Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
ClaesWedin

3-bladig folding?

Rekommendera Poster

Det nämns lite om 2-bladig vs 3-bladig foldingpropeller här på forumet, men jag får ingen klar bild av läget.

Finns det jämförande tester någonstans? Har sökt utan att finna någon. 

Får man högre fart eller är det bara backförmågan som blir bättre med 3-bladig?

Vilket fabrikat är bäst (Flex-o-Fold, VolvoPenta eller Gori)?

Jag hade först en Gori 2-bladig men tappade ett propellerblad för några år sedan och köpte en vanlig 2-bladig volvo-folding i brons...Den var bra mycket sämre än min gamla Gori och nu funderar jag på en 3-bladig. 

 

(Jag har en Arcona 36 med en VP2003 = 27 Hk).

 

//Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid backning gäller att propellern orkar slungs ut av rotationen. Då är det bra med mycket tyngd i bladen. 3 kan vara bättre än två. Dessutom är de dyrare och man får vad man betalar för enligt säljarklyscha. Stämmer nog i detta fall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är backförmågan viktig (stor och tung båt) är en flöjlande propeller oslagbar. Flöjlande propellrar har bättre dragkraft bakåt än motsvarande fast propeller och skyhögt bättre än alla foldingpropellrar.

Dessutom har många flöjlande typer blad med justerbar stigning vilket gör att det är lätt att själv optimera propellern till din båt.

Men dyrt blir det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bytte till en trebladig VP folding häromåret och har övervägande positiva erfarenheter. Plus en knop vid marchfart, samt betydligt bättre acceleration och bromsverkan. Det enda negativa är att den drar något mer åt sidan när man slår back än den tvåbladiga gjorde. Viktigt att få rätt stigning på propellern, men det får du hjälp med från VP.

 

Vi har en Norlin 34 mk II som väger nära 7 ton, och VP 2030 27 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...