zumpen 2 Postad 26 Februari , 2007 Hej mitt kappel är ljusgrått eller ska va för nu är det fläckigt halv mögligt och läcker och sömmar behöver sys.. saken är den att jag har en tjejkompis som är allt för snäll och hon har egen firma syr brudklänningar, nu är saken den att jag vill lämna in kappellet för tvätt, impregnering och fixa sömmar. och nu tjatar hon om att det kan hon fixa gratis, tvivlar inte på att hon kan sy men kan man låta henne försöka sig på detta? vad tycker ni? hon vill göra det gratis om hon får åka med ut en helg vilket självklart är ok för mig, men jag vill ha ett rent kappell som inte läcker med hela sömmar.. vågar man låta henne försöka? och sen vilka medel ska man andvända om man ska låta henne tvätta impregnera och sen sy då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tigern 0 Postad 26 Februari , 2007 Låt tjejen sy, det är faktiskt inte så komplicerat eftersom det inte handlar om att sy ett helt nytt kapell. Det viktiga är att hon använder UV-beständig tråd. Nu vet jag ju inte hur duktig hon är på att få bort mögelfläckar, det är ganska svårt (tro mig, jag har försökt...), men som sömmerska kanske hon har något bra medel mot det. Impregnera kan man göra själv, det är bara att köpa en dunk impregneringsvätska, häll upp i en sprayflaska och spraya hela kapellet. Fördelen med att lämna in kapellet är att det blir fackmässigt gjort, och är man inte nöjd så kan man ju klaga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 26 Februari , 2007 Kan hon sy kläder, så kan hon helt klart laga ett kapell. Har själv sytt ett nytt mindre kapell. Och det fungerar perfekt. Det är däremot viktigt med att hon använder rätt typ av tråd. Har för mig att det är bomullstråd, då den skall sväll när den blir fuktig för att täta. Men det är bara att åka förbi en kapellmakare och köpa tråd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zumpen 2 Postad 26 Februari , 2007 Hehe ok då =) bra du sa det med UV bäständiga tråden.. ja jag har ju inget att förlora direkt..=) får nog bli så! ingen annan som råkar veta nåt mirakel medel att tvätta mögliga kappell med då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tigern 0 Postad 26 Februari , 2007 Det där med tråd handlar om att vanlig bomullstråd inte klarar solljuset så bra. Efter något år har tråden förstörts av solen, och helt enkelt försvinner. Lycka till med kapellet. Själv ska jag låta en sömmerska (som annars syr kläder) sy ett helt nytt kapell. Eftersom jag har ett befintligt (men ack så mögligt) kapell som mall så är det inga problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rose 0 Postad 27 Februari , 2007 Det finns speciell mögel tvätt för kapell. ex. en som heter Super Oxi, eller shipeshape. Impregnera kan man göra själv oxå,själv penslade jag på kapellet med en penseloch det funkade jätte bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasS 0 Postad 27 Februari , 2007 Eller Slide Master, eller vanligt klorin....Funkar också bra för mögelborttagning. (Om du vill kolla hur jag gjorde så gå in på marinan.com, klotterplanket, sök på jordslag på kapell, bläddra till februari 2004! Senast ändrad av ThomasS | 27 februari 2007 | 13:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tresse 0 Postad 27 Februari , 2007 Hej tvätta kapellet i en stor tvättmaskin (vascator).Tvätta i 40 grader och förtvätt.Slå i en liter klorin i för tvätten.När du har tvättat färdigt så kör du maskinen en gång till med inpregnerings medel(finns på ICA Maxi) Kommer ej ihåg namnet? //Tresse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gizmo 0 Postad 27 Februari , 2007 Inga problem o sy själv ! Är hon sömmerska har hon säker även bättre symaskiner än gemene man. Sydde mitt själv ( el ja frugan sydde....) i våras o det funkade hur bra som helst !! inget läckage !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hustran 0 Postad 27 Februari , 2007 Lita du på din tjejkompis...Varför skulle du inte göra det?Hon grejar det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zumpen 2 Postad 27 Februari , 2007 Ok en sån där jätte tvättmaskin då var hittar man en sån då? och hur blir det med fönstret baktill på kapellet kan man tvätta det utan att riskera att det blir några konstigheter? tack för alla bra tips i tråden =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 4 Mars , 2007 Det var en del mögelprickar på kapellet på båten jag köpte i helgen. Kan man inte tvätta det med klorin eller nåt på plats när det sitter uppspänt, låta det torka och sedan på med nån imprengnering? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser