mape366 0 Postad 1 Mars , 2007 Jag håller på att renovera en liten sportbåt och har just brutit upp en del av innergolvet och upptäckt att skummaterialet därunder är genomblött hela vägen. Frågan är hur jag enklast går tillväga för att få bort att blött, ersätter det med nytt skum och plastar upp ett nytt golv. Om jag sliter loss hela innegolvet känns det som det blir svårt att återskapa formerna invändigt. Kan man på något sätt plasta upp det som man vill ha det och sen borra hål där man sprutar i bytt skum? I så fall hur går man tillväga? En annan variant kanske skulle kunna vara att försöka nå skummet med nåt krokliknande under golvet istället för att kapa upp plasten. Någon som har förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 1 Mars , 2007 Såga upp golvet durken i stora bitar, ta bort det fuktiga skummet, låt torka, plasta igen med nytt skum - använd de gamla bitarna av durken. Du fasar kanten på dem sisådär 1:20 och plastar med remsor, avsluta med spackel. Glöm inte att åtgärda det som är orsaken till läckaget! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mape366 0 Postad 1 Mars , 2007 Är det då inte svårt att bygga upp skummet på frihand. Blir det inte mycket spill och svårt att få jämnt? Jag natar att du menar att man bygger upp skummet först och sedan lägger de gamla plastbitarna ovanpå. Bör ban limma mellan skummet och plasten också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjove 1 Postad 1 Mars , 2007 Glöm skummet! Det är ren skit. Det finns 2k skum som enligt fabrikanten ej skall suga vatten, vilket det säkert inte gör heller men luften i cellerna fylls med vatten. Och detta vatten förblir i dessa celler. Malla av durken med typ byggplast och såga sedan bort och slipa rent i kölen med rundell. Såga till en mångfaners skiva/plywood och plasta undersidan med 1-2 lager 600gr matta. Inte den bruna sorten som används som durkskiva på flak mm. Plasta fast 2st stående plywood längsgående eller ännu bättre divinycell som plastas in med 4 lager 600gr matta. Lägg på den plastade skivan med plastningen neråt så denna vilar mot dessa stringers med polyesterspackel emellan. När denna härdat fast så plasta 3-4 lager 600 matta på detta för att avsluta med topcoat. I denna durk kan du sedan om så önskas monteras en manlucka för att kunna montera en länspump under t.ex. Senast ändrad av Kjove | 02 mars 2007 | 00:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 2 Mars , 2007 Med att skummet inte suger vatten menas att de håligheter som innehåller luft inte kan fyllas med vatten, dvs cellerna är slutna. Jag lagade upp min roderskäda på sättet jag beskrev. Det blev bra. Det finns lite bilder och beskrivningar på min hemsida. Tricket är att man lägger skummet i förtjockad epoxy eller polyester, låter härda, formar till, mer förtjockad epoxy eller polyester, dit med plastbitarna, slipa/fasa kanterna, laminera igen sprickorna, slipa & spackla, måla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sarnblad 1 Postad 2 Mars , 2007 Är det en större yta som skall åtgärdas bör man spara ett skelett av den gamla durken. Dels för att ha måtten kvar, dels för att bibehålla styvheten. När ett antal hål är gjorda kan man ta bort fyllnadsmaterialet och ersätta med nytt samt plasta nytt i de gjorda hålen. När det nya har härdat tar men bort de bitar man sparade i första arbetsmomentet och gör om samma procedur. Som en avslutande åtgärd kan man lägga matta över alltsammans och snygga till ytan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mape366 0 Postad 2 Mars , 2007 Vad menar du med att som sista arbetsmoment ta bort... Menar du att man ska ta bort skelettet igen och ersätta med ny plast? Varför plasta igen hålen man borrar för att få in nytt skum i så fall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sarnblad 1 Postad 2 Mars , 2007 Jag uppfattade det som om det fanns en dubbelbotten som var fylld med skum som skulle bytas ut. För att komma åt att ta bort det vattendränkta skummet måste du ta hål i innerdurken, rejäla hål. Om du skulle skära bort hela durken får du det problem du själv säger, formen kan förändras. Nu vej jag ju inte hur det ser ut men på ngt sätt måste du ju komma åt att få