CalleD 1 Postad 27 Februari , 2007 Någon som vet var man kan få tag på billiga LED-lanternor. Tycker att det är lite svettigt med 7-800:- /armatur. Funderar på att försöka sätta in LED-lampor med vanlig glödlampssockel i befintliga lamphus, men det optimala vore helt nya LED-armaturer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bating 0 Postad 27 Februari , 2007 Det är bara Hella och Lopolight som har godkända LED-lanternor. Alla lanternor är godkända tillsammans med sina lampor. Om du byter lamptyp så har du inte längre en godkänd lanterna. /Marcus bating.se www.bating.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 27 Februari , 2007 Och varför är det inlägget rapporterat? Har ni blivit helt vrickade här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 27 Februari , 2007 Helt vrickat är det, sa Bull... Som sagt, det vore ju fint om VEM som rapporterat och framför all VARFÖR framgick av rapporteringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 719 Postad 27 Februari , 2007 Är det någon som har blivit stoppad och fått lanternorna kontrollerade. Iofs lag är lag, men... O.T. Håller med om att det skulle vara bra om inläggsrapportering fick ett signum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 27 Februari , 2007 Vem och varför sa Bill! Jo, det kanske skulle vara något. Som det är nu misstänker man ju att man stiger i graderna efter hur många rapporteringar man gjort. Båtingenjörn må tala i egen sak, men har har också kunskaper som han delar med sig av gratis, är det värt något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 27 Februari , 2007 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 27 Februari , 2007 Nämenhoppsan, nu var JollyRogers inlägg också rapporterat Det första inlägget som rapporterades innehåller ju faktiskt saklig korrekt information som håller sig till ämnet. Då måste vi ju tåla att man lägger till en länk. Om inte yrkesmän får dela med sig av sina kunskaper utan att visa vilka de är och länka till sin egen site som kanske innehåller mer info i ärendet, då blir det ju löjligt. Att få lite reklam på köpet är ett ganska lågt pris för värdefull information från någon som vet. Senast ändrad av FredrikB | 27 februari 2007 | 14:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Batingenjorn 1 Postad 27 Februari , 2007 Om man en gång registrerat sig som företag i forumet så kan man inte använda automatiska signaturer som den nedan. Då har jag skrivit min signatur manuellt. Nu registrerade jag ett konto som privatperson vilket gör att jag kan ha den lilla signaturen i underkant. Då är det ingen tvekan om vem jag är och alla kan värdera mina inlägg därefter. Till sakfrågan... Jag skulle gärna bygga egna billiga lanternor. När jag talat med konstruktörer av ledlanternor är det inte så enkelt som man kan tro. Det vita ljuset har tydligen en tendens att bli blått om man ser på det från större avstånd. Hur behållare man rätt färg och intensitet över tiden. Och flera andra fallgropar under konstruktionerna. Därför är det bara ett fåtal företag som lyckats att ta fram LED-lanternor. Då kan dom också ta betalt. Vilket dom gör... Priset kommer att falla. Men jag tror inte att det blir i år. Aqua signal har också godkända LED-lanternor. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JimmyA 0 Postad 27 Februari , 2007 Håller med. Det länkars ju hela tiden till olika butiker, grossister, tillverkare och leverantörer. Så länge det rör sig om saklighet och att man inte försöker vilseleda någon eller medvetet vinkla så att man ska kunna sälja från sin egen rörelse.. Vem vet, om jag slängde in en länk här så kanske jag jobbade på den leverantören, affären etc och hur skulle man veta det? Nä, nån måtta får det väl ändå vara.. Senast ändrad av JimmyA | 27 februari 2007 | 15:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 27 Februari , 2007 Jag köpte mina på biltema, bra grejer // Paul Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sarnblad 1 Postad 27 Februari , 2007 Lanternor skall vara godkända! Hrmm. Vad är det som är viktig med lanternor, jo lysvinkel, färg och lysvidd. Det gäller ju att synas och ge besked om fartygstyp samt åt vilket håll man styr. Personligen skulle jag inte skämmas ett dugg om jag seglade omkring med hemmasnickrade lanternor bara vinkel, färg och lysvidd var OK. Kan det kallas för civil olydnad? Senast ändrad av Sarnblad | 27 februari 2007 | 23:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 27 Februari , 2007 Upptäckte att om man lägger muspekaren över Rapporterat-symbolen så står det hur många gånger inlägget är rapporterat. Alla inlägg är rapporterade en gång, men mitt är rapporterat två gånger. Varför vet jag inte, men det är ju ordentligt gjort helt klart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JimmyA 0 Postad 27 Februari , 2007 Hela den här tråden är ju snart en enda stor rapport.. Nästan alla av oss är ju helt plötsligt rapporterade..! //J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 27 Februari , 2007 Frågan som Calle D ställde tyckte jag var bra, för det är alldeles förmånga som inte syns i mörker. Dum fråga kanske och jag skulle kanske ställa den på övriga frågor men hur vet man att någott eller någon är rapporterat? Finns det en moderator, så borde det ju synas här någonstans eller har jag fel?! I så fall Sorry // Paul Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jolly-Roger 0 Postad 27 Februari , 2007 Peter K och bating leder Rapport ligan Kan ju själv tycka att det är lite orättvist då jag faktiskt har flest varumärken i mitt inlägg och bara blivit rapporterad en gång J.R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bantebi 0 Postad 27 Februari , 2007 Kolla på conrad.se där finns det mycket om elektronik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 28 Februari , 2007 Tack för alla svar! Blir nog ändå att man exprimenterar på egen hand med ljusvinkel och hela balletten! Tyvärr så lyckas det ju bli nån form av bråk i varenda tråd man startar, så därför låser jag den här tråden nu. Till er som hjälpt mig med lanternfrågorna: TACK! Till er som använt tråden till att rapportera varandra och bete er som vuxna människor: Skaffa ett liv, och träffas på stan med varsitt järnrör istället!v Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser