W III olja utan extra blyersättning) och eftersom den går så bra så vore det kul om det fortsatte så...

 

En sak till: Om någon av er skulle ha en Försäljningsbroschyr på Mercury utombordare från 79-82 ( helst 1981) så är jag väldigt intresserad av att köpa den (har lite nostalgiska känslor för den här gamla Mercuryn...)


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har också en 80/80 och inte finns där några ventiler som skulle behöva smörjas med blytillskott. dvs inget bly på 2 takt

 

fanns två olika bestyckning komibinationer till förgasarna på den 80hk den jag har klarade även bra att gå på sprit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är vad jag fått lära mig också: inga ventiler, inte något blybehov

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst us104

Försäljningsbroschyr har jag inte men det finns manualer på engelska på:

http://www.nextag.com/mercury-repair-manual/search-html

om det kan vara till nå´ n glädje:)

P.s.Om man nu behöver blyersättning så kan man väl tillföra lite rent kalium var fjärde gång man tankar....men är ju inte aktuellt här.NÄR--det är aktuellt så är det ju inte ventilerna utan smörjning av ventilsätena det handar om.

 

 

Senast ändrad av us104 | 02 mars 2007 | 18:05

 

Senast ändrad av us104 | 02 mars 2007 | 19:44

 

Senast ändrad av us104 | 02 mars 2007 | 19:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behövs ingen blyersättning på 2-takt, bara att köra på blyfri 95.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för informationen

-Då åker vi vidare med blyfritt även kommande sommar

 

Men som sagt var: - skulle någon hitta en fräsch Mercury-broschyr från 1981 eller åren runt omkring så är jag fortfarande intresserad.

 

Tack till er alla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den blyersättning som finns är ju mest salt och elände och det vill man ju inte ha i sin motor oavsett om man kör  2 eller 4-takt. Jag har sett förgasare som körts på blyersättning och det var ingen vacker syn. I en uppsättning fick jag byta alla munstycken då de var utom all räddning. Om man nu promt vill hälla salt i tanken så se till att köra rent med 98-oktanig, ja den krackelerar inte lika lätt som 95, ordentligt före vinteride.

Jag har kamrater som kör sina tidiga 50-talsbilar utan blyersättning utan problem men jag vet flera som har problem med ersättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nog inte jämföra med en 50-tals vet. Det kör man ju inte skiten ur.

 

Bly / Blyersättning smörjer INTE ventilerna. Den bildar en hinna så ventil/ventilsäte inte får microsvetsar vid max temp ,dvs när man pressar motorn. Sen kallar man det iofs smörja ventilerna i folkmun.

 

Microsvetsarna får material att vandra mellan ventil/säte så dessa blir gropiga och otäta.

 

Och båtmotorer pressas av satan men inte 50tals veteraner (hoppas jag)

 

En 2takt har ju inga ventiler så där behövs ingendera.

 

Senast ändrad av Janne111 | 03 mars 2007 | 10:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...