bort det gamla skummet, det borde innebära att ta bort rejäla bitar av durken. Kommer du åt allt den vägen, fint! Då är det bara att plasta igen hålen du gjort och fylla med nytt skum t.ex. polyuretanskum. Behöver du ta hål i hela durken så ta det i etapper så inte skrovet blir skevt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mape366 0 Postad 2 Mars , 2007 Jag tror att allt kommer behövas bytas med tanke på hur genom blörtt det ät sista halvmetern mot aktern. Det känns svårt att ta det i etapper däremot. Då får man ju hålla på att plasta ikring det som är blött och det är väl inte så bra. Eller menar du att det räcker att kapa upp durken i bitar för att inte få skrovet skevt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sarnblad 1 Postad 2 Mars , 2007 I varje hål du tar upp rensar du bort så mycket du kommer åt. även in under skelettet. Du fyller inte på med skum förrän durken är helt rensad och innerduken igenplastad. Genom borrade hål på lämpliga ställen fyller du på med skum. Den expanderar och fyller varje utrymme. När skummet härdat skär du rent de borrade hålen och plastar igen även dessa. Betr. återställande av gjorda hål låter du området torka upp ordentligt. Du slipar en fals i omgivande plast och runt plattan som du återplacerar samt använder glasfibermatta och epoxi. Ny Polyesterplast har svårt att ingå kemisk förening med gammal härdad plast så epoxi är säkrast att använda. Vad som är viktigt är att finna var vattnet kommer in i dubbelbotten så inte problemet återuppstår. Senast ändrad av Sarnblad | 02 mars 2007 | 15:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklar 0 Postad 2 Mars , 2007 Vi hade samma problem på vår båt. Vi rensade bort allt gammalt skum, förstärkte med fler bottenstockar och lade ny mahognyplywood som durk efter att vi plastat ett lager på durkbitarna undertill. Låter enklare än vad det var, men det var inget större problem. Bilder finns på vår hemsida: http://hem.bredband.net/micklar /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boboat 0 Postad 18 Mars , 2007 Hej, genvägar är sköna att ta när resultatet blir lika bra som den ordinarie vägen. Förra våren körde jag vinkelslipen i vår hardtop-båt just pga blött polyuretanskum och blöt inplastad plywooddurk. Det tog ca 1,5 timmar innan vi kunde lyfta ur den gamla durken. Därefter trådgårdsspaden för att bryta loss skummet så att man till slut kom ner till plasten. Vi rörde inte skummet som finns under basinredningen inne i hardtopen utan endast de delar som frigjordes när durken skars bort. Efter städning fick båten torka ur, i vårt fall ca 2 veckor. Under tiden tillverkades två stringers med virke 2 tum 4. Dessa fasas så att de stämmer överens med bottenkurvaturen och att rätt höjd på durken uppnås. Därefter gjordes tre stycken tvärgående bottenstockar mellan dessa stringers, för att minimera svikt då man går. Allt plastades in med 4 lager 450 gr matta observera att varje lager, remsa, skall överlappa det tidigare med 3-5 cm. Innan plastningen målades virket med polyesterplast. Därefter införskaffades marinplywood och mallningen gjorde jag genom att ta ett bredd mått varje 10 cm och rita punkter på den hela skiva. Därefter drog jag linjer mellan dessa punkter vilket gav formen på durken. Tänk på att durkens ovansida skall vara längre än undersidan. Mallen du gör ger durkens undersida ifall du mätt vid stringers/ bottenstock. Troligtvis skall, beroende på skrivsidans lutning, din ovansidadurken vara 2-3 cm bredare per sida eftersom den nya skivan fasas. När durken är utskuren och klar målar du den på undersidan med polyesterplast och lägger den på plats. Skruva fast durken i stringers/ botenstock med några försänkta skruv. Därefter plastar du in hela den nya durken så att den blir ett med båten med 4 lager 450 gr matta. Tänk på att lägga våderna omlott ör då kommer du inte se några skarvar när det är klart. Avsluta med att topcoata de plastade ytorna med 2-4 strykningar. Vår båt på 500 kg blev ca 25 kg lättare efter detta arbete gjort. Ifall du gör det ordentligt och tätar alla öppningar får båten en flytkraft i form av en stor flyttank. Lycka till! // Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser