CaptainMorgan 0 Postad 27 Februari , 2007 Hej! Har haft problem med startmotorn. Tänkte försöka renovera själv. Startmotorn drar inte om jag vrider på nyckeln men om jag kortsluter solenoiden så går den hur bra som helst. Var ska jag leta felet? I solenoiden? Obs när startmotorn väl har snurrat igång går det bra att starta med nyckeln så jag tror inte att det är fel på låset. Någon annan service jag bör utföra när startmotorn ändå ligger på snickarbänken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 27 Februari , 2007 Jag är inte så hundra på att jag riktig håller med dig. Men du kan ju börja med att plocka ner solenoiden. Är det så att kontakterna är brända så har du troligen felet där. Men felet som du redovisat är lite svårt att så här i efterhand rekonstruera för du kan ha haft fel på kontakten mellan tändningsnyckeln och startmotorn. Jag tänker på starmotorkontakten i första hand. Detta felet hade du i inledningsskedet kunnat kontrollera med vanlig voltmeter. När du nu ändå plockar isär startmotorn så är det givetvis allmän rengöring, kontroll/putsning av kol samt kontroll av lager som gäller. Men tänk på vad det är för fett du använder, grafitfett är bannlyst. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 27 Februari , 2007 Felsökning på en startmotor är mycket enkelt. Sätt någon och lyssla om solonoiden säger KLICK, då är det inte fel på startnyckeln eller start knappen. Säger solonoiden klick men starmotorn börjar inte snurra, då är felet med all säkerhet solonoidens kontakter, att dom är brända. (felet kan vara att batterispänningen är för låg så startmotorn orkar inte snurra ) Nästa steg är att det kan vara, att statorns kål, är slut ellar att rotorns kommutator (kollektor) är bränd. Åtgärd 1: Plocka isär SOLONOIDEN. Det finnes att köpa solonoider hos biltillbehörs handlarna, till dom flesta startmotorer. Fungerar ändå inte startmotorn med bytt/servad solonoid, då måste man plocka isär startmotorn, det är int så svårt. Titta på kålen, byt ut (finns att köpa), rengör kommutaton med fin smärgelduk. Sätt ihop generatorn, den fungerar säkert nu, och du har blivit en servisexpert på generatorer, kan berätta för efterkommande generationer på MG!!! Rangklassa gärna mitt inlägg ! Senast ändrad av anemos | 27 februari 2007 | 17:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainMorgan 0 Postad 28 Februari , 2007 Tack för era svar! Kanske ska nämna också att man ibland kunde knacka igång den med en skiftnyckel eller liknande om någon samtidigt vred på nyckeln. Därför tror jag inte att felet ligger i nyckeln. Spänningen i batteriet var det inget fel på efter som Motor nr1 som laddar startbatt har startat och varit igång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 28 Februari , 2007 Hej Då har du en kärvande solenoid som har gammalt hoptorkat fett i sej. Skruva isär den och gör ren den riktigt, använd crc bräkleen el. liknande. Om du behöver smörja använd någon tunn olja el WD40. /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 28 Februari , 2007 Byt kol innan du bränner upp collectorn, ditt knackande gör att kolen rör sig lite och du får kontakt. följ annars anemos tips men expert på generatorer blir du nog inte av att banka och slå på startmotorer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Februari , 2007 Ett gammalt knep att knacka igång startmotorn. Håller med att kolen rör sig den lilla lilla hundradels mm så de når fram. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainMorgan 0 Postad 16 April , 2007 Jag kom fram till att solenoiden var trasig. En ny skulle kosta 700. Blixtservice renoverade hela för 1300. Det kan det vara värt för att veta att man kan lita på grejorna. Och sen sparade jag tid till annat att göra på båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 164 Postad 2 September , 2019 Jo, tid är viktig ingrediens i ett jäktat samhälle... Men nu jobbar jag inte längre.. Puuuuuh. Så därför fixar jag det mesta själv och spar pengar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 2 September , 2019 52 minuter sedan skrev Hybro: Jo, tid är viktig ingrediens i ett jäktat samhälle... Men nu jobbar jag inte längre.. Puuuuuh. Så därför fixar jag det mesta själv och spar pengar... Inte bara pengar, man lär sig + tillfredsställelsen att ha fixat det själv 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 2 September , 2019 3 timmar sedan skrev trewq: Inte bara pengar, man lär sig + tillfredsställelsen att ha fixat det själv Ja, och vem vet, vid det här laget kanske CaptainMorgan själv hunnit gå i pension 🙂 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roem 2 Postad 2 September , 2019 Jag hade också liknade problem i våras, kom också fram till att det kunde vara solenioden, men med hjälp vad hammaren så kom den igång igen, hade inte nått med kolen att göra, då jag hade haft isär motorn och kollat att de löpte lätt i sina hållare, detta kommer nog av att startmotorn börjar bli gammal och den står still hela vintern, krärvar lite innan den har blivit upplead.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 September , 2019 Jag fick riva ut min startmotor, konstaterade ganska snabbt att det var solenoiden. Men, eftersom det är en standard Volvostartmotor köpte jag en ny på Biltema, kostade obetydligt mer än en ny solenoid. Någon gång ska jag renovera den så jag har i reserv. Den nya startmotorn var lite starkare så motorn startar bättre nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 482 Postad 2 September , 2019 2007-02-27 vid 15:37 skrev Gäst anemos: Nästa steg är att det kan vara, att statorns kål, är slut Är inte övertygad om att startmotorn vill ha kål. Inte jag heller förresten, i alla fall inte i några större mängder när jag tänker på saken 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser