Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
Tribeca

Glapp i roder?

Rekommendera Poster

Hur mycket glapp är normalt i ett roder? Är ute och letar ny båt och de jag har tittat på har alla haft mindre glapp i rodret, dvs att rodret har gått att rubba några mm, främst i längdriktningen. Jag antar att lite glapp måste det vara för att rodret ska gå att röra. Men var går gränsen för när det inte är ok egentligen? Kort sagt vad innebär ett oönskat roderglapp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I senaste numret av praktiskt båtägande så finns det en artikel om roderlager.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst SWE54

Jag köpte PB nr 2 Februari numret i hopp om att läsa om roderlager...

Hittar ingen artikel i den....

Var finns den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skulle inte vilja ha den stora vänligheten att delge oss ngt lite om slutsatserna i den artikeln? Även om referensen uppskatts iofs :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tagit bort det nedre roderlagret till min Comfort 32 i vinter och mätt upp hålet till 35.7 mm på värsta stället, axeln är 35 mm. Det slits ju inte helt symmetriskt. 

Det lilla glappet var inte acceptabelt eftersom det dunkade i hela båten varje gång man gjorde små snabba rattutslag. 

Det är ju lätt att fixa, och det måste göras relativt regelbundet. Det enda krångliga är hur långt ner man måste släppa rodret för åtkomst av lagrena. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, så byte av roderlager hör till återkommande och löpande service m a o? Hur ofta bör man byta lager och hur mycket går det på ungefär? Antar att det innebär att man demonterar rodret och tar ut axeln, eller? (om nu det går, är novis i branschen).

Mvh

Henrik

Senast ändrad av Tribeca | 01 mars 2007 | 15:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oönskat glapp är när det går för lätt att svänga. Är Bussningarna mycket större på det ena hållet än andra, så brukar det vara problem. Hur mycket man kan godkänna beror på vilken båt och hur man är som person.

Läste i artiklen i PB, där står det att spelet skall vara 0,3-,4 mm (tror jag det stod, har inte tidningen framförmig nu.)

När jag svaravar bussningar till båtar brukar jag ha ca 0,08-0,15mm spel. Allt beror på storleken av axel.

Hur ofta och hur länge bussningar håller beror på hur mycket du använder båten och i vilket material som bussningarna är i. Mina var 20år och behövdes verligen bytas. Kompisens var 25år, ännu sämre, men har kollat på nyare båtar som behövt efter 10 år.

Många har svarvat i Delrin, mycket mjuka och tål inte olja samt UV strålar. Jag har svarvat i Novatron TX, Tål det mesta och självsmörjande. Håller garanterat mycket längre, kostar också mycket mer.

Vissa svarvas i JM3 Lagermässing, håller mycket bra men kostar skortan.

Hur svårt det är beror på vilken båt det är. Gräva ett hål så du får ut rodret. Väck med roder och gammla bussningar. Sätta dit nya. Några timmar får man räkna med, längre tid första gången.  

Hoppas detta har varit till någon hjälp.

Mvh David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra info. Finns det inte roderlager att köpa, måste man svarva själv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antingen återanvänder man det gamla genom att tex fräsa in en ny bussning, eller så gör man om allt från början.

Inget är standard, så oftast får man krypa till en mekanisk verkstad och be om hjälp.

Vissa båtar i stora serier, tex Maxi 77, har en del prylar man fixa via föreningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...