Saphire 5 Postad 28 Februari , 2007 Jag har vid två olika tillfällen fått höra (av förmodat kunnigt folk) att man kan sy om gamla segel till nya, mindre segel. Är det någon som provat omsydda segel och hur bra blir de? Blir inte det nya seglet ett lika begagnat och urblåst segel som innan, fast mindre eller blir det på något vis omsträckt?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 28 Februari , 2007 Njaäe, du får först skaffa ett segel i bra slick som sedan kapas ner. Och det blir inte riktigt lika bra som nytt, så frågan är om det är värt det? Jag skulle då hellre satsa på importerade segel för någon tusenlapp mer, flera företag sysslar med sådant, t ex Gransegel, Boding, Seglarhuser, Kabat, Q-sails. Dessa företag har representanter i Sverige som förmedlar seglen, sedan kan man komma billigare ännu undan och köpa direkt från t ex ett segelmakeri i Polen eller Thailand. Problemet är vad som händer om seglet behöver justeras eller servas, vem man vänder sig till, vem tar ansvar när man sitter med ett segel som man köpt i ett annat land? Jag köpte ett storsegel genom en Svensk återförsäljare som sytts i Polen. Det ligger ett större ansvar på köparen eftersom det är jag själv som måste måtta seglet. Hantverket var jättefint, seglet var välsytt och passformen kanon, seglet syns på bilden på min båt här till vänster. Kostnaden var en bråkdel av vad motvarande segel skulle kostat sytt här hemma, tror jag betalade 6 500 kr för seglet, fick uppskattningar på mellan 10 000 - 12 000 kr på båtmässan året innan. Saken är den att skillnaden blir större ju mindre seglet är, så för små båtar som din eller min kan det helt klart löna sig att köpa utlandssytt, även med de riskerna som finns med att seglet inte blev som man riktigt ville. Hursom tyckte ja inte det var värt besväret att leta rätt på ett begagnat segel (som också kostar pengar...) och sedan hitta en segelmakare som syr om seglet, spara någon tusenlapp och ända ha ett gammalt segel, om än inte lite bättre än det gamla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 28 Februari , 2007 ...vänta nu, jag hade visst bytt bild... Här är seglet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Saphire 5 Postad 28 Februari , 2007 Mycket att tänka på. =) Dock fick jag med ett segel som tydligen inte hör till den här båten, så när jag hörde att det finns möjligheter att sy om blev jag extra nyfiken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 28 Februari , 2007 Aha, på så sätt! Kolla då med ett mindre segelmakeri, t ex de här http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?Vkiid=wPsyJECT0ASFzGxT2Lu1aw==&Vkid=12084902&SearchType=5&UCSB:WflWhite=1a1b&UCSB:WflPink=4a&UCSB:TextBoxWho=segelmakeri&UCSB:TextBoxWhere=Södermalm, Stockholm Jag har inte testat dem själv, men de skall vara bra att du kan ta seglet på tunnelbanan och åka över och kolla om det är lönt - och det är ju gratis! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Saphire 5 Postad 28 Februari , 2007 Stort tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 2 Mars , 2007 Nä sy om gamla segel blir nog inte så mycket billigare i längden. Svårt att få dom att stå bra då buk å skärning åxå måste ändras. Och det är arbetskostnaden som kostar mest pengar, speciellt när det gäller små segel. Seglen är ju segelbåtens motor så där finns inte så mycket att snåla på, om man vill få fart på skutan. Ett tips när det gäller nya segel kan vara att välja ett loft som ligger på vichan, där lokalhyran är låg vilket borde resultera i lägre priser!? www.waernhoffsegel.se ex.vis. Bild: Mitt nya rullstorsegel som står perfekt. Bainbridge/Kevlar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser