Alex018 0 Postad 27 Februari , 2007 Hej Funderar att köppa Mecury 115hk från 80-talet, 2 tackt. Jag vet att motor är gammall. Jag har nu Mercury 50 hk samma års model och jag är nojd. Men jag vill ha bara lite extra kraft och fart. Nån som har erfarenhet med Mercury 115 hk? Alex Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spigg 0 Postad 27 Februari , 2007 Hej! Det viktiga är att du skall provköra före du köper, annars kan du bli lurad! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mattias_B 0 Postad 27 Februari , 2007 Du kör motorn så att du får upp temp på den.När du har det så ska du ta ett komprissons prov på den på alla cylindrar.Det får ju inte skilja flera kg i komp.Har tyvärr ingen aning om vad den ska ha för komp men det går ju att kolla upp.Tror att den borde ha ca:8-9kg/cylinder när den är varm.Var även noga med att lysna efter lager ljud som låter onaturliga....typ knackningar mm.Sen så ska man ju se hur den ser ut i överlag.Typ ser den sliten ut mm.Se även om oljan i vexelhuset ser bra utt.Den ska ju inte vara gråaktig det tyder ju på att den tar in vatten & då kan lagringen i växelhuset vara slut.Men i regel så brukar gammla Mecury motorer gå bra vill ju ha en liter eller två/nm men det kan man ta. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alex018 0 Postad 27 Februari , 2007 Tack för tips. Jag har redan 50 hk som jag är nojd, men jag är tväksam att bytta till 115 hk. Jag har Flipper 450 HT som är väldig lätt (215kg utan motor). 115 hk är kanske lite för mycket och bränsle förbrukling blir betidligt mycket. Jag tror att jag får inte köra på full gas med 115 hk (kanske halva). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
weedojoker 0 Postad 28 Februari , 2007 Det absolut vanligaste felen på/riskerna med Mercs raka 6:or är kylning och vevaxlar. De skär på de 2 översta cylindrarna vid sämre kylning. Vevaxlar har en tendens att mattas och sticka på de större modellerna ( 135-150 hk ). Möjligen håller de bättre på de lägre modellerna ( 90-115 hk ). Motorn är dock för stor för Flipper 450! Blir ingen bra kombination. Försök hitta en modernare motor i samma storlek som din 50 hk. Då har du automatiskt mer kraft och förhoppningsvis fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alex018 0 Postad 28 Februari , 2007 Tack för tips. Jag tror att jag ska behåla min 50 hk mercury. Kanske bätre och säkrare alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser