Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
PelleB

Hur lyfter man lämpligast en utombordare?

Rekommendera Poster

Jag ska lyfta av min 90hk från båten, men hur lyfter man den bäst? Den väger ju några kilon. Vore även tacksam för tips hur man bygger sig ett motorställ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D  beror lite på vad du har för lyft anordning??? När jag åkte utombordare så lyfte jag av snurran med Traktorn och pallgafflar.. drog några stroppar runt maskin hittade många smarta ställen att fästa stropparna så d blev jämnvikt.. Sedan var d bara att Lyfta lite försiktigt och sedan pipa bort till Träblocket där snurran skule stå.. Vad är d för Märke? Vikt???

Ska stället vara fast eller flyttbart??? Går fint att snickra ihop ett eget av lite lagom grovt virke... Finns några ritningar hmm ska bara hitta dom.. Återkommer med några bilder om jag hittar dom...

!!!MVH REXCO!!! Som tycker att Kranbil e d lättaste allternativet26.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

\\http://195.149.144.149/images/67/6729055545.jpg\ border=\0\ />

Ett bättre allternativ är att bygga istål = Kraftigare om du har en tung maskin e d o föredra.. Eller Köpa ett färdigt ställ.. E du inte svetskunnig finns d säkert någon lokal svetsare som kan bygga ett fint ställ åt Dig.. Gjort på nån timma och hållbart dessutom..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

90 hk är som sagt några kilon...

Min 60 hk gick att hantera på två man och helt enkelt lyfta av med handkraft. När jag skulle hänga på igen så ska ju bulthålen i båten och motorn passa i höjdled, det finliret fixar man med en garagedomkraft under fenan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

ang smidigt och billigt motorstöd på hjul; varuvagn kostar en 5 krona vid närmsta affär, bästa modellen är den som de har i danmark och tyskland den saknar varukorg och är princip en kraftigare säckakärra liknande de som även finns på flygplatser dessa ligger ibland övergiva där våra svenska turbussar släpper av de privat impotörerna av starkvaror.  På dessa behöver man bara bulta ditt lämplig platta för att hänga på motorn sen har de också bromsade hjul. Hängde på min 80 hk på en sån fjädrade inget och hände mycket stadigt.

post-15930-1394234947,1583_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du att man betalar 5 kr så får man vagnen?

Det är nog inte meningen med vagnarna att de ska lämna affären. De kostar nog nån tusenlapp snarare. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt den skolan borde det ju vara gratis vagnar på t.ex Ikea...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Ikeas är nog ännu bättre men större.   

Men inte ska ni stjäla vagnar men de som ändå ligger slängda vi kontainrar i bostadsområden mm och som aldrig hämtas tillbaka, då känns det ju inte omoralskt att återanvända dem istället för att de bara hamnar på tippen. De två jag har så kommer den ena från en container och den andra stod i flera månader vid en rondell, dvs mycket långt ifrån den utlänska flygplats eller varuhus den kom ifrån.

Pris 5 kr var ironi!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo angående lyft?!

Jag köpte en Talge på Harald N för femhundra för att kunna lyfta båten och hänga den i ett skyl, den tar 2000kg är mycket lätt att dra upp med kättingen om man har en balk förstås som man kan hänga den i.

Din motor måste väl väga sina ca 150 kg så det är gjort med en hand.

Lycka till

Twistern

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rexco,s ide´ med att låta en lokal svetsare göra en ställning låter det klart bästa och billigaste alternativet, har själv också gjort det gick på 300;.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla snabba svar. Det blir till att bygga ett stativ och låna en motorlyft :)
/PelleB 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns billiga att köpa :-)

299:- på

http://www.jula.se/butik/default.asp

\<ahttp://www.jula.se/Butik/assets/product_images/stora/650266_c.jpg?OrderId=778088005&\ border=\0\ />

Senast ändrad av PatricS | 01 mars 2007 | 21:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

aah, bra pryl men hur mycket klarar den att lyfta, inte så kul om plankan pajjar halv vägs upp i backen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...