Gå till innehåll
lördag 19 april 2025
fabbe

Liten kabinbåt, utombordare eller inombordare?

Rekommendera Poster

Söker något mellanting mellan HT/kabin/snipa. Den skall användas mest för kvälls och helgturer, men skall klara en semestervecka med 4 pers (stockholms skärgård). 2 kojplatser kan faktiskt räcka, för det går ju bra att sova i tält på land.

Gillar HT för dess enkelhet, men tror den är dålig om det regnar? Brukar de gå att köra med kapellet uppe? Tror också att det är svårt att se bra när man kör?? Skulle hellre ha fast tak över huvudet med riktig vindruta och vindrutetorkare direkt framför näsan. HTn har ju heller inga dörrar.

Finns det någon sådan båt som behåller HTns låga vikt och egenskapen att den lätt kommer upp i planing, men är lite mer väderskyddad och trots det inte blir varm som ett växthus?

Den andra stora frågan är utombordare eller inombordare? Tror att utombordare är enklare, flexiblare? Vilket är tystast, 4takt utombordare eller inombordare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog strukturera upp dina drömmer lite mer .. mellanting mellan HT/kabin/snipa.., ..att den lätt kommer upp i plan...

Mitt förslag är att du börjar med att bläddra igenom sajtens Medlemmars båtar och sedan går på båtmässan i Stockholm. Så har du nog en liten susning vad du eventuellt vill ha. När du bestämt dig ifall det är en snipa eller planande båt som du är intresserad av, finns det nog folk i detta forumet som kan ge dig råd. mvh/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för förslaget. Hittade genast en Cresent 53 Camping som verkade ungefär vad jag vill ha, och då har jag knappt börjat kolla! Har varit på båtmässor och visst, där finns en del båtar som jag vill ha, men vill inte köpa en ny. Så bra förslag på vanligt förekommande beggade önskas!. Snipor gillar jag för bra pris och bra utrymme, men dissar för dålig fart och rullande gång. Tror det kan vara bra i Norge och västkusten, men rätt dumt val på Östkusten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Något sådant här kanske?? (se bild nedan) Finns många i denna kategori Hyttbåtar att välja mellan...
\\http://213.132.112.100/images/49/4906498038.jpg\ border=\0\ />

!!!MVH REXCO!!! Som inte har någon hytt, Varken i glaset eller på båtensmiley-cry.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror en bra början är om jag kan få bra argument för/emot inombordare-utombordare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK..

Fördelar Inombordare...

Ljudet går mycket tystare än dom flesta Utombordare (Undantag Inombordare med raka rör etc).

Ger båten enligt mig ett snyggare utseende (obs egen synpunkt).

Dieselmotorer finns.

Finns möjlighet till färskvattenkylning..

Längre lifslängd än utombordare..

Stöldrisken är mindre än motsvarande båt med utombordare..

Billigare att försäkra...

Nackdelar Inombordare...

Tyngre än motsvarande utombordare med samma antal hk..

Oftast dyrare att serva. (om d e båt med Aq drev tillkommer service för d)

I bland trångt och svårmeckat imaskinrummet..

Fördelar Utombordare..

Enkel billig Service.. (Undantag kamremmsbyte på 4-taktare)

Vikten.

Priset.

Få delar som kan gå sönder och således enkel felsökning..

Går att hissa upp så riggen kommer över vattenytan..

Nackdelar utombordare..

Vässnas ofta.

Ryker och luktar Olja (2taktare) (med Förgasare)

Dyr försäkringspremie..

Lätt att sno (Stöldbegärlig)

Kortare livslängd (Idom flesta fall) En inombordare...

Möjligheten att köra på diesel finns inte..

!!!MVH REXCO!!!

Senast ändrad av Rexco | 28 februari 2007 | 18:39

Senast ändrad av Rexco | 28 februari 2007 | 18:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad får den kosta? Priset begränsar ju en hel del.

Sedan ang för o nackdelar

U-bordare

2 eller 4 takt pratar vi om äldre maskiner så är nog 4 takt att föredra återigen priset.

2 taktare ryker luktar ger minus, men är enkla att meka med och ganska pålitliga, bra acc ger plus.

4 takt luktar inte, lite bränslesnålare än 2 takt ger plus, sämre acc och tyngre ger minus.

Nyare större u bordare så är det nog lika mellan 2 o 4 takt utom vikten men då brukar dessa maskiner vara stöldbegärliga vilket medför högre försäkrings premie.

I bordare

I regel lätta att meka med, tystare, ingen snor en i bordare ger plus. Större brandfara vid dåligt underhåll då motorn är i båten, mer underhåll ger minus

Finns mycket mer men är lite att fundera på.

Har åkt u-bordare i över 15 år men dom senaste 5 åren så är det i-bordere som gäller. Min åsikt är att i-bordaren är trevligare att ha med ombord man slipper den objudna soppaluktande gästen vid fikat på akterdäck.

Ang båt typ så är en Runnö 19 ett bra val som första båt (men du kanska haft båt tidigare) Visserligen så har Runnön i regel u-bordere, men man får mycket båt för pengarna. 3-4 sovplatser, pentry, kabin osv.

http://www.blocket.se/vi/11003510.htm?ca=14_s

http://www.blocket.se/vi/10988373.htm?ca=14_s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, ja. Jag vet jag är part i detta men jag har en kanonbåt till salu, om du har råd med den.

http://www.maringuiden.se/data/marinborsen/annons.php?s=1&id=27414

Ofta börjar man lite försiktigt och vill snart ha mer. Den här ger dig mer direkt och är i mycket bra skick. Varmt och skönt även när det regnar.

Det där med varm som ett växthus, det har jag aldrig haft problem med i min båt. Öppna takluckan så har du drag så det räcker i hytten.

Vill du bara puttra fram går det bra att sitta på taket och styra med fötterna.

Fördelen med lite mer vikt är att du får en stabilare gång, även i lite grövre vågor som är vanliga på ostlusten.

Och så slipper några sova i tält! 21.gif\

Men, som sagt, bara en idé.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyfter gammal tråd.

Gillar HT för dess enkelhet, men tror den är dålig om det regnar?

Man kan ju inte stå med uppfällt kapell men annars fungerar det.

Brukar de gå att köra med kapellet uppe?

Inga problem utom om man ska smyga i grunda vatten, men det är bara att öppna kapellet lite och sticka upp huvudet.

Vilket är tystast, 4takt utombordare eller inombordare?

Jag kan bara svara för våran HT båt med 160 hk diesel. Motorn går så tyst att man hör flaggans fladder vid 24 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...