Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Jonnie

Finnmaster 6100 royal OC erfarenheter?

Rekommendera Poster

Funderar på att köp en Finnamster 6100 OC eller kanske en Flipper 630 OC. Någon som har erfarenhet av de båtarna att dela med sig? Mycket tacksam för synpunkter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Köpte själv en Finnmaster 6100 oc i somras och har varit i stort sett nöjd med den. Valde mellan Flipper och Finnmastern men Flipperns planlösning tyckte vi var sämre.

 

Kvaliten på Finnmastern är inte i topp. Tycker det är lite väl mycket smådetaljer som brister i kvaliten. Vi välde även en 100 hk Yamaha som är lite i klenaste laget när man är flera i båten men ibland måste ekonomin styra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, köpte en 6100 OC i våras och vi är nöjda. Jättetrevlig båt som levt upp till förväntningarna. Som någon annan skrev ska man inte ha för klen motor på den. Vi valde mellan 90/100 och 115 och det blev till slut 115 vilket jag skulle säga är absolut minsta på den båten för att den ska gå bra. Håller även med samme talare om att många smådetaljer lämnar en del övrigt att önska men hittills har det endast varit små plast skydd för skruvar och något fäste för sidogardin. Ändå irriterande.

 

Måste dock totalt sett lämna många plus då det är en kanonbåt med mkt bra utrymmen och inte minst lite lyxig känsla när man tar en sval sommardrink i den rundade aktersoffan :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som redan har båten....hur upplever ni ljudnivån vid förarplats? Många båtar med hårt tak brukar ju ge ifrån sig ganska mycket resonansljud och förstärka ljudet från motorn. Hur upplever ni detta på just den här båten?Är det bullrigt?

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det är hyttbåtar som det är ett mer utbrett problem med resonans. Det är sällan man hör talas om det problemet på HT båtar som har mer öppet akteröver. Skulle det varit resonansproblem hade de nog skrivit det i testen jag gav länk till, sånt brukar testarna inte låta bli att rapportera. Hytten på en hyttbåt blir ju som en låda och kan därför ha tendens till resonansljud vid vissa motorvarvtal. 

Jag vet t ex att Yamarin 5930 (numera 59HT) plågades av att det inne i hard topen blev bullrigt, men de rättade till det efter ett tag. Från testet ovan:

Yamarin 5930 har modifierats till en tyst, bekväm och okonventionell HT-båt...

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 14 augusti 2007 | 09:27

 

Senast ändrad av bossee | 14 augusti 2007 | 09:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste nog påpeka att även HT tyvärr har problem med resonanser, jag skulle vilja säga att motorbåtar i huvudtaget har dom problemen. Man brukar säga att om man lyssnar på högtalare i ett normalt möblerat rum så lyssanr man ca 25% på direktljudet och 75% på rumstillskottet (reflexer). Då kan man ju själv lista ut hur mycket/lite själva motorn skulle låta utan resonanserna i skrov och hytt och ruff. Många båtar funkar (tyvärr) alldeles utmärkt som resonanslådor för de högre frekvenserna, stående vågor i registret vi upplever som jobbigast (1khz-7khz). Om man skulle stoppa in tex madrasser i samtliga hålrum, tror jag, att resultatet skulle bli en mycket tystare båt. Jag bara antar att det blir för dyrt med massa fyllning med ett material som klarar fukt utan luftcirkulation.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag valde en 2-taktare till min OC och ljudnivån är störande högt. Den här säsongen tänker jag isolera kåpan för att ta bort några decibel. Fick bra tips här på forumet om material mm. Har inte kommit i mål än bara. Vid förarplats kan man ju prata med den som sitter bredvid men de som sitter i aktersoffan får mest sitta och le och nicka åt varandra. Där går det inte att föra ett samtal under gång. Om inte isoleringen hjälper tillräckligt vilket jag dock är rätt övertygad om att den borde göra så bygger jag någon slags skärmare mellan motorn och båten för att ta bort ytterligare oljud. Om inte det hjälper återstår väl bara att ersätta kapellet med 3-glas skjutfönster :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en 6100 oc med en yamaha 150 och båten går kanonfint. Fyra vuxna 3400 varv 23 knop och en mycket lugn och fin gång. Båtar som är bygda före år 05 är dessvärre inte godkända för 150 hkr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...