Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
fabbe

El-båt/hybrid. Finns det sådana?

Rekommendera Poster


Vad tror ni om en elmotordriven båt med ett gäng bilbatterier, solpaneler och elverk som reservkraft (helst etanoldriven förstås)?  Är det någon som sett något liknande i Sverige?

 

Själv tror jag det kan vara möjligt om man gör det på en liten båt, kanot eller jollekatamaran och nöjer sig med max 5-6 knops fart. I annat fall drar vikten iväg på batterierna och solpanerna skulle bli väldigt dyra om de skulle kunna ladda fullt. Om vi räknar lite: säg att man vill vara ute 2 timmar varje sommarkväll. Antag att 5hk motor skulle räcka, då blir det ca 3kW*2h=6kWh. Då behövs det 6st bilbatterier (ett batteri 80Ah*12V=960Wh). För att ladda dessa under dagen behövs, om vi räknar med sol från kl 10-18, 6kWh/8h=750W effekt från solpanelerna. Om man antar att solen ger 500W/m2 i medel och panelen har en verkningsgrad på 7% så behövs 21m2 solpanel! Hoppsan, det blir dyrt, en 0,5m2 panel kostar ju ca 6000kr.

 

Synd att det blir så dyrt att vara miljövänlig :-( Men om man gör det på en segelbåt i stället (och placerar blybatterierna vid kölen) kanske skulle kunna vara något?


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nöjer dig med en liten båt är det enkelt. Jag har en 2,7m gummibåt med minsta elutombordaren. Med 1st fritidsbatteri 75Ah kan jag köra full fart 3knop i drygt 1,5 timma. Motor, batteri, 230V laddare kostar 3500kr.

Vanlig 50W solpanel laddar batteriet på 2 dagars solsken.

Det finns en svensk tillverkare som gör elmotordrifter för större båtar, de heter OZ någonting. De har installationer upp till 10m segelbåtar. Laddningen och batterierna är givetvis största problemet.

 

/Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tvillingarnas båtuthyrning i stockholm så finns det en partybåt som går på solcell. Det är ju ingen övernattningsbar men en trevlig liten båt att åka ut å ha en lite middag eller picknick på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


sextant_liten.gif\ 

Söker något mellanting mellan HT/kabin/snipa. Den skall användas mest för kvälls och helgturer, men skall klara en semestervecka med 4 pers (stockholms skärgård). 2 kojplatser kan faktiskt räcka, för det går ju bra att sova i tält på land.

 

Gillar HT för dess enkelhet, men tror den är dålig om det regnar? Brukar de gå att köra med kapellet uppe? Tror också att det är svårt att se bra när man kör?? Skulle hellre ha fast tak över huvudet med riktig vindruta och vindrutetorkare direkt framför näsan. HTn har ju heller inga dörrar.

 

Finns det någon sådan båt som behåller HTns låga vikt och egenskapen att den lätt kommer upp i planing, men är lite mer väderskyddad och trots det inte blir varm som ett växthus?

 

Den andra stora frågan är utombordare eller inombordare? Tror att utombordare är enklare, flexiblare? Vilket är tystast, 4takt utombordare eller inombordare?

 

Ovan fråga är insänd av fabbe ungefär samtidigt

 

Jag tror Fabbe bara skojar och i vekligheten inte alls är intresserad av vad vi anser om båtar och så vidare. Jag lägger i alla fall ned inlägg/frågor insända av fabbe. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Synd att det blir så dyrt att vara miljövänlig 3.gif\ Men om man gör det på en segelbåt i stället (och placerar blybatterierna vid kölen) kanske skulle kunna vara något?

 

Hänger du upp några lakan och väntar vind så behöver du inga blybatterier i kölen, sök på forumet tror det många som lyckats med dessa ideer.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Skojar gör jag visst inte. Tycker det är skoj med teknik gör jag däremot. Som jag själv konstaterar om elmotor med solcells-laddning  så tror jag inte så mycket på den lösningen, utom för specialla fall som fiske och kanske segelbåt. Om det hade varit så bra hade det ju redan används mer än vad det gör!! Skall man åka ut en semestervecka är en sådan lösning självklart både dyrare och sämre, men man kan väl få ta upp ämmnet!? Bensinen blir ju bara dyrare och till sist tar den slut. Dessutom tror jag inte det skadar med lite ökad miljömedvetenhet bland båtfolk. Segelbåt är ju miljövänligare, men det är ju inte alltid det blåser! Kan man då transportera sig utan buller och avgaser och med låga driftskostnader så är det väl bra??


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En väldigt intressant frågeställning!

Hur många gånger drar man inte igång en liten diesel eller en smutsig tvåtaktare bara för att manövrera två minuter i en hamn?

