Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
wahlis

Mineral eller syntet till en moter som läcker lite

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en gammal MD17C motor i min snipa som läcker lite olja. Jag har hört att om man kört på minralolja och sedan går över till syntet så kan man få problem med packningarna i motorn är det någon som vet något av detta?

Som sagt min motor läcker lite olja har oljetypen någon betydelse eller skall man låta hjärta, hjärna och plånbok styra valet?

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

kör med oljor som inte har för lågt viskositets tal dessa är onödigt tunnflytande och det läcker lättast,  oljor för högre belastning tex för turbo ex tidigare t400 har tendens att hålla klabbiga motorer rena.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bör man ha en olja som ligger på 15-40 eller räcker 10-40? Syntet eller mineral har det någon betydelse? Jag har en deiselmotor måste man tänka på något då vad gäller valet av olja, ser på vissa texter till motoroljor att de lämpar sig för både bensin och deiselmoteroer, funkar inte de andra där det inte står något om deisel?

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Syntetoljor har, såvitt jag vet, en tendens att få gamla packboxar att läcka. Det torde väl även gälla gamla packningar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

en av firmorna som renoverar större industri maskiner använder något liknade och en bilverkstad här provade att hälla det i en läckande saab låda som blev tät igen.

men enklast är att ta vanlig miniralolja för överladdade turbo dieslar som inte har för lågt sae värde.   denna länk har bra produktblad och priset på köp av tex 20kg fat brukar var betydligt billigare än mackpriset.  t 400 är bra har ej kört 500 men gissningvis är den nog ännu bättre.

http://www.hydroscand.no/sweden/products/varuinfo/olja.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Wahlis!

Jag har också en gammal MD17C motor i min båt som läcker lite olja!smiley-laughing.gif\

Det hör liksom till.....

Sen jag köpt båten år 2000 har jag alltid använt Biltemas helsyntetisk motorolja 5W-50. Det står Rekommenderas till äldre slitna motorer som behöver en tjockare olja som tätar bättre.

Det funkar för mig.

Hälsningar,

Philip

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Wahlis!

Finns en hel del produkter på marknaden som kan hjälpa dig med att täppa till läckage. KLicka här har bra produkter.

Hälsningar

Zege

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte smartare att byta packningar där det läcker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst hade det varit bättre att gå till källan och försöka åtgärda den med ett packningsbyte. Just nu är det dock så att min tid inte räcker till för att göra ett sådant jobb, har heller inte råd att lämna in den för att få det fixat just nu. Med anledning av detta så försöker jag att hitta en vettig olja som kanske löser en del av problemet. Om det behövs så är jag även öppen för att testa någon läckstoppsprodukt.

Får tacka för de bra tips som kommit i tråden, lite att fundera på. Jag vet att även STP har någon läckstoppsprodukt är det någon som har erfarenhet av denna? Anledningen till att jag frågar om just denna är för att jag kan köpa den relativt nära där jag bor.

/Wahlis  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...