Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
erngren

kabel mellan tändningen och utombordare!

Rekommendera Poster

Hej!

Jag skall köpa en ny båt snart, och allting är okejj förutom att det fattas kabel mellan tändningen och motorn.. det går att tjuvkoppla motorn och startmotorn går i gång utan problem..detta är en gammal 70-talare, 80hk som heter Dyson tror jag.. se bilden :)

frågan lyder, är det helt omöjligt att få tag i en sådan kabel eller att tillverka en?

det ska tydligen vara 6 stift eller något på motorn.. är rookie på båtmotorer!

tacksam för all hjälp

mvh william

post-24300-1394234940,4452_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn som du visar på bilden är en West Bend tigershark 80Hp (4-cyl. tror jag). Årsmodellen är ca 1961-1964. Det är föregångaren till Chryslers 105Hp från mitten på 60 talet. Var rädd om denna det finns inte många sådana kvar. Beträffande kabeln till tändningslåset så borde du kunna gå förbi kontakten och ansluta direkt på respektive förbrukare. Använd en gummikabel typ RDO 7X2,5. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nordin, du har aldeles rätt..det är en WestBend tigershark 80 hp från 60-talet..jag är inte så hajj på allt detta,tror du man kan få hjälp någonstans med denna kabeln och allt?

eller skall jag sälja motorn och köpa något nytt istället,den är helt renoverad och ser väldigt fräsch ut inuti och ute..ny propeller med..

tacksam för all hjälp!

är inte så insatt,ännu!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte exakt hur din motor ser ut beträffande elen, men om du kan ta några bilder på hur det ser ut under kåpan, så kanske det går att se om elschemat till Chrysler 105Hp passar för ett sådant har jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall göra det nästa gång jag är vid båten..det kanske det är för dom ser ju nästan likadana ut..kan jag kontakta dig på något sätt kanske efter jag har tagit bilderna,för det kanske tar ett tag innan jag kommer till båten igen..den står en bit bort för tillfället:(

tack igen för all hjälp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vore som sagt bäst om någon kunde tillverka en sådan kabel,eftersom jag själv är helt tappad när det gäler motorer..

ingen som vet någon/något företag?:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan maila bilderna till mig.

Kontakta mig via min e-mail i sjöboden.

Ev. kanske jag kan göra en kabel åt dig (Vill dock inte svara ja utan att ha sett hur den ser ut under kåpan). 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...