 

Kan man ladda med solcell/propellern/vindkraft under gång blir det ju oerhört mycket miljövänligare än idag.

 

Nya effektivare batterier lär ju vara på gång också bl.a på chalmers (tror jag..) som ska ta fram batterier för hybriddrift av tunga fordon. Som ska vara billigare att tillverka än dagens batterier.

 

Tyvärr tror jag mindre på tekniken i större motorbåtar som kräver ett konstant stort kraftuttag under längre tid. Som den vi har...

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Allt är ju beroende på vad man är ute efter. Men om vi t ex tar Vägverkets bilfärjor, som ligger stilla och lastat av och på bilar så skulle det förmodligen på sikt vara helt riktigt med hybriddrifet eller ännu längre fram med stora kondensatorer som helt enkelt laddas med den ström som behövs för överfarten.

 

En klasskamrat till mig var nere i en större lyxyacht i medelhavet som var utrustad med 6 stycker V12 som alla drev stora generatorer som i sin tur var kopplade till två stora elmotorer. Detta gjorde att de kunnde koppla in motorer efter behov.

 

Tittar vi på mindre båtar (normala fritifsbåtar) så tror jag nog att det på sikt kommer att komma hybridlösningar. Men ska man fara fram i marschfart så kommer det vara motor som gäller. Hybridtekniken är bra när det är många start och stopp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den filmen måste man försöka lad..ööhh köpa hem. 2.gif\

 

Måste fråga motorgubbarna på mässan om vad de tror om det här ämnet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

skriver man i sök rutan Who Killed på en känd sida så finns många versioner där.  intressant det här med den förstärkare de utvecklade samt att bilen aldrig fick de rätta baterierna monterade,  kolla även in mel gibbson nya sadam stil bra bild finns på filmbasen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en segelkatta med en elmotor i varje skrov. SCTS tekninska kommité kan säkert förmedla kontakt om ngn är intresserad kolla: http://www.multihulls.org/ 

Killen som hade den var mkt nöjd, kattan gjorde 3-4 knop för motor och gled fram helt ljudlöst. Jag tror det var en Maran.  Enda nackdelen var att motorerna var för klena att gå mot vinden med om det brallade i, men man kan ju kryssa även om det ibland verkar vara en bortglömd konst bland blyfraktare på väg ut i skärgården.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag håller på att bygga en snipa. har precis börjat och det är mkt att göra med skrovet. men det kommer bli en el motor. sex batterier två laddare och en besin generator vid behov. räknar på farter runt 3-6knop och en tyst tillvaro. laddar med land ström. kommer lägga ut mer info i min sjöbod där protjekte finns på bild nu. mvh anders

post-25071-1394234998,169_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste i Ny Teknik och i Nya Werlmlandstidnngen om en båt som gick på pellets och el.

Citat:

Tanka båten med pellets. I slutet av maj sjösätts världen första elhybridbåt som drivs med vanliga träpellets. För drivsystemet svarar ett ungt företag i Karlstad.

Båten, som byggs i Kristinehamn, är en 7,5 meter lång snipa från den norska båttillverkaren Storsjöbåt. Den tankas med pellets av samma typ som används i villapannor.

 

Resten kan du läsa om själv på Ny Tekniks hemsida.

www.nyteknik.se/nyheter/innovation/tillvaxtforetag/article504260.ece

 

Till FredrikB

Citat:
Kan man ladda med solcell/propellern/vindkraft under gång blir det ju oerhört mycket miljövänligare än idag.

Om du laddar med hjälp av propellern så har du uppfunnit en evighetsmaskin. Och det bästa sättet att utnyttja vindkraft är helt enkelt segel. Solcell kan ge ett litet tillskott, men jag tror inte det räcker för framdrivning av båt, möjligen för en kanot.

 



Senast ändrad av Algot_R | 04 mars 2009 | 21:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5 knop i 8 timer og toppfart på 6,5 knop

Och sen,  efter dom initiala 40 distansen dag 1 ut till naturhamnen, kan man på morgonen dag 2 åka vidare eller vad gäller ?

Hur laddar man under natten mellan dag 1 och morgonen dag 2 för vidare färd dagen efter ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Duffy electric boats har tillverkat elbåtar sedan 1970 och har många patenterade lösningar samt väl utprövad teknik. Dessutom är de fatastisk vackra. Läs mer på www.elbat.se

 

post-10011581-1394236083,1365_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

En gamal tråd men gick precis som du i el/hybrid-tankar. Efter att ha scannat marknaden uta natt hitta något av intresse så bestämde jg mig för att ta saken i egna händer. 4 års utveckling och testning har lett till en liten, effektiv och billig hybridlösning för deplacementsbåtar 5-8 meter typ.

Mer info om projektet finns här: http://hy-li.blogspot.se

Mvh

Rikard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...