Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Pettolajnen

Gradbeteckningar på fartyg

Rekommendera Poster

Jag håller på att ta reda på hur de olika gradbeteckningarna på fartyg ser ut. Jag har sökt runt på internet ganska mycket nu men jag får det inte riktigt klart för mig hur det är. Jag vill alltså veta hur de olika gradbeteckningarna ser ut för vanliga exempelvis passagerarfartyg, inte flottan. Men om det är samma gradbeteckningar så vill jag veta det. För när man hittar flottans gradbeteckningar på nätet så visar dom Kapten, Löjtnant, Fänrik osv. och av dom finns ju bara Kapten/Överbefälhavare på vanliga fartyg. Överstyrman och Kapten tycks ha samma gradbeteckning i alla fall? Det kanske är samma sak? Vilken grad kommer efter Kapten/Överbefälhavare på ett vanligt passagerarfartyg? Och hur ser dess gradbeteckning ut? Vill ha detta klart för mig, har hållt på och letat hela dagen nu. Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Befälhavare/kapten har fyra streck.

Överstyrman tre, andrestyrman två och tredjestyrman ett streck.

Nautiker har en fyrkant till skillnad mot militära flottans runda ring och kustartilleriets lök.

Maskinister har en trekant. Så för maskinister så har maskinchefen (chiefen) fyra streck, förste maskinisten tre osv

Hoppas det hjälper dig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag TROR jag fattar, men det skulle vara EXTRA bra om det fanns bild på de såkallade nautikernas gradbeteckningar. För jag tror de är dem jag söker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte hjälpa dig med de civila betäckningarna, men de ska inte förväxlas med de miltära, där t.ex. kapten är en grad och inte en befattning ombord. Kapten i flottan är altså inte nödvändigtvis befälhavaren på fartyget. Befälhavare på svenskt örlogsfartyg benämns fartygschef (FC) och kan ha allt från fänriks grad och uppåt, beroende på vilken typ av fartyg han tjänstgör på. Det är inte heller nödvändigtvis så att den med högst grad är befälhavare. I handelsflottan är befälhavaren den högsta befattningen. Det finns altså inget efter det. Till skillnad från flottan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det känns som allting bara blir krångligare nu. Jag kanske ska vara lite tydligare. Jag vill veta hur de olika gradbeteckningarna för civila fartyg ser ut och i vilken ordning de kommer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så det finns ingen bild? Nautiker är det samma sak som det civila alltså? Ligger gyrkanten längsmed sträcket eller ligger den med ena kanten nerstucket? Vore bra om ni förklara hur fyrkanten ser ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nautiker är däcksbefälet, de som sköter navigationen. Annars är det tekniker. Maskinister etc. Ja, precis som du säger så ligger fyrkanten med ena hörnet nerstucket i översta strecket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, då vet jag. Jag ska nämligen skapa en sån i Photoshop så behöver veta hur den ser ut. Jag e riktigt häpen att de finns så få bilder på internet med den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...