Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
--A--

Funderingar kring gummibåt

Rekommendera Poster


Tänkte köpa en mindre gummibåt (2,40 till ca 2,60) med ca 4 hk motor inför sommaren. Målet är att man skall kunna plana med en vuxen ombord, är det rimligt? Båten får inte väga för mycket eftersom jag vill kunna ställa den liggandes på ena pontonen på badbryggan utan att bryta av ryggen eller badbryggan :-)



- Någon som har erfarenheter av uppblåsbar köl och durk? Det finns säkert både för och nackdelar?



- Det är ganska stor spridning i pris på dessa båtar, får man vad man betalar för eller är även de billigare båtarna ok?



- Är det för lite med 4 hk? Går man upp i hk så verkar motorerna bli både dyra och ruskigt tunga. Jag har tittat på Yamahas 4hk 4-takt, någon som har erfarenheter av den, jag vill att den skall gå tyst?



- Har sett fästen som man tydligen limmar fast på gummibåten och sedan klickar fast i fästen på badbryggan, vart hittar man dessa och fungerar det bra i praktiken?



Jag vet att ämnet varit uppe förut men jag känner att det borde finnas mera erfarenheter i ämnet?



/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Quicksilver 240 med uppblåsbar köl och en Mercury 6hk 4-takt, den planar med en vuxen i.

När jag köpte min motor så vägde 4-taktaren mindre än 2-taktarn.

Ett litet och lätt paket som jag är nöjd med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur känns Quicksilvern med uppblåsbar durk? Är den lika stabil som om man hade plywood i durken?

Det verkar ju dock vara ett klart plus med uppblåsbar durk när man inte skall ha båten uppblåst att slippa alla dessa träskivor.

 

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Yam 265 med en Mercury 6hk fyrtakt. Visst planar den med en person och går som bara..

Men man måste sitta långt fram när den ska upp i planing så jag skulle gärna ha en 8hk, men då blir den ju å andra sidan för tung att lyfta upp på pushpit. Jag har nog inte hittat idealet ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fungerar utmärkt!

klart att det inte blir hårt som en trädurk, men jag skulle aldrig byta till en med plywooddurk i så fall skulle det bli en liten rib i stället

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har en Plastimo som är 220 cm med lattor i botten och en 4 hkr Tohatsu.Båten går upp i planing och gör ca 11 knop enligt GPS.

Min vikt är ca 75 kg.

Anledningen till att jag valde en botten med lattor är att jag vill kunna packa ihop båten och lägga den uppe på däck.

mvh Lars

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Andreas

 

Har du kollat http://nicolet.se/index.html Mycket bra bra båtar i alla storlekar och utförande till kalaspriser. Stort tillbehörsprogram. Jag har just köpt en 330 med hård durk och en 4-takt Suzuki 2,5 hkr.

 

Hälsningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var på Stockholmsmässan och tittade på gummibåtar för att bilda mig en uppfattning om vad man få för pengarna. Noterade att vissa tillverkare har en typ som kallas för VIB där man blåser upp en högtrycksdurk som ger ett V-format skrov även inne i båten likt en RIB.



Det som jag funderar på är vad som händer när man pumpat upp båten och har den hängades i dävertar en varm försommar dag och solen skiner och därefter sjösätter gummibåten i den kanske 12 grader varma vattnet. Behöver durken pumpas upp med mera luft då på grund av temperaturskilnaden?



Någon som har erfarenheter?



Någon som känner till Hondas båtar som numera heter HonWave? Jag tyckte att dessa verkade riktigt bra...



/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...